משרד הביטחון חוסם עסקה של אירונאוטיקס למכירת מל"ט למדינה זרה

29 אוגוסט, 2017

על פי הערכות, מדובר באזרבייג'אן, וזאת בשל בדיקה שעורך משרד הביטחון בעקבות תלונה כי אירונאוטיקס ביצעה הדגמה "חיה" במל"ט כנגד עמדה מאוישת של צבא ארמניה

משרד הביטחון חוסם עסקה של חברת אירונאוטיקס (Aeronautics) מיבנה למכירת מל"ט למדינה זרה. החברה הודיעה הבוקר לבורסה בתל אביב כי האגף לפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון הודיע לה כי הוא משהה את רישיון השיווק של מל"ט מסוג  Orbiter 1K [בתמונה למעלה] מתוצרת אירונאוטיקס ללקוח המוגדר על ידי החברה כ"לקוח מהותי".

בדיווח לבורסה ציינה החברה כי היקף ההזמנות של הלקוח בעסקה שנבלמה על ידי משרד הביטחון עומד על 20 מיליון דולר בשנים 2018-2017. עם זאת, בחברה מבהירים כי השהיית רישיון השיווק נוגע אך ורק ללקוח המסוים וכי משרד הביטחון אינו מגביל את יצוא מל"ט ה- Orbiter 1K ללקוחות אחרים, וכן אינו מונע את האפשרות לשווק לאותו לקוח מל"טים מסוג אחר. כמו כן, באירונאוטיקס מעריכים כי השהיית הרישיון הינה זמנית בלבד ונובעת מבדיקה שמבצע משרד הביטחון בקשר לפעילות החברה במדינה של הלקוח ולהיתרי העסקה.

האם אירונאוטיקס ביצעה הדגמה "חיה" במל"ט?

באירונאוטיקס לא מסרו את זהות הלקוח, אך על סמך ביאורים שמופיעים בדו"ח הכספי של החברה לשנת 2016 אודות הלקוח האמור, מדובר במשרד ממשלתי במדינה זרה עימו חתמה החברה על הסכמים בעבר. לפי הדיווחים של אירונאוטיקס, בדצמבר 2016 חתמה החברה על שני הסכמים עם הלקוח לאספקת מערכות מל"ט בהיקף של 69 מיליון דולר.

על פי ההערכה, מדובר על חוזה עם מדינת אזרבייג'אן, וזאת לאור דיווחים שפורסם בתקשורת הישראלית בתחילת החודש לפיהם שרד הביטחון פתח בבדיקה בעקבות תלונה שאירונאוטיקס ביצעה הדגמה "חיה" של מל"ט חמוש באזרבייג'אן כנגד עמדה מאוישת של הצבא הארמני, וזאת במסגרת משא ומתן לקידום מכירת המל"ט. באירונאוטיקס הכחישו את התלונה וטענו כי הם לעולם לא מבצעים הדגמות על מטרות חיות. ארמניה ואזרבייג'אן נמצאות בסכסוך מזוין במובלעת הארמנית הבדלנית נגורנו-קרבאך הנמצאת בשטח אזרבייג'אן.

אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון אמור לפקח על הפעילות של החברות הביטחוניות במדינות זרות. במסגרת התקנות של משרד הביטחון, חל איסור על הדגמת כלי טיס תוך שימוש בתחמושת חיה.

חברת אירונאוטיקס מפתחת ומייצרת מערכות בלתי מאוישות ליישומי מודיעין, מערכות אלקטרו-אופטיות, ומערכות תקשורת ומנועים. הפעילות העיקרית של החברה מתמקדת בתחום המל"טים הטקטיים, שבו היא פיתחה 6 קטגוריות שונות של משפחות מוצרים. מל"ט ה-Orbiter 1K, המתבסס על משפחת מטוסי האורביטר, הינו מל"ט משוטט לאיסוף מידע ותקיפה. המל"ט מסוגל לשאת 1-2 ק"ג של חומר נפץ מיוחד.

הפסד של 5.4 מיליון דולר בשל הוצאות ההנפקה בבורסה

בחודש יוני השלימה אירונאוטיקס הנפקה ראשונית לציבור בבורסת תל אביב. היום, בעקבות הדיווח, צללה מניית החברה בשיעור של כ-17%.

אירונאוטיקס פרסמה היום גם את הדו"ח הכספי הראשון של החברה מאז ההנפקה בבורסה. הכנסות החברה ברבעון השני רשמו גידול של 13% ל-36.7 מיליון דולר, וזאת לעומת 32.6 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2016. הצמיחה בהכנסות מיוחסת לתחום המערכות הבלתי מאוישות ולתחום האלקטרואופטיקה. הרווח הגולמי של החברה הסתכם ב-14.6 מיליון דולר. עם זאת, החברה סיימה את הרבעון השני של 2017 עם הפסד של 5.4 מיליון דולר, וזאת לעומת רווח של 7.8 מיליון דולר ברבעון המקביל. בחברה מציינים כי ההפסד הכספי מיוחס בעיקר להוצאה חד פעמית בהיקף של 9.1 מיליון דולר הקשורה במרביתה לעלויות של ההנפקה בבורסה.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: תעופה וביטחון