APG מנתניה מפתחת מל"ט סולארי ליישומי תקשורת

22 ינואר, 2018

המל"ט הסולארי יהיה בעל מוטת כנף של 52 מטר וירחף מעל לעננים בגובה של 70-80 אלף רגל. הוא מיועד לספק שירותי תקשורת אינטרנט במקומות מרוחקים, ולספק חלופה זולה ללווייני תקשורת

חברת הסטראט-אפ APG מנתניה, נמצאת בתהליכים סופיים של ייצור מל"ט סולארי (בתמונה למעלה) המפותח בשיתוף חברת Light & Strong מכנות. כך מסר ל-Techtime מנכ"ל APG, יאיר דובסטר. מדובר בפלטפורמה אווירית ייחודית אשר מונעת באופן מלא באמצעות אנרגיית באמצעות פנלים סולאריים המותקנים על הכנפיים. בשנת 2017 החברה ביצעה ניסויי טיסה ראשונים באבטיפוס של המל"ט הסולארי, שהוגדרו כמוצלחים. ראוי לציין שחברות ענק כמו פייסבוק, גוגל ואיירבאס מנסות לפתח מל"טים סולאריים, אולם לפי שעה בהצלחה חלקית בלבד.

מנכ"ל APG, יאיר דובסטר
מנכ"ל APG, יאיר דובסטר

כעת החברה מתמקדת בהגדלת מידות המל"ט הסולארי, ומתכננת להשיק את המודל המלא כבר בחודשים הקרובים. דובסטר: "מוטת הכנפיים של המל"ט הסולארי הסופי צפויה להיות 52 מטר והוא יוכל לרחף בגבהים של 70-80 אלף רגל. בגובה הזה אין עננים ולכן המל"ט ייהנה מקינת שמש רצופה. לדבריו, "האתגר בפרויקט כזה הוא לפתח כנף שתהיה קלה מאוד מצד אחד וחזקה מאוד מצד שני, ואנחנו הצלחנו בכך". בין השאר, ההצלחה הזו נובעת מהשיפור שהתעשייה השיגה בשנים האחרונות בנצילות של תאים סולאריים. המטרה העיקרית של המל"ט הסולארי תהיה לספק שירותי תקשורת אינטרנט במקומות מרוחקים, כמו אתרים נידחים באפריקה. מדובר למעשה חלופה זולה ופשוטה יותר לשירותים הניתנים כיום על-ידי לווייני תקשורת.

חברת APG הוקמה בשנת 2013 על-ידי ערן גרוס ושלמה צח, הנחשב למהנדס אווירונאוטי בעל שם עולמי שעבד בתעשייה אווירית יותר מ-40 שנה והיה מעורב בתכנון מרבית כלי הטיס המאוישים והבלתי מאוישים של החברה, כולל מטוס ה"לביא" בשנות ה-80. בשנת 2015 הצטרף לחברה המנכ"ל יאיר דובסטר, לשעבר מנכ"ל מפעל מל"ט של התעשייה האווירית. כיום החברה מעסיקה 15 עובדים, מרביתם יוצאי התעשייה האווירית ובוגרים מצטיינים של הטכניון ואוניברסיטת תל אביב.

בימים האחרונים החברה השלימה גיוס הון בהיקף של 3 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים, ומתכננת לחשוף בשבועות הקרובים מל"ט מסוג חדש לגמרי, שהיא מגדירה אותו "פורץ דרך מבחינה טכנולוגית, מבצעית ולוגיסטית. שוק המל"טים והרחפנים התפתח מאוד בשנים האחרונות. בתחום הצבאי הם משמשים לביצוע משימות מודיעין, תצפית ותקיפת מטרות. בתחום האזרחי רחפנים משמשים כיום בין היתר לצורך צילום אירועים מן האוויר ולצרכי ספורט ופנאי. עם זאת, הרחפנים והמל"טים עדיין מוגבלנים מאוד בשני מישורים: הם מסוגלים לשהות זמן קצר יחסית באוויר ואינם מסוגלים לשאת מטענים ייעודיים כבדים.

מל"ט מסוג חדש שיתגבר על בעיית משקל המטע"ד

APG UAS
תמונת המל"ט החדש של APG באתר החברה

החברה לא מוסרת פרטים על המל"ט החדש, אולם מתמונתו המופיעה האתר APG, עולה במדובר בפלטפורמה בעלת ארבעה מנועים המשנים את צירם, ומסוגלים לתפקד הן כרחפן והן כמטוס. דובסטר אמר כי החדשנות של המל"ט החדש קשורה ליכולתו לשהות זמן רב באוויר ולשאת מטענים כבדים מאוד בהשוואה למל"טים הקיימים כיום בשוק. "יש כיום שוק גדול מאוד של רחפנים, הן למגזר הצבאי והאזרחי. אך הרחפנים כיום אינם מסוגלים לשהות יותר משעה באוויר ומסוגלים לשאת משקל של מאות גרמים בלבד. החסרונות הללו מאוד מגבילים את השימושים שלהם.

משפחה של מל"טים בגדלים שונים

"כך למשל, אמזון מעוניינת להשתמש ברחפנים לצורך שילוח חבילות, אך בטכנולוגיה הקיימת היא לא תהיה מסוגלת לשלח חבילות גדולות למרחקים ארוכים. גם בתחום הצבאי הרחפנים והמל"טים מוגבלים בביצועים שלהם. המל"ט שלנו ישלב בין כל העולמות: הוא יוכל להמריא ולנחות ללא מסלול, לטוס זמן רב ולשאת מטענים ייעודיים גדולים. הוא יוכל לשמש גם לתחום הצבאי וגם לתחום האזרחי. זו הבשורה שלנו". החברה מתכוונת להשיק למעשה משפחה של מל"טים בגדלים שונים, שיוכלו לשמש למגוון רחב של שימושים בתחום הצבאי ובתחום האזרחי. דובסטר מציין כי חברות אחרות יתקשו לחקות את המל"ט של החברה, מאחר שהוא כולל שורה של מערכות חבויות המקנות לו את היכולות הייחודיות שלו.

למידע נוסף: https://ap-g.com

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית