"טקסיבוט" השלים בהצלחה את ניסויי הניהוג למטוס בואינג 747

17 ינואר, 2011

מערכת הניהוג המפכנית של התעשייה האווירית מאפשרת לטייס לשלוט ברכב הגרירה של המטוס, ולהוביל אותו אל מסלולי ההמראה ואל הטרמינל בלא צורך להפעיל את מנועי הסילון. בסוף 2012 צפויות להימסר המערכות הראשונות ללקוחות

אלקטרוניקה והייטק טקסיבוט
מערכת טקסיבוט גוררת מטוס נוסעים מסוג 747-400 של חברת לופטהנזה בעת הניסויים בנמל התעופה הבינלאומי בפרנקפורט, גרמניה

מערכת "טקסיבוט (TaxiBot) של התעשייה האווירית (תע"א) ביצעה בהצלחה סדרת ניסויי הפעלה שבוצעו בפרנקפורט ביחד עם חברת לופטהנזה. הטקסיבוט היא מערכת סמי- רובוטית לגרירת מטוסים, שפותחה בהובלת מפעל להב בתע"א בשיתוף עם יצרנית המטוסים האירופית איירבוס.

מדובר בניסויי המשך לסדרת ניסויים שהחלה ב-2008 בנמל התעופה הבינלאומי בפרנקפורט, שבמהלכם הודגמו יכולות המערכת להסעת מטוס בואינג 747-400 מהטרמינל עד למסלולי ההמראה ובחזרה, מבלי להפעיל את מנועי הסילון של המטוס. מיד לאחר דחיפת המטוס לאחור, נישלט כל תהליך ההסעה על-ידי הטייס, תוך שימוש בהגאי המטוס הקיימים. מערכת השליטה המיוחדת של הטקסיבוט מחוברת לכן הנסע הקדמי, קוראת את פקודות הטייס ומתרגמת אותן לפקודות ניהוג של הרכב. השימוש במערכת מביא לחיסכון משמעותי בדלק, הפחתת הרעש הסביבתי וצמצום הגזים הרעילים הנפלטים מהמנועים.

טייס הניסוי, ברנד פפר, אמר שניהוג המטוס בפניות ותמרונים היה פשוט ונוח, ואופיין ביכולות האצה והאטה טובות. "לטקסיבוט יתרון משמעותי כאשר המסלול קפוא או חלק, מאחר ומשתפרת אחיזת הקרקע של המטוס, דבר התורם להגברת הבטיחות בתמרוני ההסעה".  מנכ"ל התעשייה האווירית יצחק ניסן שפיתוח הטקסיבוט משתלב במדיניות החברה להיכנס  לתחומים עסקיים חדשים דוגמת רובוטיקה קרקעית, אנרגיה ירוקה ועוד.

באמצע 2010 נבדקו בהצלחה בטולוז, צרפת, יכולות הטקסיבוט להסיע על מטוס נוסעים איירבוס A340-600. בכך השלימה התע"א את מבחני התאימות למטוסי בואינג ואיירבוס, שהן יצרניות המטוסים המובילות בעולם.

חברת לופטנזה תרמה את אחד מרכבי הגרירה ורכב מסוג TPS-1, שהיווה הבסיס לבניית המדגים הטכנולוגי הראשון של מערכת טקסיבוט. פרוייקט הפיתוח נעשה בהשתתפות התע"א, יצרנית ציוד התמיכה הקרקעי הצרפתית TLD, וחברת הנדסת הרכב הבריטית Ricardo. כיום הצוות מפתח אבטיפוס ראשון של הטקסיבוט עבור מטוסים צרי גוף, דוגמת מטוסי ה- A320 ו-B737. התע"א מעריכה שהמערכת תשלים את תהליך קבלת הרישיון ברבעון השלישי של 2012, ומיד לאחר מכן יימסרו הכלים הראשונים ללקוחות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית