מכונית קוד-פתוח: פורד פותחת את רשת התקשורת שבתוך המכונית
7 פברואר, 2013
הטכנולוג הראשי של פורד הסביר שרשתות התקשורת בתוך המכונית ומחוצה לה, וגישה אל הנתונים הנאספים בתוך המכונית עצמה, יכולים לייצר קטגוריות חדשות לחלוטין של יישומים ומודולי חומרה שעדיין לא נחקרו. הפרוייקט יצא מתוך מחקר על ה-Big Data בשוק הרכב
הפלטפורמה מתבססת על רשת CAN המותקנת במכוניות כבר משנת 1996
חברת פורד (Ford) תחשוף בשבוע הבא חבילת תוכנות ואבזרי חומרה המאפשרים לחובבים לפתח יישומים המבוססים על החיישנים המצויים ברכב. מדובר ביוזמת הקוד הפתוח הראשונה בתעשיית הרכב, אשר עשויה לייצר כלכלה שלמה המבוססת על שינויים והתאמות שהלקוחות או חברות מבצעים באמצעי הניהוג והבידור של מכוניות סטנדרטיות.

מדובר בפלטפורמה הניסויית OpenXC, הנמצאת כעת בשלב הביטא שלה, לאחר שנמסרה לפני כשנה למספר מעבדות אוניברסיטאיות להתנסות, בהן: אוניברסיטת מישיגן, MIT, סטאנפורד והאוניברסיטה הטכנולוגית HCL בהודו. היא מיועדת לנצל את היצירתיות של קהילת הקוד הפתוח כדי לבדוק מה ניתן לעשות על בסיס הנתונים המצויים במכונית, וחיבורם אל הענן.
קטגוריות יישומים חדשות לגמרי
בשלב הראשון תכיל ערכת OpenXC מודול גישה אל נתוני המכונית באמצעות יכולת קריאת המידע העובר ברשת התקשורת המצויה כיום ברוב המכוניות הסטנדרטיות. המודול יכול לגשת לכל הנתונים, מקריאת ה-GPS ועד מהירות הנסיעה, ולהתחבר אל סמארטפון או טאבלט שבאמצעותם ניתן לפתח ולהפעיל יישומים חדשים.
הרשת אוספת שפע של נתונים, כמו למשל זוית ההטייה של ההגה, עוצמת כוח הפיתול על תיבת ההילוכים, מהירות הרכב, מצב הבלמים, מצב דוושת ההאצה, כמות הדלק, מצב תיבת ההילוכים, זווית השיפוע של המכונית ונתונים רבים נוספים, שחלקם מגיע ללוח המחוונים של הנהג – וחלקם רק למסך המחשב של המכונאי.

הטכנולוג הראשי של פורד, פול מסקרנאס, הסביר שרשתות התקשורת בתוך המכונית ומחוצה לה, וגישה אל הנתונים הנאספים בתוך המכונית עצמה, יכולים לייצר קטגוריות חדשות לחלוטין של יישומים ומודולי חומרה שעדיין לא נחקרו, בתחומים כמו בטיחות, יעילות אנרגטית, בריאות, שיתוף מידע ועוד.
מחשש לפגיעה בבטיחות הרכב או במערכות השליטה והבקרה שלו, הפלטפורמה מאפשרת קריאה בלבד של הנתונים. החברה פתחה אתר אינטרנט ייעודי ליוזמת OpenXC, שבו מוצג התיעוד הטכני ומודגמים יישומים חדשים שפותחו במסגרת הכנת הפלטפורמה, דוגמת תצוגה עלית למכוניות שפותחה בשיתוף עם חברת Bug Labs.
"אנחנו נמצאים בפתח עידן התחבורתי שבו המכונית, התקשורת הניידת ותשתיות הענן מקושרים בדרכים שאנחנו לא יכולים לצפות", הסביר המנהל הטכני של הפרוייקט, ונקאטש פראסאד. "הפרוייקט יצא מתוך מחקר שבוצע במעבדות הסיליקון של פורד בנושא ה-Big Data, ומאפשר למפתחים עצמאיים לגבש רעיונות חדשים".
מאחורי הרעיון ניצבות כמה שאלות מעניינות שפורד מנסה למצוא להן פתרון. כך למשל, רוב הציוד הצרכני הוא בעל אורך חיים קצר מאוד וניתן לשדרוג או להחלפה מהירה. במכוניות המצב שונה. מכונית שיצאה בשנת 2007 לשוק עם מודם סלולרי מהדור השני, תישאר איתו עד ליומה האחרון (כעבור 13 שנים בממוצע). יוזמת הקוד הפתוח מאפשרת לבחון פתרונות שבאמצעותן תהיה כל תשתית המידע והבידור במכונית ברת שידרוג והחלפה, בהשקעה נמוכה מאוד.

התשתית הטכנולוגית כבר קיימת בפועל: ברוב המכוניות פועלות כיום רשתות תקשורת פנימיות מסוג Controller Area Network, המקשרות בין החיישנים בגוף הרכב ובמנוע לבין אמצעי בטיחות ובקרה. ערוץ ה-CAN הוא אחד מהמרכיבים המרכזיים של מערכות הדיאגנוסטיקה (On-Board Diagnostics) שבשימוש המכונאים, אשר החוק בארה"ב מחייב להתקין בכל המכוניות מאז שנת 1996.
כלומר, כיום יש בכל מכונית מחבר שאליו המכונאי מתחבר כדי לשלוף מידע הנאסף על-ידי חיישני הרכב. לנקודה הזו מתחברת פלטפורמת OpenXC. ההתחברות נעשית באמצעות אבזר CAN translator שפותח בפורד, הממיר את הנתונים מפורמט ODB לפורמט אנדרואיד שאותו ניתן להעביר ישירות לסמארטפון או הטאבלט באמצעות Bluetooth או ישירות בקישור USB. בשלב הבא החובב יכול להתקין ספריית תוכנות ומודולים שהוכנה מראש על-ידי פורד, ולהתחיל לפתח יישומים חדשים עבור המכונית שלו.
פורסם בקטגוריות: חדשות , טאבלט וסמארטפון , טכנולוגיות מידע , מחשבים ומערכות משובצות


