אינטל מודיעה בצער שאין בישראל כוח אדם איכותי
12 יוני, 2013
ראש הממשלה מיהר אתמול לברך את מייסדי ווייז בעקבות עיסקת גוגל. חבל שהוא לא המתין 24 שעות לדו"ח האחריות התאגידית של אינטל, כדי לגלות שאנחנו בצרות. במקום לברך, עליו לזמן מייד את שרי החינוך, האוצר והתמ"ת לסדרת חינוך דחופה
רק פעולה ממשלתית נחרצת, מוכוונת מלעלה ובלא הסתמכות על "מגזר פרטי" דמיוני, יכולה להציל את ישראל מהתמוטטות תעשיית ההייטק שלה
לאחר שחברת גוגל אישרה אתמול רשמית את עיסקת הרכישה של חברת Waze, פירסם שר המדע הטכנולוגיה והחלל, יעקב פרי, ברכה לעובדי חברת waze ומייסדיה: "הצבתם את תעשיית הפיתוח הישראלי, שוב בקדמת הבמה העולמית… בזכות ההתמדה, המקוריות והחדשנות הישראלית הכל-כך מאפיינת".
גם ראש הממשלה מיהר לברך. בשיחת טלפון מיוחצנת עם המייסד נועם ברדין, הוא אמר לו "הגעתם ליעד" (נ.ב. ממתי היעד של ראש ממשלה הוא מכירת תעשייה ולא בניית תעשייה?). חבל שהם לא המתינו 24 שעות כדי לקרוא את דו"ח האחריות התאגידית של אינטל, שפורסם היום. כצפוי, אינטל מתגלה בדו"ח כחברה מעוררת התפעלות ובעלת תרומה עצומה למשק ולחברה בישראל. זה לא מפתיע. כיום היא מעסיקה ישירות כ-8,500 עובדים, חמישית מהם הן נשים, כ-70% מתגוררים בפרפיריה והיא המעסיק הגדול ביותר של מהנדסים ערבים. לדעת Techtime, על כל אחד מההישגים האלה בנפרד מגיע לה פרס ישראל.
אבל אינטל מוסרת נתונים נוספים, אשר צריכים להקפיץ מכיסאם את ראש הממשלה, את שר המדע פרי ואת עמיתיהם ממשרדי החינוך והתמ"ת. אינטל שהשקיעה בארץ בזכות כוח האדם ההנדסי שהיה כאן בשנות ה-80 וה-90, דיווחה שהיא נערכת למחסור של כ-2,500 בוגרי מדעי המחשב והנדסת מחשבים ואלקטרוניקה, מדי שנה.
האגף למקצועות אינטל במשרד החינוך
אינטל הוציאה היום הודעה ובה כתבה: "6% בלבד מבוגרי התיכון בישראל זכאים לתעודת בגרות מדעית-טכנולוגית איכותית (חמש יחידות מתמטיקה ותחום מדעי/טכנולוגי נוסף), אך רק שליש הן תלמידות (2% בלבד). המהלך האסטרטגי של אינטל ומנהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, נועד להגדיל את שיעור התלמידים המסיימים תיכון עם לימודי מתמטיקה, מדעים, וטכנולוגיה מוגברים.

"המטרה היא להגדיל ל-14% בתוך ארבע שנים את שיעור התלמידים הזכאים לתעודת בגרות מדעית-טכנולוגית איכותית על-מנת להזרים 'דם חדש' לתעשיית ההייטק הישראלית". סליחה? האם אינטל אחראית על החינוך בישראל? מדוע אינטל צריכה לחשוב על עתיד החינוך בישראל ולא משרד החינוך? האם קיים בכלל משרד חינוך? כיצד מדינת ישראל חושבת לתכנן את עתידה הכלכלי, הטכנולוגי והחברתי, כאשר חברה כמו אינטל מודה שאין בישראל כוח אדם איכותי והיא צריכה לייצר אותו בכוחות עצמה?
מה שעצוב בכל הסיפור הוא שיש בישראל כוח אדם איכותי, אבל המדינה מבזבזת אותו. הפריפריה בארץ שופעת בבני נוער צעירים ומוכשרים הזקוקים לדחיפה קלה בלבד, חברתית וכלכלית, כדי להיות מהנדסים איכותיים שיבנו את תעשיית העשור הבא. איגוד תעשיות האלקטרוניקה כבר הוכיח שבתקציבים זעומים להפליא ניתן להביא נערים מוכשרים מאוכלוסיות מוחלשות, ולהפכם למהנדסים מצויינים. התוכנית של האיגוד ביוזמת יהודה זיסאפל קיבלה שפע של הבטחות מהמדינה, ואף לא גרוש אחד.
בסך הכל מדובר בפרוייקטים לא יקרים ולא ארוכי טווח. חמש שנים בלבד מספיקים כדי להפוך נער כישרוני חסר תעודת בגרות ואמצעים למהנדס מצויין. המדינה יכולה לגייס למשימה חיילים בקבע, מרצים בגמלאות ומתנדבים כמו המתנדבים הנלהבים של אינטל. לא חסרים מתקנים נטושים של צה"ל ואזורי תעשייה ריקים בפריפריה שיכולים ליהפך לכיתות לימוד לאחר שמחברים אותם למים ולחשמל.
במקום לעשות את הצעד האומלל שהמדינה ביצעה בשנים האחרונות – יצירת מכללות פרטיות הדורשות שכר לימוד גבוה ותנאי קבלה נמוכים – המדינה צריכה לנקוט במדיניות הפוכה: הקמת מכללות ממשלתיות בשכר לימוד אפסי וברמה גבוהה.
כשחברה כמו אינטל מודה שיש בעיה בחינוך הטכנולוגי בישראל – זהו מסר המהדהד בכל העולם. רק פעולה ממשלתית נחרצת, מוכוונת מלעלה ובלא הסתמכות על "מגזר פרטי" דמיוני, יכולה להציל את ישראל מהתמוטטות תעשיית ההייטק שלה. זה לא דורש חשיבה ארוכת טווח וזה אפילו לא יקר.
פורסם בקטגוריות: אנשים , חדשות , תעשייה ישראלית



