סמסונג ומדימאץ' הישראלית יפתחו סורק CT עם בינה מלאכותית

30 מרץ, 2017

סמסונג נוירולוגי'קה תשלב את טכנולוגיית הבינה המלאכותית של חברת מדימאץ' כדי לאפשר אבחון מהיר של שבץ מוחי, כבר באמבולנס, כאשר מפנים את המטופל לבית החולים

[בתמונה: סורק ה-CT הנייד של סמסונג]

חברת Samsung NeuroLogica – חברת הבת של סמסונג בתחום הרפואה – וחברת MedyMatch הישראלית הודיעו על שיתוף פעולה לפיתוח טכנולוגיה לאבחון מהיר של שבץ מוחי. במסגרת שיתוף הפעולה החברות יטמיעו את אלגוריתמים האבחוניים של מדימאץ', המתבססים על למידה עמוקה ובינה מלאכותית, במכשיר ההדמאה של סמסונג במטרה לסייע לצוותי התגובה הראשונה לאבחן במהירות אירועים מוחיים בזמן הבהלת המטופל לבית החולים.

סורק עם מוח של רופא

בשלב הראשון יתמקד שיתוף הפעולה בתחום אירועי השבץ. החברות יטמיעו את טכנולוגיית האבחון החכמה של מדימאץ' ב-NeuroLogica CereTom® CT, סורק ה-CT הנייד של סמסונג, שמשמש צוותים באמבולנסים או ניידות חירום אחרות לביצוע סריקות במטופל. הטמעת יכולות האבחון החכמות של מדימאץ' בסורק של סמסונג יאפשרו לצוותי החירום לבצע הערכה ראשונית האם המטופל חווה שבץ הנגרם מקריש דם או דימום במוח.

שבץ מוחי הוא גורם המוות הרביעי בשכיחותו בארצות הברית וגם גורם מרכזי לגרימת נכויות קשות. על פי ה-CDC (המרכז לבקרת מחלות האמריקני), מדי שנה חווים כ-800,000 אמריקנים בקירוב משבץ מוחי.

מרביתם חווים "שבץ איסכמי", אשר מתרחש כאשר זרימת הדם למוח נחסמת על ידי קריש בכלי הדם. מצב זה ניתן לטיפול ביעילות באמצעות תרופה הקרויה tPA, אשר מסייעת למוסס את קריש הדם ולהשיב את זרימת הדם התקינה במידה והיא ניתנת תוך 3 שלוש מרגע התרחשות השבץ. עם זאת, לרוב לוקח לפחות שעה מרגע הגעתו של המטופל לחדר המיון לפני שניתן לאבחן האם הוא אכן סובל משבץ איסכמי.

האינטגרציה בין שתי הטכנולוגיות תסייע ליצור "סורק CT חכם", שיספק לצוות המטפל לא רק צילומי הדמאה אלא גם אבחונים קליניים שיתבססו על טכנולוגיית הבינה המלאכותית של מדימאץ'. להערכת חברת המחקר Grand View, שוק סורקי ה-CT וה-X-ray הניידים צפוי לצמוח עד שנת 2020 להיקף של 8.4 מיליארד דולר.

הדמאה מסוג חדש

ג'ין סרנס, יו"ר ומנכ"ל מדימאץ', סבור כי מדובר בשלב הבא באבולוציה בתחום ההדמאה. "אם עד היום נסבה ההתקדמות הטכנולוגית בתחום ההדמאה ביצירת התמונה הטובה ביותר עבור המטפלים, יישומי הבינה המלאכותית של מדימאץ' מקנים למכשירי הדמאה כגון CT את היכולת לספק תשובות קליניות ולא רק תמונות. אנחנו יוצרים את מכשיר ההדמאה החכם אשר יסייעו לרופאים בכל יום". סמסונג מייצרת מכשירי הדמאה נוספים כגון X-ray ואולטרה סאונד, וייתכן כי בעתיד יטמיעו החברות את הטכנולוגיה של מדימאץ' במכשירי הדמאה נוספים של סמסונג.

ווטסון של IBM מקבל מטמיע את מערכת מדימאץ'

רק בשבוע שעבר הודיעה מדימאץ' על שיתוף פעולה עם חברת IBM, לשילוב האלגוריתמים של מדימאץ' ומחשב העל ווטסון של IBM לפיתוח כלים אבחוניים שיסייעו לרופאים בחדרי מיון ובאתרים לזהות דימומים בלתי נראים במוח. דימומים שגם במערכות דימות נוכחיות קשה מאוד לאתר אותם.

חברת MedyMatch Technology הוקמה בסוף 2013 על ידי מנהל הכספים מיכאל רוזנברג, מנהל התיפעול רוברט מהלר, נתנאל פרי וד"ר קובי כהן המשמש כטכנולוג הראשי של החברה. החברה פיתחה תוכנה אשר מזהה תופעות של ארוע מוחי ברמת דיוק גבוהה יותר מאשר רוב הרדיולוגים המקצועיים, מכיוון שהיא כוללת טכנולוגיות לימוד מכונה (Deep Learnind) המבוססת על שימוש ברשתות תוכנה נוירוניות. התוכנה משלבת ידע הניצבר באמצעות ביג דטה, ומאפשרת לסרוק במהירות קבצים גדולים מאוד של סריקות מוח, ולזהות חריגות זעירות שבמקרים רבים לא ניתן לראות אותן גם בעין של מומחה.

בין השאר, היא משתמשת במידע נוסף העומד לרשותה, דוגמת סריקות של חולים אחרים, מידע מהתיק הרפואי של המטופל ושל חולים אחרים ועוד. מנכ"ל החברה הוא ג'ין סרנס, שבשנים 2009-2015 ניהל את כל תחום ההדמאה (Imaging Systems) של חברת Phillips Healthcare. כאשר הצטרף לחברה הוא סיפר שטכנולוגיית ניתוח צילומי המוח של מדימאטץ' מדוייקת ב-95% – בהשוואה לכ-70% בלבד שהיא רמת הדיוק המושגת על-ידי רדיולוגים מומחים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: מכשור רפואי