סכסוך בין סטרלינג ל-EMS עשוי לסכן את מכירת פעילותה האזרחית
14 אוגוסט, 2011
סטרלינג חתמה על הסכם למכירת פעילותה האזרחית לחברה זרה תמורת 17 מיליון דולר. אלא שההסכם תלוי בהשלמת פרוייקט שהיא מבצעת עם EMS האמריקאית עבור פנאסוניק אוויוניקס. האם EMS מנסה לחבל בעיסקה, או שמדובר בהפעלת לחץ כדי למזער עלויות?
האם EMS מנסה לחבל בעיסקה או שמדובר בהפעלת לחץ כדי למזער עלויות?
חברת סטרלינג (Starling) צריכה להתגבר על קושי חדש בדרך לבציוע עסקת מכירת פעילותה האזרחית לחברה זרה תמורת 17 מיליון דולר. הלקוחה הגדולה ביותר של סטרלינג בשוק האזרחי, חברת EMS Technologies, מאיימת לבטל את עסקת רכישת אנטנות הלוויינים שהזמינה במסגרת פרוייקט של חברת Panasonic Avionics Corporation.

מי יפצה את מי
חברת EMS טוענת שאי-עמידה של סטרלינג בהתחייבויותיה גרמו לה נזק של 3.15 מיליון דולר לפחות מול הלקוח הסופי, חברת פנאסוניק. EMS מסרה שהיא החלה לגבש הסכם פשרה עם פנאסוניק הכוללת גם את סטרלינג. הפשרה ש-EMS מקדמת כוללת ויתור על תשלום לסטרלינג בהיקף של 1.378 מיליון דולר, ופיצוי שהיא דורשת מסטרלינג בהיקף של 400 אלף דולר. כלומר, מדובר בנזק ישיר של כ-1.8 מיליון דולר לסטרלינג. היום הודיעה סטרלינג שגם לה יש טענות כנגד EMS על כך ש-EMS עצמה לא עמדה בהתחייבויותיהף ולכן היא מתכוונת להיכנס עימה למשא ומתן על הסדר פשרה.
מדובר בפרוייקט מסובך מאוד הסובל קשיים רבים, ובעל השלכות מעניינות על עתידה של סטרלינג הישראלית. הפרוייקט החל בשנת 2008, כאשר חברת פנאסוניק אוויוניקס, המתמחה באספקת מערכות תקשורת ובידור מוטסות, החילטה לפתח את מערכת eXConnect, אשר נועדה לספק תקשורת רחבת פס גלובלית לנוסעים ולאנשי הצוות במטוסי נוסעים. המערכת מאפשרת להם להיות מקושרים אל האינטרנט בפס רחב לצורך קבלת מגוון שירותים, כמו גישה לאינטרנט, תקשורת קולית, שידורי טלוויזיה ויישומי טלמטריה של מערכות המטוס בזמן אמת.
פרוייקט יוצא דופן
המערכת מבוססת על אנטנת תקשורת לוויינית מתוצרת EMS, שירותי תקשורת בערוץ Ku-band באמצעות לווייני Intelsat, ומערכת ניהול מתוצרת iDirect. האנטנה היא המרכיב הקריטי ביותר במערכת, שכן יש צורך במערכת המסוגלת לעקוב אחר לוויינים תוך כדי טיסה, לשמור על איכות שידור וקליטה למרות שינויים בזוויות הקליטה והמעבר מלווייין ללווייין, ולשמור על מימדי נפח ומשקל המתאימים להתקנה על-גבי מטוס בלא לפגוע בתכונותיו האווירודינמיות.
חברת EMS פנתה לחברת סטרלינג, אשר פיתחה טכנולוגיית אנטנות עקיבה תעופתיות המבוססת על קניין רוחני של אלביט ושל רפאל. על פי ההסכם, סטרלינג היתה אמורה לספק את משטחי האנטנה (שקיבלה את הכינוי Aura Le) ואת מעגלי ה-RF. חברת EMS היתה אמורה לפתח את מסובב האנטנה, להיות אחראית על האינטגרציה ולדאוג לקבלת רישוי של ה-FAA.
פרוייקט בעייתי
אלא שמסיבות שונות הפרוייקט החל להתעכב. כבר לפני חצי שנה דיווחה סטרלינג על עיכוב של 18 חודשים בפרוייקט מכיוון שגם היא וגם EMS לא עמדו באבני הדרך. בנוסף, באותה תקופה חלו גם שינויים בדרישות ה-FAA, שדרשו עידכון של התכנון. מהבחינה הזו אין חדש ובתחילת 2011 החל משא ומתן עם פנאסוניק על הסכם פשרה. אלא שמבחינת סטרלינג המצב מסובך בהרבה. בשנים האחרונות החברה נקלעה לקשיים עקב הוצאות מו"פ גדולות, וחתמה על הסכם למכירת פעילותה האזרחית לחברה זרה תמורת 17 מיליון דולר, מתוך מטרה להתמקד בפיתוח אנטנות ניידות לשוק הביטחוני והצבאי. אלא שעיסקה זו תלויה באישור מערכות התקשורת שהיא צפויה למסור לחברת EMS Technologies.
השאלה הגדולה כעת האם מתנהל כיום משחק לחצים שנועד להקטין את העלויות של EMS או "לטהר" את שמה בפני הלקוח הסופי, או שמא החברה רצינית בכוונותיה והיא עשויה לבטל את השתתפותה של סטרלינג בפרוייקט.
יידע ייחודי
חברת סטרלינג החלה כמיזם משותף של אלביט ורפאל, ובשנת 2003 היא התאגדה כחברה בשותפות של אלביט ו-RDC וחתמה על הסכמי העברת ידע מאלביט ורפאל. המוצרים העיקריים של החברה הם אנטנות מיוחדות המאפשרות למטוסים ולכלי-רכב המצויים בתנועה לשמור על קשר רציף עם לווייני תקשורת ולספק שירותי תקשורת בפס רחב: אנטנה למטוסים מסחריים, אנטנה למטוסים צבאיים, אנטנה לכלי-רכב קרקעיים ואנטנה לרכבות מהירות. החברה פיתחה גם את טכנולוגיית CoMPATM, שהיא טכנולוגיה עצמית מוגנת בפטנט המאפשרת לייצר אנטנה מרובת משטחים המשיגה גורם צורה קטן במיוחד. בין השאר, היא מאפשרת לאחסן את כל היחידות האלקטרוניות בתוך האנטנה עצמה.
פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית