סין מחזיקה את קואלקום כבת ערובה

24 אפריל, 2018

סין אילצה את קואלקום לבצע שינויים במסמכי הרכישה של NXP ולהתחייב על תשלום קנס ביטול בהיקף של 2 מיליארד דולר אם לא תקבל אישור. הדבר הביא לעלייה חדה ברכישת אופציות המהמרות על כשלון עיסקת המיזוג בין קואלקום ו-NXP

עכשיו כבר ברור מה שעד לאחרונה היה רק בגדר לחישות של חדרי חדרים בתעשיית האלקטרוניקה: גורלו של המיזוג בין קואלקום ו-NXP תלוי בסינים, והם לא ממהרים לאשר אותו. כזכור, בחודש אוקטובר 2016 נחתם הסכם למכירת יצרנית השבבים האירופית NXP לחברת קואלקום (Qualcomm) תמורת סכום של כ-39 מיליארד דולר. העיסקה אושרה על-ידי בעלי המניות של שתי החברות וקיבלה אישור משמונה רגולטורים רלוונטיים, כולל בדקום קוריאה והאיחוד האירופי, שהעניק את האישור רק בינואר 2018. נותר רגולטור אחד שלא העניק אישור: ממשלת סין.

צילה של מלחמת הסחר

אם עד עכשיו היה נראה שהרגולטור הסיני פועל באיטיות, כעת נראה שהאיטיות הזו אינה מקרית: בשבוע שעבר דיווחה קואלקום שעל-פי דרישת משרד המסחר הסיני (MOFCOM)  היא נאלצה לבצע שינוי בבקשת המיזוג שהגישה בסין. קואלקום לא מסרה מה הם כל השינויים שנדרשה לבצע, אולם דיווחה שסין דרשה לדחות את תאריך היעד למיזוג בשלושה חודשים, מה-25 באפריל ל-25 ביולי 2018. קואלקום גם נאלצה להתחייב שא היא לא תקבל את כל האישורים הרגולטוריים עד היום הזה (כולל כמובן האישור הסיני), כבר למחרת היא תשלם ל-NXP קנס ביטול (termination fee) בהיקף של כ-2 מיליארד דולר.

הנוסח של ההודעה מעורר תהיות רבות: מדוע קואלקום צריכה לשלם קנס ביטול עיסקה? האם פירוש הדבר שסין רומזת שאין סיכוי שהיא תאשר את המיזוג? ההודעה הזו הפילה את מניות קואלקום בנסד"ק ביותר מ-10%, ממחיר של 55.4 דולר לפני שבוע לכ-50.5 דולר כיום. מנגד, יכול להיות שסין רוצה להרוויח זמן כדי לשכנע את הממשל האמריקאי לסגת מהמחלמה המסחרית ששתי הכלכלות הגדולות בעולם מנהלות בימים אלה.

NXP תמורת ZTE

חברת קואלקום היא יצרנית מעבדי הסמארטפון הגדולה בעולם, ומספרת את מעבדיה לחברות כמו אפל, סמסונג ו-ZTE הסינית. בשבוע שעבר הטיל הממשל האמריקאי סנקציה גדולה מאוד כנגד ZTE, כאשר אסר על מכירת רכיבים וטכנולוגיות אמריקאיות ל-ZTE במשך 7 שנים. זאת, בעקבות טענות שהחברה לא מסרה מידע מלא על מכירות ציוד תקשורת הכלול באמברגו שהוטל על איראן וצפון קוריאה. חברת ZTE הודיעה שהיא תשכנע את הממשל להסיר את את האיסור, ואם לא היא תפנה להליכים משפטיים.

יכול להיות שסין מתנה את אישור עיסקת קואלקום NXP, בפתרון של משבר ZTE. ראוי לציין שהתחרות בין סין וארצות הברית כבר הביאה לביטול עיסקת ענק: בחודש שעבר פיערסם הנשיא טראמפ צו האוסר על ההתשלתטות העוינת של ברודקום על קואלקום בהיקף של 110 מיליארד דולר. בין הנימוקים למתן הצו: המיזוג יביא להעברת טכנולוגיות אמריקאיות לידיים סיניות (למרות שברודקום אינה חברה סינית).

כך או אחרת, בשוק ההון מתחילים להמר על כשלון עיסקת המיזוג: אתמול דיווח האתר Investopedia שעל פי המסחר באופציות שיפוגו ב-20 ביולי, מספר גדול של משקיעים מאמינים שהעיסקה לא תתקיים בסופו של דבר. עד להודעה האחרונה רק 4,000 משקיעים רכשו מניות שורט (put) כשהם מהמרים על כישלון עיסקת המיזוג. מאז עלה מספרם ל-106,000 משקיעים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס