שיתוף פעולה בין בואינג ואלביט בהגנה על מטוסים מפני טילי-כתף
12 פברואר, 2013
מזכר ההבנות מתייחס לשיווק משותף של הפתרונות עבור מטוסים צבאיים של בואינג, הנמכרים בשווקים הבינלאומיים. כעת מבצעת בואינג עבודות התאמה כדי לאפשר את התקנת המערכת בכל המטוסים מתוצרתה, כולל מטוסים חדשים שעדיין לא יצאו לשוק
חברת בואינג (Boeing) תשווק ביחד עם אלביט מערכות (Elbit) מערכות להגנה על מטוסים מפני טילי-כתף שפותחו באלביט.

מזכר ההבנות שנחתם בין שתי החברות מתייחס לשיווק משותף של הפתרונות עבור מטוסים צבאיים של בואינג, הנמכרים בשווקים הבינלאומיים. החברות יציעו את מערכת DIRCM – Directed Infrared Counter Measure למטוסים שונים של בואינג, בהם מסוקי אפאצ'י, מסוקי אפאצ'י לונגבו, מסוקי צ'ינוק, מטוסי P-8 (פוסיידון) ומטוסי התובלה C-17. נשיא חטיבת רשתות ומערכות חלל, רוג'ר קרון, הסביר שהחברה "חוברת לחברות מובילות בעולם על-מנת להביא את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. הקשרים שלנו עם אלביט מגדילים את סל המוצרים שלנו בעזרת יכולות חדשניות". נשיא ומנכ"ל אלביט, יוסי אקרמן, אמר שמדובר בשוק אסטרטגי ובעל צמיחה מהירה.
כעת מבצעת בואינג עבודות התאמה כדי לאפשר את התקנת המערכת בכל המטוסים מתוצרתה, כולל מטוסים חדשים שעדיין לא יצאו לשוק. בשנים האחרונות גובר האיום מצד טילי-כתף, וכיום הוא מתחיל לאיים על זירות חדשות באזורי עימות אסימטריים בכל העולם, כולל על התעופה האזרחית. טילי-כתף נפוצים מאוד מכיוון שהם זולים, קלים לתפעול ונגישים לארגוני טרור וגרילה בכל העולם. על-פי ההערכות, טילי-כתף אחראים למרבית אירועי הפלות המטוסים בעולם ב-30 השנים האחרונות.
טכנולוגיית DIRCM מגינה על פלטפורמות אוויריות באמצעות הסטת הטילים ממסלולם על-ידי שיגור קרן לייזר. במקור אלביט פיתחה את הטכנולוגיה לשימוש צבאי. בעקבות מתקפת הטלים על מווס ארקיע במומבסה בשנת 2002, היא פיתחה גם מערכת מקבילה לשימוש אזרחי. החברה מסרה שמערכת ההגנה האזרחית היא כיום המערכת היחידה בעולם המגינה על מטוסים סילון גדולים, תוך עמידה מלאה בדרישות המחמירות של רשויות התעופה האזרחית. אחד מיתרונותיה נעוץ בעובדה שהיא פועלת אופן אוטומטי ללא התערבות הטייס.
בשנים האחרונות המערכת מתחילה להיכנס בהדרגה אל השוק. ב-2009 הודיעה אלביט על קבלת הזמנה בהיקף של כ-90 מיליון דולר מאת משרד התחבורה הישראלי למערכות אשר יגנו על מטוסי הנוסעים של כל חברות התעופה הישראליות. ב-2011 הזמינה חברת אמבראר הברזילאית מערכות DIRCM להגנה על מטוס התובלה החדש מתוצרתה, KC-390. בחודש יולי השנה חשפה אלביט בתערוכה האווירית פארנבורו בבריטניה את הגרסה החדשה של מערכת ההגנה, J-MUSIC. גם היא מבוססת על טכנולוגיית אינפרא-אדום מבוססת לייזר סיב (DIRCM) וכוללת חיישן גילוי והתראה של הטילים, ומערכת לייזר לשיבוש מעוף הטיל.
מערכות MUSIC כוללות מספר מרכיבים מרכזיים: מערכת התראה מבוססת אינפרא-אדום, קרינת UV או מכ"ם; לייזר חזק המייצר את הקרן המשבשת; מצלמה תרמית העוקבת אחר הטילים המשוגרים לעבר המטוס; צריח בעל מהירות סיבוב גבוהה מאוד שעליו ממוקמת המצלמה התרמית, ומערכת שליטה ובקרה המנהלת את פעולת הגילוי והשיבוש ושולטת בכל תת-המערכות.

המערכת החדשה תוכננה עבור פלטפורמות אוויריות בגודל בינוני עד גדול, כגון מטוסים פרטיים, מטוסי תובלה, תדלוק, ומטוסים ומסוקים המיועדים למשימות מיוחדות. החברה מסרה שהיא נמצאת בשימוש במסוקים המשמשים להובלת אח"מים.
פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית


