סימנים לבלימת הצמיחה בשוק הייצור האלקטרוני בעולם
26 יולי, 2011
קבלניות הייצור הגדולות: פלקסטרוניקס, סנמינה וסלסטיקה מדווחות על צמיחה ברבעון האחרון, ועל קיפאון בהיקף המכירות ברבעון הבא. בתעשייה תוהים האם מדובר בהשפעה עונתית או במגמת התקררות בשוק האלקטרוניקה העולמי
מנכ"ל סנמינה: "אנחנו מעריכים שהדרישה בטווח הקצר תישאר יציבה"
השבוע שמע Techtime מסוחר גדול הפועל בתחום מכירות הרכיבים האלקטרוניים באינטרנט (Broker) שלראשונה מזה זמן רב מסכי המחשב היו ריקים. במשך שלושה ימים רצופים כמעט ולא היו הזמנות. זהו מצב נדיר למדי, גם בתקופות שפל.
חשש ממשבר נוסף
בשוק מתחילות להסתובב שמועות על כך שהצמיחה בתעשיית האלקטרוניקה העולמית מתחילה כנראה להיבלם, והתעשייה עוקבת בדריכות אחר ההתפתחויות בשוק. הדו"חות הרבעוניים שפורסמו השבוע על-ידי שלוש קבלניות ייצור אלקטרוני (Electronic Manufacturing Service), עשויים לעודד תחושות כאלה, מכיוון שהם מרמזים על כך שבמחצית השנייה של 2011 – הצמיחה נבלמת.
חברת Celestica הקנדית דיווחה שברבעון השני של 2011 צמחו מכירותיה להיקף של 1.83 מיליארד דולר, בהשוואה ל-1.59 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד. במחצית הראשונה של השנה הסתכמו מכירותיה ב-3.63 מיליארד דולר, בהשוואה ל-3.1 מיליארד במחצית הראשונה של 2010.
סלסטיקה: ניסוח זהיר
מנכ"ל החברה, קרייג מלהאוזר, אמר שהחברה הציגה צמיחה שנתית של 15% בעקבות זכייה בפרוייקטים במהלך 2010. לדעתו, בחודשים הקרובים יאופיין שוק הייצור האלקטרוני בתנודות חזקות הנובעות משינויים בשוק האלקטרוניקה הצרכנית. מאחורי הניסוח הזהיר מסתתרת תחזית המכירות של החברה לרבעון הבא: מכירות של כ-1.8- 1.85 מיליארד דולר. למעשה צמיחה של אפס אחוזים.
גם חברת פלקסטרוניקס (Flextronics), הנחשבת לקבלנית הייצור השנייה בגודלה אחרי פוקסקון (שלא מפרסמת תוצאות), הכריזה על צמיחה שנתית של 15%: מכירותיה ברבעון שהסתיים ביולי 2011 הסתכמו בכ-7.5 מיליארד דולר בהשוואה לכ-6.6 מיליארד ברבעון המקביל. התחזית שלה לרבעון הבא דומה: מכירות של 7.6-8 מיליארד דולר בלבד. כלומר צמיחה מינימלית בלבד.
מהי "דרישה יציבה"
היום פירסמה חברת Sanmina-SCI את התוצאות שלה, והתמונה המתקבלת היא דומה: המכירות ברבעון האחרון הסתכמו ב-1.67 מיליארד דולר (צמיחה של 6.7% בהשוואה לרבעון הקודם). במהלך הרבעון גייסה החברה 580 מיליון דולר לכיסוי התחייבויות עבור אגרות חוב שיפוגו ב-2013 ו-2016. מנכ"ל החברה, יורה סולה, אמר שבהתבסס על התחזיות של לקוחותיה, "הדרישה בטווח הקצר נשארת יציבה". הביטוי מקבל תרגום מספרי בתחזית המכירות של החברה לרבעון הבא: 1.65-1.7 מיליארד דולר. כלומר צמיחה בשיעור של אפס אחוזים.
ייתכן שמדובר בתופעה עונתית בלבד, שכן הרבעון השלישי ידוע בתעשייה כרבעון בעייתי. התחזות שוקי הרכב והאלקטרוניקה הצרכנית מחזקים מגמות רכישה המאפיינות לקוחות פרטיים, ובמדינות המערב הם נוטים להפחית ברכישות במהלך הרבעון השלישי, כהקדמה למכירות השיא העונתיות בסוף השנה. בתעשייה מקווי שהמגמה המסתמנת היא עונתיתי בלבד, ולא מרמזת על תהליך ארוך טווח.
פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה