אפל נוטשת את אינטל לטובת פיתוח עצמי

5 יולי, 2018

האנליסט גאס ריצ'רד דיווח שחברת אפל מקימה חטיבת מודמים ו-RF וחטיבת פיתוח מעבדי CPU, שיחליפו את המודמים והמעבדים מתוצרת אינטל. הוא מזהיר מנטישת ארכיטקטורת x86 על-ידי חברות סיניות עקב מלחמת הסחר עם ארה"ב

חברת אפל (Apple) מתכננת להפסיק להשתמש במודמים של אינטל עבור התקשורת הניידת ובעתיד גם במעבדים של אינטל עבור המחשבים הניידים שלה. כך העריך השבוע גאס ריצ'רד, אנליסט חברת Northland Capital Markets, אשר הוריד את מחיר היעד של מניית אינטל מ-49.7 דולר כיום, ל-45 דולר.

בדו"ח המיוחד שפירסם תחת הכותרת, אפל נוטשת את אינטל, כתב ריצ'רד שיש בידיו מידע שממנו ניתן להבין שאפל החליטה להוציא את אינטל מרשימת ספקי המודמים בגלל בעיות בביצועים. "אנחנו מצפים שבמחצית השנייה של 2018 יעבור חלק מהייצור מאינטל לקואלקום. זאת בניגוד מוחלט להנחה שאפל עוברת מקואלקום לאינטל בגלל סכסוך התמלוגים עם קואלקום". גאס מעריך שהמעבר לקואלקום הוא זמני בלבד, "מכיוון שאפל מקימה כעת מחלקת פיתוח פנימית חזקה מאוד של מודמים ומעגלי RF".

חוק מור מגמגם

להערכתו, מהלך דומה מתבצע גם בחזית המעבד המרכזי (CPU) של מחשבי אפל. "קיבלנו אישור לכך שאפל מפתחת מעבד CPU עצמי, אשר יתחיל להיכנס למחשבים הניידים שלה בשנת 2020 ויחליף את מעבדי אינטל". גאס מסביר את המהלך בכך שהחברה מעוניינת בשליטה גדולה יותר על ביצועי המעבד ומתכננת לשלב בו פונקציות חדשות שיהיו דומות יותר לאלה שיש ב-iPhone.

הסיבה השנייה נעוצה באינטל: "מודל טיק-טוק של אינטל הפסיק לתקתק בטכנולוגיית הייצור 14 ננומטר, בשנת 2014. הדבר פגע ביכולת של אינטל לשדרג את המעבדים. יותר מזה: בזמן ש-TSMC מעבירה את טכנולוגיית 7 ננומטר שלה לייצור המוני עבור מכשירי אייפון, אינטל מתקשה לעשות זאת בטכנולוגיה המקבילה שלה, של 10 ננומטר".

אינטל תשלם את מחיר מלחמת הסחר

להערכתו, המהלך הזה יביא לתגובת שרשרת בתעשייה, מכיוון שהיצרניות הסיניות צפויות לאמץ את האסטרטגיה של אפל. "יציאת אפל מאינטל עשויה לייצר גל של עריקות מארכיטקטורת x86 בשוק המחשבים, במיוחד בסין". הדבר הזה נובע מתמיכה פיננסית מאסיבית של ממשלת סין במימון עלויות פיתוח שבבים ומסיבה נוספת שאינה טכנולוגית: "האיום של מלחמת סחר בין סין וארצות הברית דוחף את היצרנים הסינים לייצר אלטרנטיבה מקומית, במיוחד כאשר מדובר במוצרים קריטיים כמו מחשבים אישיים. לכן, אנחנו מצפים שמחשבים סיניים יתבססו בסופו של דבר על מעבדים סיניים".

מרכזי הנתונים משתנים, ו-AMD מזנבת

גאס מאמין שאינטל נמצאת בצרות במספר חזיתות בו-זמנית. בדו"ח הקודם, שפורסם בחודש יוני השנה, הוא העריך שבעיות הייצור של אינטל מעניקות יתרון לחברת AMD בשוק מעבדי ה-x86, מכיוון שהיא מייצרת כבר היום בטכנולוגיה של 14 ננומטר ונמצאת בתהליך מעבר לטכנולוגיית 7 ננומטר של TSMC. "אנחנו מעריכים ש-AMD תוציא דוגמאות ראשונות של מעבדים ב-7 ננומטר כבר במחצית השנייה של 2018, ותעבור לייצור מלא ב-2019". ראוי לציין שבגלל הבדלים טכנולוגיים, מה ש-TSMC מגדירה כתהליך של 7 ננומטר, נחשב אקווילנטי לתהליך שאינטל מגדירה כ-10 ננומטר.

מכל מקום, זו לא הבעיה היחידה. גם מרכזי הנתונים משנים את פניהם ומשקלו של ה-CPU המסורתי משתנה. "העומסים הכבדים במרכזי הנתונים עוברים לתוכנות בינה מלאכותית והדבר מגדיל את השימוש במעבדים גרפיים (GPU) וברכיבי ASIC. התוצאה היא שהמגמה הזו מחלישה את מעמדה של אינטל בתחומי הביצועים ההיפר-חזקים". לדבריו הדבר מתבטא בכך שבמחשבים החזקים ביותר בעולם, היחס בין מעבדי אינטל לבין מעבדים גרפיים הוא 1 ל-3.

רכישת מובילאיי היתה מהלך טוב

האם אינטל יוצא מהמירוץ? לגמרי לא. גאס סבור שאינטל ביצעה כמה מהלכים חשובים ונכונים, כמו הפיתוח של טרנזיסטורי FinFET, כניסה לבינה מלאכותית, כניסה לפיתוח של מעבד גרפי עצמי ורכישת חברת מובילאיי הישראלית. "אלה המהלכים האסטרטגיים הנכונים, אולם הם לא ישפיעו על המאזן הכספי שלה לפני שנת 2020".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס