התעשייה האווירית תחשוף מחר את ה"ברדלס": משפחה חדשה של מל"טים אוטונומיים טקטיים היכולים גם לטוס וגם לרחף באוויר
4 אוקטובר, 2010
משפחת המל"טים החדשה מתבססת על טכנולוגיית הטיית מנועים (Tilt-rotor) לצורך ניהוג הכלי. היא מצוידת במטעדי Mini-POP ו-Micro-POP המאפשרים השגת מודיעין בזמן-אמת וסגירת מעגל אש ברמת היחידה הבודדת, באמצעות מפעיל יחיד. המשפחה נמצאת כעת בניסויי טיסה וצפויה להיות מבצעית ב-2011
משפחת המל"טים החדשה מתבססת על טכנולוגיית הטיית מנועים (Tilt-rotor) לצורך ניהוג הכלי. היא מצוידת במטעדי Mini-POP ו-Micro-POP המאפשרים השגת מודיעין בזמן-אמת וסגירת מעגל אש ברמת היחידה הבודדת, באמצעות מפעיל יחיד. המשפחה נמצאת כעת בניסויי טיסה וצפויה להיות מבצעית ב-2011
התעשייה האווירית תחשוף מחר בכנס לטרון את ה"ברדלס" (Panther): מטוס ללא טייס (מל"ט) במשפחה חדשה של כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מ) למשימות טקטיות; אליה משתייך גם המל"ט "מיני ברדלס". ה"ברדלס" מיישם טכנולוגיה של הטיית מנועים (Tilt-rotor) לצורך ניהוג הכלי, המאפשרת לפלטפורמה לבצע אופני טיסה משתנים: גם ריחוף מעל נקודה מסוימת, בדומה למסוק, וגם טיסה אופקית, כמו מטוס. קונספט הניהוג הייחודי נרשם כפטנט על-ידי התע"א.
ה"ברדלס" מבצע נחיתות והמראות אנכיות, בנקודות ספציפיות שנקבעו, בלא שנדרשות הכנות קרקעיות של אמצעי שיגור ונחיתה. לכלי מערכת בקרת טיסה אוטומטית השולטת על המעבר בין מצבי הטיסה השונים, גם בזמן הטיסה וגם בשלבי ההמראה והנחיתה האוטומטיים. הברדלס שוקל כ-65 ק"ג, טס ומרחף בעזרת 3 מדחפים חשמליים שקטים ומגיע לגובה של כ-10,000 רגל (3 ק"מ). זמן השהייה באוויר עולה על 6 שעות וטווח הפעילות שלו גדול מ-60 ק"מ. המל"ט נושא מטען ייעודי (מטע"ד) מסוג Mini POP מתוצרת התע"א: מערכת תצפית אלקטרו-אופטית יום-לילה הכוללת בין השאר מציין לייזר ומד טווח לייזר או מצביע (Pointer).
תחנת הבקרה הקרקעית פועלת מכלי-רכב יחיד הכולל ציוד וחלקי חילוף. היא יכולה להכיל עד 3 מטוסים ואמצעי תקשורת קרקעית. הרכב מאפשר פעילות עצמאית בשטח והפעלה ברמות הטקטיות של הגדוד והחטיבה.
חבר נוסף במשפחה החדשה הוא המל"ט "מיני ברדלס", השוקל עד 12 ק"ג, בעל זמן שהייה באוויר של עד שעתיים ונושא מטע"ד מיקרו-פופ מתוצרת התע"א. מערכת "מיני ברדלס" כוללת 2 מטוסים ומערכת שליטה ובקרה (שו"ב) ניידת, נישאת בתיקי גב על-ידי 2 אנשי צוות וניתנת להפעלה על-ידי כוחות מיוחדים וכן על-ידי כוחות ברמת הפלוגה והגדוד.
שתי הפלטפורמות מתוכננות להיות אוטונומיות לחלוטין וניתנות לתיפעול על-ידי מפעיל בודד. אולם לצורך תפעול מערכות השו"ב והשליטה במשימה נדרשים שני אנשי צוות המשתמשים בשתי עמדות הפעלה זהות, להשגת יתירות מלאה, כדי להבטיח שהמשימה תבוצע ללא תקלות טכניות. כלים ממשפחת ה"ברדלס" נמצאים בשלבי ניסוי מתקדמים וכבר ביצעו טיסות ניסוי רבות. שתי המערכות צפויות להיות מבצעיות במהלך 2011.
מנכ"ל התעשייה האווירית יצחק ניסן אמר שיכולות איסוף המודיעין, הסיור וסגירת המעגלים של ה'ברדלס', תוך ניצול יעיל של אופני הטיסה המשתנים, הופכים אותו לנכס ייחודי ומהפכני בשדה הקרב היבשתי הטקטי, גם לצה"ל וגם ללקוחות זרים. "אנו מייחסים חשיבות רבה לחדשנות הטכנולוגית הטמונה בפיתוח הברדלס", אמר.
פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית