Check-Cap ו-GE הצליחו לייצר מקור רנגטן לגלולת צילום נבלעת

20 מאי, 2017

שתי החברות חתמו באוגוסט על הסכם שיתוף פעולה. בעקבות ההצלחה הן יתחילו במחקרים קליניים לבדיקת יעילות גלולת הצילום הישראלית לאבחון סרטן המעי הגס

גלולת הרנטגן של חברת צ'ק-קאפ

פיתוח מקור קרינת רנטגן מיניאטורי, שיהיה מצד אחד זעיר מספיק כדי לפעול מתוך קפסולה שניתן לבלוע ומאידך בעל עוצמה מספקת שתאפשר לאתר סרטן – הוא האתגר הקשה שהציבו לעצמן חברת Check-Cap הישראלית וחברת GE Healthcare, שחתמו באחרונה על הסכם לשיתוף פעולה. בשבוע שעבר הכריזו שתי החברות כי המשימה הושגה. ענקית שירותי הבריאות וחברת הביו-מד הישראלית מעוספיה, שעדיין מצויה בשלבי פיתוח קליניים, הודיעו שהן פיתחו יכולת ייצור המוני של מקור קרינת הרנטגן עבור גלולת צילום רנטגן לאבחון סרטן המעי הגס. שיטת הייצור, שפותחה אצל GE Healthcare, עברה את כל המבדקים הדרושים כדי לעמוד בדרישות של בדיקת לגילוי סרטן.

מנכ"ל צ'ק-קאפ, ביל דנסל העריך כי הישג זה סולל את הדרך לביצוע מבדקים קליניים בארצות הברית ובסופו של דבר למסחור המוצר. חברת צ'ק-קאפ פיתחה את הקפסולה הנבלעת הראשונה (בשם C-Scan) הכוללת בתוכה מקור רנטגן. היא מבצעת צילום רנטגן בתוך המעיים התחתונים במטרה לאתר פוליפים וגידולים טרום סרטניים של סרטן המעי הגס (CTC).

מיזעור מסחרר: מכשיר הרנטגן בתוך המעיים

לאחר בליעת הגלולה, היא חולפת דרך המעיים ומשדרת את המידע באופן אלחוטי אל אבזר הנישא על-ידי הנבדק. התמונות נאספות באמצעות תוכנת העיבוד של החברה, אשר משחזרת הדמאה תלת-מימדית של המעיים, המאפשרת לרופא "לטייל" בהם ולבדוק אותם מקרוב. בנוסף, התוכנה מבצעת עיבוד של נתוני פני השטח, כדי לזהות באופן אוטומטי את האתרים שבהם קיים חשד להתפתחות הפוליפים. בניגוד לבדיקות הנעשות כיום (CRC) המשמשות לאבחון הסרטן, בליעת הגלולה אינה מצריכה פעולות הכנה מצד הנבדק כגון ריקון ואינה כרוכה בכאבים ובאי-נוחות המלווים את התהליך המקובל של קולונוסקופיה.

סרטן המעי הגס הינו גורם המוות השני מבין מחלות הסרטן בארצות הברית. בשנת 2017 אובחנו בארצות הברית כ-135 אלף מקרים של סרטן המעי הגס, וכ-50 אלף בני אדם מתו כתוצאה מהסרטן. עם זאת, סרטן המעי הגס נחשב לסרטן פשוט יחסית לטיפול עם אחוזי החלמה גבוהים – במידה והוא מאובחן בשלב מוקדם. הבעיה היא שכ-50% מבני ה-50 ומעלה בארצות הברית (קבוצת הסיכון העיקרית) לא מבצעים בדיקות לאבחון הסרטן עקב הקשיים והרתיעה מהן. הגלולה של צ'ק-קאפ מציעה הליך אבחון בלתי פולשני וללא שימוש בחומרי אלחוש, שאף אינה מצריכה מהנבדק לצום ולשנות את שגרת יומו. מטרת הפיתוח היא להעלות שיעור ההיענות של אנשים בקבוצת הסיכון לבצע את תהליך האבחון.

שיתוף פעולה אסטרטגי עם GE Healthcare

יתרון נוסף של הגלולה הוא השימוש במינון נמוך מאוד של קרינת רנטגן (X-ray) מאחר שתהליך ההקרנה מתבצע בסמיכות גדולה לאיברים הנבדקים, ולכן ניתן להסתפק ברמות קרינה נמוכות ביותר, ולקבל תמונה באיכות גבוהה מאוד. בחודש אוגוסט האחרון חתמה צ'ק-קאפ על הסכם אסטרטגי עם GE Healtcare לייצור משותף של מקור קרינת רנטגן שישולב בגלולת האבחון.

GE התחייבה לסייע בייצור עבור תהליך הפיתוח ועם השלמת הפיתוח ישקלו שתי החברות להיכנס לשיתוף פעולה מסחרי. מנהל חטיבת Core Imaging ב-GE Healthcare, עמנואל ליגנר, אמר שהחברה תמשיך בשיתוף הפעולה עם צ'ק-קאפ, "תוך שימוש בניסיון שלנו בטכנולוגיית הדמאה וייצור מכשור, כדי להביא את מערכת C-Scan למבדקים ובסופו של דבר לצרכנים עצמם".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מכשור רפואי