התעשייה האווירית מפתחת מטוס תקיפה ביחד עם אירו-וודוצ'ודי

22 יולי, 2018

המטוס החדש, F/A-259 Striker, מבוסס ברובו על פלטפורמת L-159, אולם כולל אוויוניקה ישראלית חדשה לגמרי, עבודה במתכונת מקושרת ושיריון למיגון הטייס. יתחרה על מכרז AO-X של חיל האוויר האמריקאי

התע"א מפתחת מטוס תקיפה רב-משימתי קל ביחד עם חברת אירו -וודוצ'ודי (AERO Vodochody) הצ'כית. המטוס החדש בשם F/A-259 Striker (בתמונה למעלה), מיועד למלא משימות סיוע אווירי לכוחות קרקע, לוחמה בטרור ושמירת גבולות. הפרוייקט נחשף בשבע שעבר במסיבת עיתונאים משותפת של התעשייה האווירית וחברת אירו -וודוצ'ודי במהלך היריד האווירי בפארנבורו, בריטניה. שתי החברות מתכננות להציע את המטוס לחיל האוויר האמריקאי, בקמפיין שיתחיל מיד לאחר ניסויי הטיסה הראשונים. בנוסף, המטוס יוצע לחיל האוויר הצ'כי ולחילות אוויר נוספים.

המנכ"ל האיטלקי של אירו -וודוצ'ודי, ג'וזפה גיורדו, הסביר שחילות האוויר כיום מחפשות פלטפורמות המבצעות מספר סוגי משימות שונות בעלות נמוכה עם יכולת הישרדות גבוהה. "המטוס החדש מביא ביצועים גבוהים עם עלות רכישה ותחזוקה נמוכות. כיום יש מעט מאוד מטוסים העומדים בדרישות האלה, מכיוון שאלה דרישות חדשות של חילות האוויר בעולם". לדבריו, השוק העולמי של מטוסים מהקטגוריה הזו נאמד כיום בכ-350 מטוסים. "להערכתנו נוכל למכור כ-200 מטוסים לחילות אוויר בעולם".

שימוש ב"כנף רטובה"

מדובר בפרוייקט פיתוח מהיר, שכן המטוס החדש מבוסס על הפלטפורמה הקיימת של L-159 Alca, שעליו מותקנות מערכות האוויוניקה, המכ"ם, הקישוריות והחימוש של התעשייה האווירית. בגרסה החדשה הוסרו מיכלי הדלק מקצות הכנפיים, והדלק (בנפח של 700 ליטר) מוטמן בתוך הכנפיים במתכונת של "כנף רטובה". הדבר מקטין את הגרר, משפר את הביצועים האווירודינמיים של המטוס ומאפשר להתקין טילי אוויר-אוויר בקצות הכנפיים. בתצורה המקורית, L-159 הוא מטוס דו-מושבי. החיסכון במשקל שהושג עם העברת המטוס למתכונת חד-מושבית, מאפשר לשפר את המיגון של הטייס: הוא יישב בתוך שפופרת משוריינת המגינה עליו מאש נ"מ וירי אחר מהקרקע.

פלטפורמה שהוכיחה את עצמה: מטוס L-39 (למעלה) בטיסת מבנה עם מטוס L-159

מדובר במטוס קטן, באורך של 9.75 מטר ובעל מוטת כנף של 12.8 מטר. הוא יכול לשאת מטעדים במשקל של עד כ-2,700 ק"ג ולטוס במהירות של עד 0.82 ממהירות הקול (Mach 0.82). מנהל חטיבת להב בתעשייה האווירית, בנימין כהן, אמר שהמטוס החדש מתאים למפרטי OA-X של חיל האוויר האמריקאי, אשר מחפש מטוס תקיפה קל לתמיכה צמודה בכוחות קרקע. הדרישה הזו עלתה בעקבות לקחי המלחמה בעיראק. שתי החברות מאמינות שיש להן סיכויי הצלחה גדולים במכרז האמריקאי, מכיוון שהמטוס מבוסס על פלטפורמה קיימת שהוכחה בקרב, ואשר גם שימש לייצור מטוס האימון הסילוני (L-39) הנחשב לפופולרי ביותר בעולם.

אוויוניקה של F-16

לצד זה, הוא כולל את האוויוניקה המתקדמת ביותר, מזוג זה המותקנת במטוסי F-16: הוא יצוייד במערכת מכ"ם של אלתא, כאשר הלקוח יוכל לבחור שימוש במכ"ם EL/M 2032 הכולל אנטנת סריקה מכנית, או מכ"ם EL/M 2052 הכולל אנטנת Phased Array, שבה הסריקה נעשית בצורה אלקטרונית ולא מכנית. התעשייה האווירית תתקין בו תא טייס דיגיטלי במלואו, חיישנים מודרניים כמו התרעה על נעילת מכ"ם, התרעה על טילים מתקרבים ופוד חכם. המטוס יוכל לפעול במתכונת מקושרת מלאה, שבה ניתן לשגר מערכת חימוש ממטוס אחר במבנה, וכן מערכת תקשורת לוויינים וקסדה בעלת תצוגה צבעונית.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית