הסתיים בהצלחה ניסוי הטעינה האלחוטית למכוניות

25 אפריל, 2018

חברת אלקטריק רואד מקיסריה השלימה ניסוי שנמשך שנתיים. כעת היא בונה מסלול ניסויים באורך של כמה מאות מטרים שיאפשר הפעלת אוטובוסים חשמליים בלא צורך לבצע עצירות ממושכות לטעינת הסוללה

חברת אלקטריאון וויירלס (Electreon) השלימה בהצלחה ניסוי שבדק בתנאי אמת העברת אנרגיה אלחוטית לכלי רכב חשמליים בטכנולוגיית הכביש החכם של החברה (Dynamic Wireless Power Transfer). החברה מפתחת מערכת המאפשרת לתחבורה ציבורית חשמלי לנוע בעיר בלא צורך בעצירות ממושכותל צורך טעינת סוללות, באמצעות העברת אנרגיה מהכביש ישירות אל נרכב. הניסוי החל בשנת 2016 ונערך במקטע באורך של 25 מטרים. הוא בוצע על-ידי החברה הבת אלקטריק רואד (ElectRoad) מקיסריה בשיתוף עיריית תל-אביב והטכניון. במסגרתו נבדקה עמידות תשתית הסלילים בתנאי אמת שבהם נעים כלי-רכב מעל הסלילים המוטמנים בקרקע. במקביל, אומתה היכולת של הסלילים להעביר אנרגיה באופן אלחוטי למקלט חיצוני הממוקם מעל הכביש. בעתיד יוטמן המקלט בגחון של רכב חשמלי.

במסגרת הניסוי הוטמנו בחודש מרץ 2016 סלילים לאורך המקטע מתחת לשכבת האספלט של כביש ברחוב פעיל בעיר תל-אביב ומוקם מקלט שפיתחה אלקטרואד במרחק של כ-20 ס"מ מעל הסלילים המוטמנים. התשתית שהוטמנה נבדקה אחת לחודש על-ידי חיבורה למקור אנרגיה חיצוני והתבצעה בדיקה של העברת האנרגיה באופן אלחוטי מהתשתית למקלט. לאחר כשנתיים נמצא שהמערכת פועלת על-פי התכנון ומעבירה אנרגיה למקלט באופן אלחוטי ביעילות של יותר מ-80%. היום (ד') החברה מסרה שהיא מקימה אתר ניסויים חדש שיושלם בתוך מספר חודשים. האתר יכלול כביש חכם טבעתי באורך של כמה מאות מטרים, וישמש להדגמת הנעה וטעינת כלי-רכב חשמליים. הוא מתוכנן להתחיל לפעול כבר במחצית השנייה של 2018.

מערכת ההטענה האלחוטית: סלילים מתחת לפני הכביש (בירוק) ןמנגנון הטעינה והסוללה הניטענת שבתוך האוטובוס
מערכת ההטענה האלחוטית: סלילים מתחת לפני הכביש (בירוק) ןמנגנון הטעינה והסוללה הניטענת שבתוך האוטובוס

על-פי התוכנית, כלי-הרכב החשמליים יצויידו בסוללה קטנה שתאפשר נסיעה של כ-5 קילומטרים בקטעי כביש שאינם כוללים את תשתית ההטענה. הסוללה תיטען לסירוגין כאשר הרכב יחזור לנסוע על תשתית הסלילים. בנוסף לטכנולוגיה הזאת, הקבוצה מפתחת יחידת ניהול הממוקמת בצדי נתיבי התנועה שבהם יותקן הכביש החכם, וכן יחידת מקלט שתותקן בגחון כלי הרכב. יחידת הניהול אמורה לתקשר באופן רציף ואלחוטי עם כלי הרכב הנעים על הכביש החכם, ומערכת המקלט אמורה לקלוט אנרגיה מהתשתית התת קרקעית באופן אלחוטי, ולהעביר אותה אל הסוללה המצויה בתוך כלי הרכב.

התחבורה הציבורית מובילה את מהפיכת החשמל

חברת אלקטרון וויירלס נסחרת בבורסה בתל-אביב לפי שווי שוק של 89.5 מיליון שקל. בעבר היא עסקה בתחום הביוטכנולוגיה ונסחרה בשם ביומדיק. כיום היא מחזיקה ב-100% ממניות חברת אלקטריק רואד (מאז פברואר 2018), ועיקר פעילותה נעשית כיום באמצעות אלקטריק רואד. בתחילת השבוע העבירה דן לחברה 5 מיליון שקל תמורת רכישת אופציות. עד היום השקיעה דן תחבורה כ-8.1 מיליון שקל בחברה, והיא מחזיקה בכ-14.7% מהמניות. החברה מתמקדת במגזר ספציפי של שוק התחבורה הציבורית החשמלית: שירות הסעת נוסעים במסלול קבוע ברחבי העיר, המתאפיין באוטובוסים חשמליים באורך של 8.9-14.5 מטר.

ההתמקדות בתחבורה הציבורית תואמת למגמות גלובליות. מחקר שוק של חברת פרוסט אנד סאליבן משנת 2017 העריך כי שוק התחבורה ההציבורית מאמץ את פתרונות ההנעה החשמלית מהר יותר משוק המכוניות הפרטיות. להערכת החברה, בשנת 2022 רק 4.7% מהמכוניות הפרטיות יהיו חשמליות, בהשוואה לכ-35% מכלי הרכב הציבוריים. מדובר בשוק גדול מאוד: כיום יש יותר מ-4 מיליון אוטובוסים המשרתים נוסעים בכל העולם.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות