הותר לפרסום: המשטרה פתחה בחקירה נגד אירונאוטיקס

14 נובמבר, 2017

על פרטי החקירה הוטל צו איסור פרסום גורף. בחודש אוגוסט פתח משרד הביטחון בבדיקה של עסקת מל"ט של אירונאוטיקס לאזרבייג'ן, בטענה כי החברה ביצעה הדגמה "חיה" במל"ט בניגוד לנהלים

הבוקר הותר לפרסום כי משטרת ישראל פתחה בחקירה נגד יצרנית המל"טים אירונאוטיקס (Aeronautics) מיבנה. על פרטי החקירה הוטל צו איסור פורסם גורף, וכל מה שניתן לומר בשלב זה הוא כי החקירה נוגעת לעסקה של אירונאוטיקס מול "לקוח מהותי". מחברת אירונאוטיקס נמסר כי"החברה תשתף פעולה באופן מלא עם כל בדיקה בכל נושא ותפעל כמיטב יכולתה על מנת שהחקירה תהיה קצרה ככל האפשר". לאחר חידוש המסחר במניית החברה בשעות הצהריים, התמוטטה מניית אירונאוטיקס בבורסה בתל-אביב בכ-23%.

צו איסור הפרסום ניתן אתמול (ב') לבקשת המשטרה בבית המשפט השלום בראשון לציון על ידי השופט גיא אבנון. החקירה מתנהלת ביחידת היאחב"ל (היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית) בלה"ב 433. בשיחת ועידה מיוחדת שקיימה היום בשעות הצהריים החברה עם המשקיעים, סירב מנכ"ל החברה עמוס מתן להתייחס לכל פרט מפרטי החקירה, וזאת מתוקף צו איסור הפרסום. בתשובה לשאלות הרבות שהופנו למנכ"ל בנוגע לחקירה, הסתפק המנכ"ל באומרו כי עסקי החברה מתנהלים כרגיל ולחקירה אין כל השפעה על הקשרים של החברה עם יתר לקוחותיה.

האם אירונאוטיקס ביצעה הדגמה "חיה" במל"ט חמוש?

בחודש אוגוסט הודיעה אירונאוטיקס כי משרד הביטחון חוסם עסקה של החברה למכירת מל"ט למדינה זרה, וזאת בעקבות בדיקה שמבצע משרד הביטחון בקשר לפעילות החברה במדינה של הלקוח ולהיתרי העסקה. עד להשלמת הבדיקה, השהה האגף לפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון את רישיון השיווק של מל"ט מתוצרתה מסוג Orbiter 1K [בתמונה למעלה] ללקוח שהוגדר על ידי החברה כ"לקוח מהותי". עם זאת, משרד הביטחון התיר לחברה להמשיך ולשווק את המל"ט ללקוחות אחרים ולשווק לאותו לקוח מל"טים מסוג אחר.

באירונאוטיקס לא מסרו בזמנו את זהות הלקוח, אך על סמך ביאורים שמופיעים בדו"ח הכספי של החברה לשנת 2016 אודות הלקוח האמור, מדובר במשרד ממשלתי במדינה זרה עימו חתמה החברה על הסכמים בעבר. לפי הדיווחים של אירונאוטיקס, בדצמבר 2016 חתמה החברה על שני הסכמים עם הלקוח לאספקת מערכות מל"ט בהיקף של 69 מיליון דולר. בדיווח לבורסה ציינה החברה כי היקף ההזמנות של הלקוח בעסקה שנבלמה על ידי משרד הביטחון עומד על 20 מיליון דולר בשנים 2018-2017.

על פי ההערכה, מדובר על חוזה עם מדינת אזרבייג'אן, וזאת לאור דיווחים שפורסמו בתקשורת הישראלית בתחילת חודש יוני לפיהם שרד הביטחון פתח בבדיקה בעקבות תלונה שאירונאוטיקס ביצעה הדגמה "חיה" של מל"ט חמוש באזרבייג'אן כנגד עמדה מאוישת של הצבא הארמני, וזאת במסגרת משא ומתן לקידום מכירת המל"ט. ארמניה ואזרבייג'אן נמצאות בסכסוך מזוין במובלעת הארמנית הבדלנית נגורנו-קרבאך הנמצאת בשטח אזרבייג'אן.

על פי התקנות של אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון, המפקח על פעילות החברות הביטחוניות במדינות זרות, חל איסור על הדגמת כלי טיס תוך שימוש בתחמושת חיה. באירונאוטיקס הכחישו את התלונה וטענו כי הם לעולם לא מבצעים הדגמות על מטרות חיות.

מל"ט ה-Orbiter 1K, המתבסס על משפחת מטוסי האורביטר, הינו מל"ט משוטט לאיסוף מידע ותקיפה. המל"ט מסוגל לשאת 1-2 ק"ג של חומר נפץ מיוחד.

חברת אירונאוטיקס מפתחת ומייצרת מערכות בלתי מאוישות ליישומי מודיעין, מערכות אלקטרו-אופטיות, ומערכות תקשורת ומנועים. הפעילות העיקרית של החברה מתמקדת בתחום המל"טים הטקטיים, שבו היא פיתחה 6 קטגוריות שונות של משפחות מוצרים.

הפסד של 5.4 מיליון דולר בשל הוצאות ההנפקה בבורסה

בחודש יוני השלימה אירונאוטיקס הנפקה ראשונית לציבור בבורסת תל אביב לפי שווי ראשוני של 1.03 מיליארד שקל, אך מאז איבדה המנייה כ-26% מערכה.

בדו"ח הכספי הראשון שפרסמה החברה מאז ההנפקה, דיווחה החברה על גידול של 13% בהכנסות ברבעון השני של 2017 לכדי 36.7 מיליון דולר, וזאת לעומת 32.6 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2016. הצמיחה בהכנסות יוחסה לתחום המערכות הבלתי מאוישות ולתחום האלקטרואופטיקה. הרווח הגולמי של החברה הסתכם ב-14.6 מיליון דולר. עם זאת, החברה סיימה את הרבעון השני של 2017 עם הפסד של 5.4 מיליון דולר, וזאת לעומת רווח של 7.8 מיליון דולר ברבעון המקביל. בחברה ציינו כי ההפסד הכספי מיוחס בעיקר להוצאה חד פעמית בהיקף של 9.1 מיליון דולר הקשורה במרביתה לעלויות של ההנפקה בבורסה.

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון