ייתכן שסיוה הכניסה רשת נוירונים למעבד הביוני של אפל

25 דצמבר, 2017

האם מנוע הבינה המלאכותי במעבד היישומים החדש של אפל, A11 Bionic, מבוסס על שבב הרשתות הנוירוניות של CEVA? החברה סירבה להתייחס לשאלת Techtrime. במידה והדבר נכון - יש לה שני שבבים באייפון החדש

iPhone X Tear down A11 processor

ההכרזה הלוהטת ביותר של חברת אפל בשנה האחרונה לא היתה היציאה לשוק של הטלפונים החדשים אייפון 8, אייפון 8 פלוס ואייפון X, אלא הטכנולוגיה המתקדמת העומדת מאחוריהם: מצלמה תלת מימדית המבוססת על הטכנולוגיה של PrimeSense הישראלית שנמכרה לאפל בשנת 2013, ומעבד היישומים החדש Apple A11 Bionic, הנחשב לפלא טכנולוגי. מדובר במערכת על-גבי שבב המבוססת על ארכיטקטורה מרובת ליבות של חברת ARM אשר מחליפה את המעבד הוותיק A10 Fusion.

אחת מההפתעות שאפל הכינה ללקוחות היתה בדמות מערכת בינה מלאכותית, המבוססת על מעבד כפול ליבות המסוגל להריץ רשתות נוירוניות (neural networks) במהירות של יותר מ-600 מיליארד פעולות בשנייה, המעניקה לו יכולת תגובה בזמן אמת. חברת אפל הסבירה שמנוע הבינה המלאכותית הזה הופך את מכשירי הסמארטפון החדשים למשהו חדש לגמרי: הם יכולים לזהות בני אדם באמצעות תמונת העומק של פניהם שמצלמת התלת מימד TrueDepth מייצרת, ועל-ידי כך להבטיח שרק אנשים מורשים יוכלו להשתמש בטלפון או להפעיל באמצעותו אפליקציות רגישות, דוגמת תשלומים מקוונים.

הישג של אפל או של סיוה?

הדבר נחשב להישג גדול מאוד של חברת אפל. אלא שכעת עולות שאלות בדבר המקור האמיתי של יכולות הבינה המלאכותית הנמצאות בתוך השבב הביוני. האתר הטכנולוגי SemiAccurate טען בסוף השבוע שעבר שמאחורי היכולת הזו לא עומדת הצלחה טכנולוגית של אפל, אלא ליבת DSP ייעודית לרשתות נוירוניות, אשר פותחה על-ידי חברת CEVA מהרצליה.

האנליסט צ'רלי דמרשיאן, כב שהוא ראה צילומים של פני השבב A11, "שמתוכם עולה בבירור שהמנוע הנוירוני הוא קניין רוחני של חברת סיוה". לדבריו, הוא ביצע בדיקה נוספת ביחד עם מקור העובד אצל קבלנית משנה של אפל בקופרטינו, קליפורניה, אשר אישר את הממצא הזה. Techtime היפנה שאילתא בנושא לחברת סיוה, אולם תגובתה הרשמית היתה שהיא מסרבת להתייחס לנושא.

iPhone X TrueDepth camera system
מצלמת TrueDepth החדשה. ביחד עם הרשת הנוירונית היא מספקת יכולת זיהוי פנים. מקור: IFIXIT

שני מעבדים באפל אחד

במידה והידיעה נכונה, פירוש הדבר שסיוה הצליחה להכניס שני שבבים (למעשה שתי לבות קניין רוחני) אל תוך הדגמים החדשים ביותר של חברת אפל. זאת מכיוון שהיא כבר נמצאת בחלק מהמודמים. לאחרונה ביצעה חברת IFIXIT פירוק וניתוח של האייפון-אקס (teardown of iPhone X) וגילתה שבחלק מהמכשירים קיים המודם האלחוטי של אינטל לרשתות LTE מדגם  XMM7480. למעשה, אפל משתדלת לא להיסתמך על ספק יחיד בתחום המודמים, והיא מחלקת את ההזמנות למכשירים החדשים בין אינטל לבין קואלקום (MDM9655 Snapdragon). הדבר משאיר מקום רב למודמים של אינטל, המבוססים על מעבד DSP של חברת סיוה לביצוע עבודות העיבוד של התקשורת האלחוטית.

חברת סיוה מהרצליה מעסיקה כ-300 עובדים ומספקת רשיונות קניין רוחני למעבדי DSP ייעודיים לתחומים שונים, דוגמת תקשורת סלולרית, בלוטות', וויי-פיי, מעבדי עיבוד קול, מעבדי בינה מלאכותית ועוד. בשנה האחרונה זיה המשקיעים שהחברה פעילה בתחומים הצומחים ביותר בתעשייה ומנייתה בנסד"ק צמחה מכ-35.5 דולר לפני שנה לכ-45.75 דולר כיום. בעקבות העליות סיוה נסחרת כיום בנסד"ק לפי שווי שוק של כמיליארד דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טאבלט וסמארטפון , סמיקונדקטורס