מי ירוויח מהרשת החכמה? סיסקו ו… אזרחי סין
26 ינואר, 2011
שוק ה-Smart Grid צפוי לצמוח להיקף של 34 מיליארד דולר ב-2020. להערכת חברת המחקר Lux Research, הנהנים העיקריים מהצמיחה יהיו יצרניות ציוד תקשורת ותשתיות מחשוב
המושג "רשת חכמה" (Smart Grid) הפך בשנתיים האחרונות לנחלת הכלל ומצליח לסחוף אחריו את שוק האנרגיה בכל העולם. ספקיות אנרגיה חשמלית בכל העולם מתקינות היום מודדים חכמים וחומרה חכמה אחרת אשר יודעת לנטל את השימוש ברשת החשמל.
אלא שהמדידות המדויקות צפויות להגדיל פי תשעה את היקף המידע הנדרש לנהל את הרשתות החכמות. לכן ספקיות האנרגיה ישקיעו בשנים הבאות הון רב בהתקנת תשתיות מידע ותקשורת שיאפשרו לטפל בכמות המידע, ובכך יגדיל את היקף שוק הרשת החכמה מכ-12.8 מיליארד דולר כיום, לכ-34.2 מיליארד דולר ב-2010. כך העריכה אתמול חברת המחקר Lux Research.
"רבים סבורים שהרשת החכמה מתמצה במדי-צריכה חכמים", אמר מנהל המחקר, סטיב מיניהאן. "אולם היקף המידע הוא לא המדד היחיד ליעילותה של רשת חכמה. כך למשל, יישום המאפשר לזהות תקלה ולתקן אותה בתוך שניות באמצעות בידודה והעברת כוח ממקורות אחרים, מייצר מעט מאוד נתונים יחסית, אולם חשיבותו גדולה בהרבה מהמידע המגיע ממדי-הצריכה".
במהלך סקירת שוק הרשת החכמה בעולם, זיהתה Lux Research מספר שווקים ומגמות מרכזיים: המידע הרב בותר על תפקוד הרשת החכמה ייווצר בסין, בזכות העובדה שפוטנציאל ההתקנות של מדי-צריכה חכמים במדינה מגיע ל-183 מיליון יחידות ולאור העובדה שבחמש השנים האחרונות חל גידול קבוע של 2.7% באוכלוסייה העירונית בסין. כבר כיום גדול שוק מדי-הצריכה הסיני ב-38% מהשוק האמריקאי.
היישום החשוב ביותר יהיה דווקא בתחום ההפצה החכמה של האנרגיה. שוק מדי-הצריכה החכמים יתייצב באמצע העשור בהיקף של 4 מיליארד דולר – ולאחר מכן אף יתכווץ, לאור הרווייה בשוקי היעד המרכזיים. בניגוד אליו, היקף המכירות של אבזרי חומרה המטפלים בהפצה חכמה ימשיך לצמוח לאורך העשור כולו.
הנהנים העיקריים יהיו יצרני ציוד תקשורת ותשתיות מחשוב. הצורך הגובר בניתוח המידע יגרום לחברות האנרגיה לרכוש מוצרים המפותחים על-ידי חברות תקשורת ומחשוב. לחברות כמו סיסקו, GE ואורקל מעניקה הרשת החכמה סיכויי צמיחה ברמה של "בום" כלכלי.
פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות