מרוקו עולה על רכבת ההייטק: הפארק הטכנולוגי שליד קזבלנקה יעסיק אלפי עובדים
3 אוקטובר, 2013
מרוקו מנצלת את היציבות הפוליטית יוצאת הדופן שלה וקירבתה לאירופה, ומקימה פארק הייטק חדש ופטור ממסים שיעסיק אלפי עובדים בתחומי התעופה, הייצור האלקטרוני והמיקרו-אלקטרוניקה
תוכנית החומש הלאומית של מרוקו מבוססת על ההנחה שניתן יהיה להכפיל את תעשיית הייצור האלקטרוני עד לשנת 2015

מרוקו היא ככל הנראה המדינה הערבית הדינמית ביותר כיום בכל הקשור לבניית תעשיית הייטק מקומית. בשנים האחרונות היא מנצלת את היציבות הפוליטית יוצאת הדופן שלה, את קירבתה אל יבשת אירופה ואת רמת השכר הממוצעת הנמוכה, כדי להביא למדינה חברות תעופה ואלקטרוניקה ולהקים בה תעשייה עצמאית.

אחד מהפרוייקטים הבולטים ביותר כיום הוא הקמתו של פארק התעשייה הפטור ממסים Midparc integrated Industrial Zone. מדובר באזור תעשיית הייטק הנבנה בכספי מדינה והשתתפות יזמים פרטיים צמוד לנמל התעופה הבינלאומי של קזבלנקה, 30 ק"מ בלבד מהעיר.
הפארק יפתח את שעריו רק בפני תעשיות תעופה, אלקטרוניקה וטכנולוגיות מתקדמות. מרוקו הכינה תוכנית תמריצים מיוחדת הממומנת מקרן המלך חסן השני, כדי להביא חברות הייטק אל הפארק: מענק של עד 6,000 אירו להכשרת כל עובד שיגוייס לעבודה בפארק, מימון של 10% מעלות הרכישה של ציוד חדש, או מענק של 1.8 מיליון אירו.
בומברדייה מאמינה ב-Midparc
התוכנית מגדירה במדוייק אלו תעשיות יהיו זכאיות לסיוע: ייצור ציוד לתעשיות התעופה והרכב, ייצור והרכבת מעגלים אלקטרוניים, וייצור הקשור לתעשיית הננוטכנולוגיה, מיקרו-אלקטרוניקה וביוטכנולוגיה. הכשרת עובדים היא יעד מרכזי בפרוייקט: תוכנית המימון מיועדת להכשיר 9,000 עובדים עבור תעשיית האלקטרוניקה (מהנדסים, טכנאים, מפעילי ציוד ומנהלים), ו-15,000 עובדים מקצועיים עבור תעשיית התעופה.
השבוע הודיעה חברה ראשונה על כניסתה לפארק החדש. יצרנית המטוסים הקנדית Bombardier דיווחה שלפני כחודש החלה בבניית מפעל ייצור בפארק בשטח של 14,000 מ"ר בהשקעה של כ-200 מיליון דולר. עד לשנת 2020 יועסקו במקום כ-850 עובדים. בכך היא תעבור למבנה קבע, לאחר שבינואר השנה החלה לפעול במתקן ייצור זמני סמוך לשדה התעופה, שבו היא מייצרת הגאי טיסה למטוסי הנוסעים הבינוניים שלה מסדרה CRJ.
בשבוע שעבר ביקר באתר מנכ"ל Bombardier Aerospace, הוגו ברוילר, ואמר שהחברה מחוייבת לפתח נוכחות תעופתית חזקה במרוקו. ההחלטה של בומברדייה מהווה שלב נוסף בהתפתחות תעשיית תעופה מקומית. בעשור האחרון הצליחה מרוקו להביא למדינה קבוצה גדולה של יצרניות גלובליות כמו בואינג, דאסו, ג'נרל אלקטריק ו-EADS. במפעלים שהן הקימו באיזורים פטורים ממכס, מועסקים כיום כ-100,000 עובדים. רובם בשכר גבוה בכ-15% מהשכר הממוצע במדינה, העומד על כ-320 דולר בחודש.
הייצור האלקטרוני על הכוונת
הצלחה דומה מפגינה מרוקו גם בתחום הייצור האלקטרוני. אומנם ברשימת החברות באיגוד תעשיות האלקטרוניקה המרוקאי (ASEL) מופיעות רק 43 חברות מקומיות, אולם נתון זה עשוי להטעות. השדרה המרכזית של תעשיית האלקטרוניקה המקומית מתבססת על קבלני ייצור אלקטרוני (EMS), שלא כולם נמצאים בבעלות מקומית.
מנתונים שנימסרו ל-Techtime על-ידי מכון הייצוא של מרוקו (Moroccan Center for Export Promotion), העסיקה תעשיית הייצור האלקטרוני המקומית כ-9,000 עובדים בשנת 2011 ומכירותיה הסתכמו בכ-598 מיליון אירו. תוכנית החומש הלאומית מבוססת על ההנחה שניתן יהיה להכפיל את תעשיית הייצור האלקטרוני עד לשנת 2015.
מרוקו מנצלת כל הזדמנות כדי לתמוך בתעשייה הצעירה. כאשר חברת רנו הקימה מפעל הרכבת מכוניות סמוך לעיר טנג'יר (בהשקעה של 1.5 מיליארד דולר), היא נדרשה להבטיח שבמכוניות שהמפעל מרכיב יותקנו רק מעגלים אלקטרוניים שיוצרו במרוקו עצמה.
גם תוכנית התיקצוב להכשרת כוח אדם בפארק ההייטק החדש לא משאירה מקום לספק: המלך רוצה 9,000 עובדי ייצור מיומנים נוספים לתעשיית האלקטרוניקה שלו.
פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה , תעופה וביטחון
פורסם בתגיות: featured


