חשיפה: המתחרה הישראלית-פולנית של בטר פלייס
9 יוני, 2011
חברת האנרגיה הפולנית Polenergia מקימה תשתית תחבורה חשמלית דומה להפליא לתשתית של בטר פלייס (Better Place). גם המודל העסקי שלה דומה, והיא תספק ללקוחות מכוניות חשמליות (מתוצרת מיצובישי). מאחורי הפרוייקט עומדים מהנדסים ויזמים ישראלים, חלקם יוצאי חברת בטר פלייס
מלבד תחנות אוטומטיות להחלפת סוללה, המנהלים הישראלים של Alva Technologies בונים בפולין תשתית דומה להפליא לזו של בטר פלייס
המודל של חברת בטר פלייס (Better Place) הישראלית מתחיל לשמש מקור לחיקויים. בוורשה בירת פולין החלה לפעול חברה חדשה שהוקמה על-ידי ישראלים, חלקם יוצאי בטר פלייס, ההמעתיקה את מודל ההפעלה של בטר פלייס: היא מקימה תשתיות טעינה ברחבי העיר ומשווקת כלי-רכב חשמליים המיוצורים עבורה על-ידי יצרנית מכוניות גדולה.
השבוע הודיעה קבוצת e+ הפולנית, שהיא מיזם משותף של חברת Alva Technologies ושל חברת האנרגיה הפולנית Polenergia, על תחילתו של פרוייקט פריסת תשתיות להפעלת כלי-רכב חשמליים ברחבי פולין. חברת e+ היא החברה הראשונה בפולין המספקת פתרונות תחבורה חשמלית.
300 תחנות טעינה
היא תספק את כל הצרכים הנדרשים לשימוש בכלי-רכב חשמליים: נקודות טעינה, שירותי תחזוקה, ביטוח ומכירת כלי-רכב חשמליים בליסינג ובהשכרה.
בכוונתה להשלים עד 2013 התקנת 300 תחנות טעינה ב-14 הערים הגדולות בפולין.
בעל השליטה ב-e+ היא חברת האחזקות Polenergia, הפועלת רק בתחום האנרגיה. החברה משקיעה בחברות מקומיות בתחום האנרגיה ואת חלקן היא מנהלת בעצמה. האסטרטגיה שלה מבוססת על השגת שליטה בגומחות שוק בעלות פוטניצאל של צמיחה מהירה.
חברת Alva Technologies פעילה בתחום הרכב החשמלי באירופה, ואחראית על אספקת תחנות הטעינה, תוכנת ניהול רשת הטעינה ופתרונות טכנולוגיים אחרים הדרושים לתשתית התחבורה החשמלית שהקבוצה מקימה.
מכונית קומפקטית של מיצובישי
בשבוע שעבר הציגה הקבוצה את הפיתרון שהיא תפרוס, והדגימה את פעולתן של 12 תחנות טעינה שהוקמו ב-4 מרכזי קניות בוורשה. לצד תחנות טעינה שיוקמו בבתים ובעסקים, החברה גם תפרוס רשת של תחנות טעינה ציבוריות.
כמו בטר פלייס המשתפת פעולה עם רנו, גם קבוצת e+ חברה אל יצרנית רכב עולמית. היא בחרה בחברת מיצובישי היפנית, ולפני שבועיים הציגו שתי החברות את המכונית Mitsubishi iMiEV, אשר תיוצר עבור השוק הפולני. בניגוד לפלואנס של בטר פלייס ורנו, המכונית של e+ היא מכונית קומפקטית המיועדת לנסוע 150 ק"מ בטעינה אחת.
החברה פיתחה שני דגמים מרכזיים של עמדות טעינה: תחנת טעינה המבוססת על זרם חילופין (AC) במתח של 250 וולט לטעינה הנמשכת 6 שעות, ותחנה המבוססת על זרם ישר (DC) במתח של 500 וולט לטעינה מואצת הדורשת 30 דקות בלבד. אלא שבניגוד לבטר פלייס, המיזם הפולני אינו כולל תחנות אוטומטיות להחלפה מהירה של סוללות
הקשר הישראלי-פולני
מעניין לציין שמאחורי חברת Alva Technologies עומדת קבוצה של ישראלים הפעילים בשוק הרכב החשמלי באירופה. מנכ"ל החברה הוא עומר צימר, לשעבר מנהל השיווק של קבוצת קאראט הישראלית ושל חברת הסטארט-אפ Jungo, שנירכשה ב-2006 על-ידי NDS תמורת 106 מיליון דולר.
לאחר מכן הוא שימש כמנהל חברת Zohar Energy הישראלית, אשר קיבלה זיכיון מחברת קולומב האמריקאית (Coulomb Technologies), לשווק ולהתקין את תחנות הטעינה שלה במזרח ומרכז אירופה. במאי 2010 נבחרה Zohar Energy על-ידי Polenergia להקמת רשת התחבורה החשמלית שלה בפולין, שנחנכה בשבוע שעבר.
אם כבר קשר ישראלי, אז שיהיה סיבובי: Zohar Energy היא נציגתה של Alva Technologies בישראל, כך שייתכן ובעתיד נראה בארץ גם את המכוניות החשמליות של מיצובישי.
גם שאר המנהלים של Alva הם ישראלים: המנהל הטכני הוא סרג'יו קורן, בעל ניסיון של 24 שנים בתעשיית התעופה שעבר כשנה וחצי בחברת בטר פלייס בפיתוח ציוד בדיקה והערכה. מנהל מערכות המידע (IT) בפרוייקט הוא שמעון אלקבץ, בעל ניסיון של 20 שנה בתחום תשתיות התוכנה, בהן בחברת נס טכנולוגיות ובחברת בטר פלייס. מנהל פיתוח ממשק המשתמש במערכת התוכנה של המיזם הוא ארז פדרו, בוגר האוניברסיטה בעברית במתימטיקה ופיסיקה.
פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות