נפטר אל שווימר, מייסד התעשייה האווירית

12 יוני, 2011

מייסד התעשייה האווירית, אל שווימר, הלך ביום שבת לפנות בוקר לעולמו בבית החולים תל-השומר. שווימר שירת בחיל האוויר האמריקאי במלחמת העולם השנייה. לקראת קום המדינה ובמהלך מלחמת העצמאות הוא הבריח לישראל מטוסים וכלי נשק, ולאחר המלחמה הקים את התעשייה האווירית לבקשת בן גוריון

שווימר שירת בחיל האוויר האמריקאי במלחמת העולם השנייה. לקראת קום המדינה ובמהלך מלחמת העצמאות הוא הבריח לישראל מטוסים וכלי נשק, ולאחר המלחמה הקים את התעשייה האווירית לבקשת ראש הממשלה דאז דוד בן גוריון

תעשייה אווירית IAI חיל האוויר מלחמת העצמאות בדק מטוסים
אל שווימר

מייסד התעשייה האווירית, אל שווימר, הלך ביום שבת לפנות בוקר לעולמו בבית החולים תל-השומר.

הוא השאיר אחריו אישה- רינה, בן – דני ובת – דפנה. שווימר הוא מייסד התעשייה האווירית לישראל ומנהלה הכללי בין השנים 1977-1953.

אל שווימר סייע ל"מדינה שבדרך" בהשגת מטוסים וציוד לחימה. הוא השתתף במלחמת העצמאות כראש להק אוויר ובשנת 1951 הקים לבקשת ראש הממשלה דוד בן-גוריון, מפעל לשיפוץ מטוסים בישראל, כיום התעשייה האווירית.

אהבת הטיס

אל שווימר נולד בניו יורק ב-1917, בנם של מהגרים ממזרח אירופה. בילדותו עברה משפחתו לקונטיקט. הוא גדל בעוני מרוד, ובמהלך הלימודים בתיכון סייע לפרנסת המשפחה ועבד כשוליה של מכונאי מטוסים בשדה תעופה סמוך לביתו. שם ניצתה אהבתו למטוסים ולטיסה. אחרי סיום התיכון הוא פנה ללימודי אווירונאוטיקה, והוסמך למהנדס טיסה ולמכונאי תעופה. לאחר מכן הוציא רישיון טיס.

בשל השפל הכלכלי בארצות הברית נאלץ שווימר לנדוד לקליפורניה כדי למצוא עבודה. הוא עבד כפקח טיסה בכמה חברות תעופה גדולות, וכעבור מספר שנים שב לחוף המזרחי לעבוד כמהנדס טיסה בחברת TWA.

המנוע עולה באש

במלחמת העולם השנייה שירת שווימר בחיל האוויר האמריקני כמהנדס טיסה בפיקוד התובלה האווירית, וטס לכל רחבי תבל, גם לפלסטינה. אבל שווימר, שלא קיבל בבית חינוך ציוני, לא התרגש: "פשוט נהניתי להשתזף שם בשמש", סיפר.

בשירותו הצבאי קיבל אותות הוקרה, ובהם ציון לשבח על תושייה ואומץ לב, לאחר שהצליח להנחית בשלום את מטוסו של הגנרל פטריק הארלי – מיועציו של הנשיא רוזוולט – לאחר שאחד ממנועיו עלה באש. בתום המלחמה שב שווימר לעבודתו ב-TWA. המפגש הראשון שלו עם סבלו של העם היהודי היה בתקופה הזאת, כשבטיסותיו לאירופה ביקשה ממנו אמו לחפש מידע על גורלם של קרובי משפחתה.

אל שווימר מלחמת העצמאות 1948 התעשייה האווירית
"מתנדבי חוץ לארץ" עם אחד ממטוסי ה-B-17 שאל שווימר הביא לישראל במהלך מלחמת העצמאות

הברחת מטוסים לישראל

כעבור שנתיים פנה אליו חבר וביקש לגייסו ל"הגנה". נציגי הארגון בארצות הברית, ובהם טדי קולק, חששו תחילה מהאיש בעל השם הגרמני, אבל עד מהרה עמדו על סגולותיו כאיש ארגון מעולה ובעל קשרים ענפים.

שווימר הקים בקליפורניה חברת תעופה שקנתה מטוסים מעודפי מלחמת העולם השנייה, שיפצה אותם בארה"ב ובדרום אמריקה והבריחה אותם לארץ ישראל דרך אירופה.

הוא גם גייס אנשי צוות אוויר עבור ה"הגנה", והבריח ליישוב משלוחי נשק במטוסיו. בין השאר הצליח שווימר לרכוש ארבעה מפציצי B-17 ("מבצרים מעופפים"), שבדרכם לארץ הפציצו את קהיר. לימים כתב ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון: "….רכישת המבצרים המעופפים היתה מעשה רב. הנכס החשוב ביותר שרכשנו בימים ההם היה אל שווימר…".

החנינה של קלינטון

התעשייה האווירית IAI בן גוריון אל שווימר
מסירת מטוס ה"פוגה" הראשון מתוצרת התע"א לחיל האוויר בשנת 1960. ראש הממשלה דוד בן גוריון מקבל הסברים על המטוס מפי אל שווימר, אז מנכ"ל התעשייה האווירית

פעילותו של שווימר בארצות הברית הפרה את האיסור לשלוח ציוד לחימה לארץ ישראל, והבולשת הפדרלית ביקשה לעצרו בעוון הברחת נשק ומטוסים. הוא נמלט מארצות הברית ובא לארץ ישראל במסגרת מח"ל – מתנדבי חוץ לארץ. שווימר היה בין מקימיו של חיל האוויר הישראלי, ובמלחמת השחרור היה ראש להק אוויר בחיל.

לאחר סיום המלחמה שב שווימר לארצות הברית משום שלא רצה להמשיך ולהימלט מהחוק. הוא נעצר, ובחקירתו אמר: "אני חושב שמעשי היו צודקים; לא אתנצל, ואני מוכן להישפט עליהם". שווימר עמד לדין והורשע בבגידה. זכויות האזרח נשללו ממנו והוטל עליו קנס כבד. רק כעבור 51 שנה חנן אותו הנשיא קלינטון.

הקמת "המכון הממשלתי לבדק מטוסים"

לאחר משפטו פתח שווימר בקליפורניה חברת תעופה קטנה ומוסך למטוסים. הוא שיפץ ושלח לישראל, הפעם בהיתר חוקי, 26 מטוסי קרב מסוג "מוסטנג", שהיו מטוסי הקרב העיקריים של חיל האוויר לפני עידן הסילון. בשנת 1951 ביקר ראש הממשלה בן גוריון בארצות הברית, שמע על מפעלו של שווימר, ובא לראותו עם טדי קולק, עם יצחק נבון ועם שמעון פרס. בן גוריון התרשם משווימר וביקש ממנו לעלות ארצה ולהקים מפעל דומה בישראל.

שווימר נעתר לבקשה, וכעבור שנתיים הקים בלוד את "המכון הממשלתי לבדק מטוסים". כבר אז ביטא את חזונו: "אנו נייצר כאן מטוסים וטילים ולא נעסוק רק בשיפוצים". בניהולו של שווימר התרחב המכון והיה ל"תעשייה האווירית". המפעל התקדם בהדרגה לייצור חלקי חילוף למטוסים, ובהמשך לייצור מטוסים, מטוסים קלים, מטוסי מנהלים ואף מטוסי קרב מתקדמים. תחומי העיסוק של המפעל הורחבו גם לפיתוח ולייצור טילים ומערכות התרעה.

כיום "התעשייה האווירית" מתמחה בהשבחת מטוסים, מסוקים וכלי שיט מתקדמים, מייצרת מגוון גדול של מערכות התרעה ומערכות אלקטרוניות לשדה הקרב, מפתחת מטוסים בלי טייס, משתתפת בפיתוח טיל ה"חץ" נגד טילים בליסטיים, וכן לוקחת חלק מרכזי בפיתוחם ובשיגורם של לווייני ישראל.

אחרי 25 שנים בהם עמד בראש "התעשייה האווירית" פרש שווימר ב-1978. הוא המשיך בפעילות ציבורית, והיה יועץ ראש הממשלה (בהתנדבות) לענייני טכנולוגיה ותעשייה, פעל בוועד למען חוקה לישראל ועסק בגיוס תרומות לחקר מחלת הסרטן.

 

אל שווימר נולד בניו יורק ב-1917, בנם של מהגרים ממזרח אירופה. בילדותו עברה משפחתו לקונטיקט. הוא גדל בעוני מרוד, ובמהלך הלימודים בתיכון סייע לפרנסת המשפחה ועבד כשוליה של מכונאי מטוסים בשדה תעופה סמוך לביתו. שם ניצתה אהבתו למטוסים ולטיסה. אחרי סיום התיכון הוא פנה ללימודי אווירונאוטיקה, והוסמך למהנדס טיסה ולמכונאי תעופה. לאחר מכן הוציא רישיון טיס.

בשל השפל הכלכלי בארצות הברית נאלץ שווימר לנדוד עד קליפורניה כדי למצוא עבודה. הוא עבד כפקח טיסה בכמה חברות תעופה גדולות, וכעבור כמה שנים שב לחוף המזרחי והתחיל לעבוד כמהנדס טיסה בחברת TWA.

במלחמת העולם השנייה שירת שווימר בחיל האוויר האמריקני כמהנדס טיסה, בפיקוד התובלה האווירית, וטס לכל רחבי תבל, גם לפלסטינה. אבל שווימר, שלא קיבל בבית

חינוך ציוני, לא התרגש מהנחיתה בארץ אבותיו. "פשוט נהניתי להשתזף שם בשמש", הוא נזכר. בשירותו קיבל כמה אותות הוקרה, ובהם ציון לשבח על תושייה ואומץ לב, לאחר שהצליח להנחית בשלום את מטוסו של הגנרל פטריק הרלי – מיועציו של הנשיא רוזבלט – אף על פי שאחד ממנועיו עלה באש ואחר כך שבק. בתום המלחמה שב שווימר לעבודתו ב-TWA. המפגש הראשון שלו עם סבלו של העם היהודי היה בתקופה הזאת, כשבטיסותיו לאירופה ביקשה ממנו אמו לחפש מידע על גורלם של קרובי משפחתה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנשים , חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית