רשות החדשנות תסייע בהקמת מעבדות היתכנות טכנולוגיות

31 דצמבר, 2017

בשלב הראשון הכוונה לתמוך בהקמת מעבדות היתכנות בתחום הרכב האוטונומי וייצור רכיבים אלקטרוניים מורכבים. המדינה תשתתף ב-66% מהעלות. ד"ר אפלבום: "איגום משאבים במסגרת איגוד יאפשר להאיץ את הבשלת המוצרים"

Innovation Authority Chairman

מועצת רשות החדשנות אישרה מימון לתוכנית מו"פ מסוג חדש בשיתוף עם התעשייה, שנועדה להקים מעבדות היתכנות טכנולוגיות משותפות למדינה ולתעשייה. מטרת התוכנית היא לאפשר הקמת שדות ניסויים שעלותן גבוהה מדי עבור חברות בודדות. הסיוע הממשלתי להקמת יסתכם ב-66% מעלויות האיפיון, ההקמה ותיפעול מתקן ההדגמה. הסיוע יינתן לאורך 4-6 שנים: שלוש שנים להקמת המתקן ועוד 1-3 שנים נוספות לתיפעול. יתר המימון יגיע מהחברות המשתתפות בכל אחת מהמעבדות. יו"ר רשות החדשנות ד"ר עמי אפלבום (בתמונה למעלה), אמר שאיגום משאבים ממספר חברות במסגרת איגוד, יאפשר להאיץ את הבשלת המוצרים לשוק ויסייע לחברות קטנות ובינוניות לאשרר את פיתוחיהן בארץ בלוח זמנים קצר ובעלויות נמוכות יותר".

רשות החדשנות מסרה שהיא זיהתה צורך בהקמת ותפעול מעבדות משותפות בנושאים כמו פיתוח רכיבים אלקטרונים מורכבים. לעתים יש צורך במעבדה כזו גם ללא תוכנית מו"פ מסודרת, כפי שנדרש בתוכנית המאגדים כיום. למשל, כאשר מדובר במעבדת בדיקות רשת עבור פיתוחים בתחום התקשורת הניידת. כאשר מוקמת מעבדה ללא תכנית מו"פ משותפת, שיתוף הפעולה בין החברות הוא בשימוש במתקנים ולא בידע המפותח בכל חברה. במקרה זה החברות אינן מתוקצבות, אלא רק עלויות המעבדה, ולכן עלות השתתפות של כל הינה נמוכה יחסית.

בשלב הראשון הכוונה להתחיל בהקמת סימולטור לבחינת טכנולוגיות בתחום הרכב האוטונומי (עמידה בתקנים, יעילות סנסורים, בדיקות בטיחות, אפקטיביות של ניווט וכדומה). תחום יעד נוסף הוא הקמת קו ייצור ניסיוני של רכיבים אלקטרוניים . הקמת המעבדה תתבצע באמצעות מסלול התאגדות המכונה "איגוד משתמשים". מדובר בהתאגדות של חברות-תעשייתיות לעמותה עצמאית או לשלוחה עצמאית של עמותה מקצועית קיימת, לצורך ביצוע תכנית לחשיפה, הפצה והטמעה של טכנולוגיות מתקדמות, ו/או בניית מתקן הדגמה /מתקן תשתית למו"פ.

כדי ליהנות מכלי המימון החדש, החברות באיגוד המשתמשים צריכות להיות לפחות 7 חברות ישראליות לא תלויות, אשר יתאגדו לאיגוד עצמאי על בסיס מפרט טכנולוגי משותף. על האיגוד להצהיר על פתיחת השימוש בתשתית לכל חברה ישראלית בעלות קבועה. כמו כן, על התשתית להיות חיונית לחברות האיגוד בשלב הפיתוח של המוצר או קו הייצור, וצריכה להיכתב תכנית פעולה לקידום התחום בעזרת התשתית המשותפת. לדברי אפלבום, "כלי המימון החדש נועד להרחיב את התנאים במסגרתם יוכלו לקום מעבדות משותפות לחברות מתחומי פעילות חופפים, להגדלת מעגל הלוקחים חלק בהליך פיתוח מתקדם ומואץ".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעשייה ישראלית