נבלם גל המיזוגים והרכישות בתעשיית השבבים

24 ינואר, 2018

היקף המיזוגים ב-2017 הסתכם ב-28.7 מיליארד דולר, בהשוואה ל-99.8 מיליארד דולר ב-2016. יכול להיות שנגמרו ההזדמנויות בתעשייה. גם הרגולטורים נכנסו לתמונה ומתחילים לעכב את האישור של עסקאות חדשות

Semiconductors M&A Fever

למרות שמתחולל כיום מאבק על אחת מעיסקאות המיזוג הגדולות ביותר בתעשיית השבבים, במסגרת הנסיון של ברודקום לבצע רכישה עוינת של חברת קואלקום, נראה שקדחת המיזוגים והרכישות שאיפיינה את השנים 2015 ו-2016 מתחילה להיבלם. מחקר חדש של חברת IC Insights מגלה שהיקף המיזוגים והרכישות בתעשיית השבבים העולמית הסתכם בכ-27.7 מיליארד דולר בלבד – בהשוואה לכ-99.8 מיליארד ב-2016 וכ-107.3 מיליארד דולר ב-2015.

הירידה באה לידי ביטוי גם בהיקף העיסקאות: בשנת 2015 נעשו 10 עיסקאות רכישה בהיקף גדול מ-1 מיליארד דולר. בשנת 2016 נעשו 7 עיסקות בהיקף של יותר ממליארד דולר, ובשנת 2017 בוצעו רק שתי עיסקות שהן גדולות ממיליארד דולר.

שווקים חדשים וכלכלת גודל

קדחת המיזוגים והרכישות של השנתיים הקודמות היא תוצאה של מספר תופעות שהתפתחו בו-זמנית. המניע הראשון היה ירידה בקצב הצמיחה ובריווחיות של יצרניות שבבים. הן ניסו להתמודד עם האתגר באמצעות רכישת קווי מוצר חדשים ובאמצעות רכישת נתח שוק באמצעות רכישת חברות מתחרות, ועל-ידי כך לייצר כלכלת גודל.

הגורם השני היה התפתחות שווקים חדשים בתעשייה, שדרשו מענה מהיר ביותר. שווקים צומחים חדשים כמו האינטרנט של הדברים (IoT), אבזרים לבישים, הופעת סמארטפונים וטאבלטים חזקים, ההתפתחות של מערכות משובצות חכמות, כמו למשל רכיבים המיישמים רשתות נוירוניות בעלות יכולת בינה מלאכותית, דחפו חברות לרכוש מתחרות שיש להן את הטכנולוגיות החדשות.

גורם נוסף הוא התפתחות בתעשיית הרכב. הגידול בתוכן הסיליקוני בתוך כל-רכב, הופעת מערכות בטיחות חדשות כמו מצלמות, חיישנים ומערכות עזר לנהג (ADAS) יצרו צורך בטכנולוגיות חדשות שהיה חסר ליצרניות רבות בתעשייה. מעל לכל ניצבת ההבטחה של רכב אוטונומי מלא אשר צפויט להתחיל להגיע לכבישים בתוך כשנתיים, ואשר מוגדר על-ידי רבים כ"מחשב על-גבי גלגלים". הרכב האוטונומי דורש חבילה רחבה מאוד של טכנולוגיות חדשות, וכמעט כל יצרנית גדולה חיפשה אותן בשוק, ורכשה אותן.

להערכת חברת IC Insights, שני גורמים מרכזיים עומדים מאחורי ההאטה בקצב המיזוגים והרכישות: הראשון הוא שיש פחות הזדמנויות בשוק. רוב ההזדמנויות לרכישת חברות גדולות מוצו בשנים 2015-2016, וכיום החברות מתקשות למצוא מטרות גדולות וכדאיות. הגורם השני הוא רגולטורי: הרשויות בארצות הברית, באירופה ובסין, אשר צריכות לאשר את מיזוגי הענק, מאיטות את קצב עבודתן ומערימות קשיים בפני בתעשייה, במטרה להאט את הקצב.

האם מדובר בתופעה חדש-פעמית? לא בטוח, יכול להיות שעם הופעת שני גלי הטכנולוגיה הבאים בתעשייה: רכב אוטונומי מלא וטכנולוגיית 5G מרמת הרשתות הסלולריות ועד לרמת התשתיות הביתיות, נראה גל נוסף של מיזוגים ורכישות בתעשיית השבבים.

למידע נוסף בנושא: IC Insights

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מיזוגים ורכישות , סמיקונדקטורס