מכוניות Web 2.0: פיתוח Open Source בהשתתפות 12 אלף חובבים זכה בתחרות הרכב הקרבי של DARPA

15 אוגוסט, 2011

צוות של 12,000 מפתחים שעבד על מערכת קוד פתוח של חברת Local Motors באמצעות חבילת תוכנות של דאסו סיסטמס, ניצח בתחרות של DARPA לפיתוח רכב קרבי דו-שימושי, המיועד לשמש כרכב סיור ומודיעין, וכן ככפלטפורמה קרבית להסעה ופינוי לוחמים

12,00 חובבים זכו בתחרות של DARPA לפיתוח וייצור של רכב קרבי דו-שימושיOpen Source CATIA SolidWorks שיתופיות Web 2.0

כאשר הסוכנות למחקרים ביטחוניים מתקדמים (DARPA) בארה"ב פירסמה את המכרז, היא לא ידעה כיצד ניתן לפתח כלי-רכב חדשני על-ידי אלפי משתתפים מקהילת הקוד הפתוח, שרובם לא אנשי מקצוע. בפיתוח הרכב החדש השתתפו 12 אלף חובבי רכב, אשר בתהליך חוזר של העלאת הצעות, בחירת הפתרונות הטובים באמצעות הצבעה והעלאת הצעות נוספות לשיפור, הצליחה לפתח את הרכב בתוך שישה חודשים בלבד.

הלקוח הוא "יצרן רכב"

הרכב פותח באמצעות הפלטפורמה של חברת Local Motors האמריקאית, אשר הוקמה על-ידי לוחם מארינס לשעבר שחזר מעיראק. הוא הגה רעיון חדש לייצור מכוניות: בניית פלטפורמה קהילתית פתוחה, שבה אנשים מעלים רעיונות ומסוגלים להתארגן בקבוצות המפתחות את הרכב המועדף עליהן באמצעות פלטפורמת Web 2.0.

לאחר סיום הפיתוח ובחירת הפלטפורמה הנבחרת, הקבוצה יכולה לבנות את המכונית באמצעות סדנאות הרכבה שהחברה מקימה בארצות הברית. הרעיון הוא לפתח ולייצר מכוניות במתקני ייצור קטנים (Micro Factories) באתרים קרובים לבית הלקוח וללא הוצאות שינוע ואיחסון המאפיינים את הייצור ההמוני.

Open Source CATIA SolidWorks שיתופיות Web 2.0
Rally Fighter: ההצלחה המסחרית הראשונה של מכונית קוד פתוח

Rally Fighter יוצא לשוק

במקביל, החברה מייצרת דגמים נבחרים מתוך התחרויות ומוכרת אותם באמצעות האינטרנט, כאשר המזמין קובע היכן הם ייוצרו. בין השאר הוא יכול להשתתף בתהליך הייצור אם הוא מעוניין בכך. החברה הוקמה בשנת 2007, וההצלחה המסחרית הראשונה שלה היתה רכב השטח Rally Fighter אשר פותח על-ידי חברי הקהילה הפתוחה במסגרת תחרות שהחברה יזמה.

Open Source CATIA SolidWorks שיתופיות Web 2.0
הרכבת מכונית קוד פתוח ב"מיקרו-מפעל" של LM בבוסטון

בעקבות התחרות, החליטה Local Motors לייצר את הרכב ועד היום מכרה יותר מ-50 מכוניות בארה"ב ובמקומות נוספים בעולם (מכונית אחת נוסעת בקזחסטן). כולן בעלות רישיון נסיעה בכביש ובעלות אישורי עמידה בתקנות הבטיחות והזיהום הסביבתי של הרשויות בארה"ב.

הפוסט של DARPA

מיד לאחר שעלה הפוסט על התחרות של DARPA לפיתוח "כלי-רכב מבוסס קהילה", בפורום של Local Motors, הוגשו 150 הצעות ראשוניות. ההצעה הנבחרת עברה תהליכי שיור אופטימיזציה, זכתה בתחרות של DARPA והועברה לייצור ולמבחני נסיעה.

מייסד ומנכ"ל Local Motors, ג'יי רוג'רס, אמרה שדאסו נחשבת בעיניה לשותפה מועדפת בכל נושאי הפיתוח המקוונים ברישיון קוד פתוח. "שתי החברות מאמינות בעתידו של הייצור כתהליך פתוח שבו אנו נהנים מ'חוכמת ההמונים', המאפשרת לייצר את הרכב המועדף עליהם ולספק מוצרים רלבנטיים באמת".

דאסו סיסטמס תמכה בפרויקט במספר רמות: היא סיפקה טכנולוגיה למתכננים עצמאיים וכלים שיתופיים לכלל קהילת המשתתפים בפיתוח. כל משתתף בתכנון קיבל את פיתרון 3DVIA Composer  לתיעוד בתלת-מימד, כאשר המארזים והרכיבים תוכננו באמצעות תוכנת CATIA. תוכנת ENOVIA שימשה לאחסון וניהול נתוני התכנון של CATIA ותוכנות SolidWorks ו- SIMULIA שימשו לביצוע מבחנים וירטואליים ואנליזות של התכנונים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תוכנה ותכנון אלקטרוני , תעופה וביטחון