הרדיו-המקוון עולה על גלגלים
18 ספטמבר, 2011
יצרניות הרכב הגדולות הודיעו כי בדגמי 2012 הן יתקינו מכשירי רדיו מבוססי אינטרנט אשר יקבלו שירותים מתשתיות ענן אלחוטיות. חברת iSuppli סבורה שמדובר בשוק ענק שיגיע להיקף של יותר מ-24 מיליון מכשירים ב-2018. מאחורי המגמה מסתתרת מהפיכה טכנולוגית באופן התכנון של מערכות אלקטרוניקה ממונעות
iSuppli: "אנחנו ניצבים בפני גל התקנות של מכשירי רדיו מבוססי אינטרנט"
למרות שהדבר נראה מפתיע, מכשירי רדיו מבוססי אינטרנט יהיו אחד ממוצרי הצריכה בעלי שיעור הגידול הגבוה ביותר בשנים הקרובות. חברת IHS iSuppli סבורה שאנחנו ניצבים בפניו של גל התקנות רחב מימדים, ומספר מכשירי הרדיו מבוססי אינטרנט שיותקנו במכוניות יוכפל ביותר מפי 30 ב-8 השנים הבאות.
להערכת החברה, בשנת 2010 נמכרו בעולם כ-168 אלף כלי-רכב מצויידים באינטרנט-רדיו, ועד שנת 2018 יגיע מספרן ליותר מ-24 מיליון מכוניות. ארצות הברית צפויה להוביל את המגמה, ולהגיע למכירות של 10.9 מיליון מכשירים ב-2018, בהשוואה ל-149 אלף ב-2010.
מאחורי המספרים מסתתרת מגמה טכנולוגית רחבה יותר: החברה סבורה שהשפעת הסמארטפונים על שוק הרכב תתבטא באמצעות מסופים ממוחשבים המפעילים אפליקציות ממונעות מסוגים שונים, אשר מגיעות אל הנהג והנוסעים באמצעות תשתית הענן.
היישומים הנפוצים ביותר יהיו ניווט, ניטור ביצועי הרכב, בידור ומידע. הרדיו המקוון צפוי להוביל את המגמה, לאור העובדה שהמוסיקה שומרת על מעמדה כמערכת הבידור המובילה בתעשיית הרכב ב-75 השנים האחרונות.
אלקטרוניקה חדשה
הצמיחה במכירות מכשירי הרדיו המקוונים היא תוצאה של שינוי בסיסי באופן התכנון של מערכות אלקטרוניקה ממונעות: ממערכות נפרדות בעלות פונקציה אחת קבועה למערכות גמישות המבוססות על יישומים, ואשר מאפשרות לממש מספר פונקציות שונות. למעשה, מערך האלקטרוניקה הממונעת מקבל מאפיינים של מחשב אישי מקושר.
לכן גם בתעשיית הרכב, כמו בדוגמה של המחשב האישי, המערכות יתבססו על פלטפורמות חומרה ותוכנה המאפשרות לממש את כל היישומים באמצעות תוכנות ייעודיות. אחת מהאפשרויות הקורצות כיום לתעשייה היא שילוב פלטפורמות של סמארטפון בתוך הרכב. הדבר מעניק פתרון מוכן לבעיית הקישוריות הרציפה של כלי-הרכב, ומאפשר ליהנות מהמגוון העצום של יישומונים שכבר פותחו עבור הטלפונים החכמים.
התחזית של iSuppli מבוססת גם על העובדה שיצרניות הרכב הגדולות מתכננות להתקין מכשירי רדיו מקוונים ברוב הדגמים המרכזיים שלהן כבר בשנת 2012. בהן: במוו, פורד, ביואיק, מרצדס, יונדאי ועוד. אפילו בסין כבר הודיעו ארבע יצרניות של מכוניות יוקרה על שילוב הרדיו המקוון בדגמים החדשים שלהן.
מאחורי הענן
בארצות הברית החלו לפעול לאחרונה מספר חברות שהמודל העסקי שלהן מבוסס על מתן שירותי רדיו מקוונים לכלי-רכב, חלקן התפתחו מתוך שוק שירותי הרדיו המקוונים למחשבים אישיים, בהן: Pandora, iHeart-Radio, Slacker ו-Spotify. הן מתחרות ישירות בתחנות השידור הקרקעיות המסורתיות ובשירותי הרדיו הלווייני בתשלום.
החברה המובילה בשוק האמריקאי היא Pandora. היא מספקת שירותי רדיו באמצעות תשתיות ענן ופיתחה אפליקציית סמארטפון להתקנה במחשבים אישיים ובאבזרי צריכה ניידים. עד היום שולבה האפליקציה במכשיריהן של יותר מ-200 יצרני מוצרי צריכה אלקטרוניים, דוגמת פיוניר, פנסוניק, סמסונג וסוני. פנדורה פועלת בשיתוף פעולה עם יצרני רכב גדולים כמו מרצדס ופורד. לאחרונה הודיעו גם ג'נרל מוטורס, יונדאי וטיוטה שהן ישלבו את השירות של Pandora בדגמי הרכב החדשים שלהן. מעניין כיצד המגמה הזו תשפיע על התחרות בתחום תשתיות הענן בעולם.
פורסם בקטגוריות: חדשות , טאבלט וסמארטפון , מחקרים ונתוני שוק , מחשבים ומערכות משובצות , תקשורת