ריענון התע"א יהיה האתגר הגדול ביותר של רפי מאור
2 אוקטובר, 2013
רפי מאור יצטרך להזרים לתעשייה האווירית רוח חדשה ודם חדש אשר יחזירו את הענק הרדום לתנופת צמיחה. שישכח מהפרטה - ממשלת ישראל לא מעוניינת בה- ויש יתרונות למחוייבות פוליטית
עליו לבצע מהלך מהדהד שישפיע על כל התעשייה – מדוע למשל לא לרכוש את רפאל?

הבחירה של רפי מאור אתמול כיו"ר התעשייה האווירית (IAI) במקומו של דב בהרב לא היתה מפתיעה, וקדמו לה שמועות רבות שציינו אותו כיו"ר המיועד הבא של התע"א. במובנים רבים זו נראית בחירה כמעט מתבקשת.
ביטחון, אזרחות, ביטחון
רפי מאור צמח בתעשייה האווירית ונימנה עם הצוות הבכיר שהוביל את פיתוח מטוס הלביא. בהמשך הוא מילא תפקידים נוספים, ובהם מנהל מפעל המל"טים של התע"א, המהווים כיום את אחד ממוצרי הדגל המרכזיים שלה.
לאחר מכן הוא פרש מהתשייה האווירית לתעשיית ההייטק ושימש כנשיא ומנכ"ל חברת אינדיגו שנימכרה במהלך כהונתו לחברת HP תמורת סכום של כמיליארד דולר. בשנת 2006 הוא הצטרף לחברת ECI Telecom, שאותה ניהל בשנים 2006-2011. לאחר מכן הוא שימש כיו"ר החברה וכדירקטור בתעשייה האווירית.
אלא שהשוק הביטחוני כיום אינו דומה לשנות ה-80, והתעשייה האווירית איננה חברת הייטק אזרחית. רפי מאור יצטרך לספק מענה למספר אתגרים שעימם התעשייה האווירית מתמודדת ולהזרים לה רוח חדשה ודם חדש אשר יחזירו את הענק הרדום לתנופת צמיחה.
האתגר המיידי ביותר הוא מגמת הקיצוץ או הקיפאון בתקציבי הביטחון בעולם. מגמה זו נמשכת מספר שנים וכל החברות הביטחוניות בעולם מתמודדות עימה. אולם בעוד שחברה כמו אלביט פיתחה מענה באמצעות רכש חברות מקומיות בשוקי יעד, וגיבוש אסטרטגיית לוקלי-גלובלי, התעשייה האווירית נמנעת בעקביות מרכישה מהותית של חברות בארץ ובעולם.

למעשה, בשנים האחרונות כמעט ולא חל שינוי מעניין באופי פעילותה של התעשייה האווירית. היא מתמקדת בשוקי היעד הקלאסיים שלה, כמו מטוסי מנהלים, מערכות מל"ט, ציוד ימי או חטיבת החלל, אבל לא ייסדה שום תחום פעילות חדש שהיא נכנסה אליו בעוצמה ובביטחון.
לאור העובדה שמכירותיה נשארות ברמה כמעט קבועה סביב ה-3 מיליארד דולר בשנה בשנים האחרונות, מדובר בצורך דחוף להציג מוצר חדש ומהותי. שכן בתחומים מרכזיים בחברה, כמו חטיבת בדק מטוסים, חטיבת מטוסי המנהלים ואפילו בחטיבת המל"טים, התחרות בעולם והמשבר הכלכלי הגלובלי מונעים כל צמיחה משמעותית. לכל היותר היא יכולה לשמור על יתרון יחסי מסויים – לא יותר.
אשליית ההפרטה
שני היו"רים האחרונים של התעשייה האווירית, דב בהרב ויאיר שמיר, הקדישו מאמצים רבים כדי להכין את החברה להפרטה. מוטב שישכחו מזה. לא נראה שממשלת ישראל מוכנה להפריט את התעשייה האווירית. גם לא בטוח שכדאי, לאור העובדה ששני הפרוייקטים המוצלחים ביותר של התע"א בשנתיים האחרונות הושגו בזכות היותה חברה ממשלתית: עיסקת המיליארד דולר לאספקת שני מטוסי התראה ולוויין צילום לצבא איטליה, והחוזה לייצור הלוויין עמוס 6, שהושג בסיוע לחץ פוליטי פנים-ישראלי.
רפי מאור צריך להתמקד בניעור המודל העיסקי של החברה וביצירת תחומי פעילות צומחים. יכול להיות שעליו להחזיר את התעשייה האווירית אל שורשיה המסורתיים: תכנון וייצור מטוסים. הנסיונות של התע"א לשווק מחדש את מטוס הכפיר מלמדים שקיים בעולם שוק למטוסי קרב שאינם בהכרח בקטגוריה של מטוס ה-F-35. ייתכן שעליו גם לבצע מהלך מהדהד שישפיע על כל התעשייה הביטחונית בעולם – מדוע למשל לא לרכוש את רפאל?
פורסם בקטגוריות: אנשים , חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית
פורסם בתגיות: featured


