ישראל במו"מ להסכם סחר חופשי עם בריטניה

10 דצמבר, 2018

בלעדי ל-Techtime: המטרה היא לשכפל את הסכם הסחר החופשי עם האיחוד האירופי בהסכם החדש עם בריטניה. תעשיית ההייטק תופסת 81% מהייצוא הישראלי לבריטניה, הנחשבת לשותפת הסחר השלישית בגודלה של ישראל

חוסר הוודאות בעניין התקדמותו של תהליך ההתנתקות בין האיחוד האירופי לבין בריטניה עשוי להשפיע על התעשייה הישראלית, מכיוון שבריטניה היא אחת משותפתו הסחר הגדולות ביותר של ישראל וצרכנית גדולה של טכנולוגיות ישראליות. אלא שככל הנראה בלא קשר להתפתחויות הפוליטיות בבריטניה, ישראל תהיה מוגנת יחסית, מכיוון שבימים אלה מתנהל משא ומתן בין שתי המדינות אשר יאפשר לשמר את הסכמי הסחר שיש לישראל עם האיחוד האירופי, ולשכפל אותם להסכם מקביל עם בריטניה כאשר היא תיפרד מהאיחוד האירופי.

קבוצת עבודה ישראלית-בריטית

הציר המסחרי בשגרירות ישראל בלונדון, יריב בכר, מסר ל-Techtime שבימים האחרונים מתקיימות פגישות בין נציגי מול משרד הסחר הבינלאומי הבריטי לבין נציגים של מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה בישראל, על הסכם המשכי, שיאפשר מעבר חלק למציאות החדשה. "כיום יש הסכם אשור סחר חופשי בין ישראל לבין האיחוד האירופי, הכולל את בריטניה. משמעות הדבר שעל מרבית המוצרים משני הצדדים לא מוטלים מכסים. הקמנו קבוצת עבודה משותפת שנפגשה כבר ארבע פעמים, מתוך מטרה לבנות תשתית של הסכמים, שיאפשרו מעבר חלק וללא שינויים גם לאחר הברקזיט".

פירוש הדבר שעם התקדמות הברקזיט ייחתם הסכם סחר חופשי בין ישראל ובין בריטניה, בתנאים זהים לאלה של ההסכם הנוכחי עם האיחוד האירופי. בכר: "גם הבריטים מעוניינים שתהיה המשכיות וגם אנחנו רוצים שתהיה לפחות המשכיות ביחסים המסחריים בין שתי הארצות". למרבית ההפתעה, בריטניה היא אחת משותפות הסחר הטובות ביותר של ישראל: היקף הסחר עם בריטניה הוא השלישי בגודלו בגדלו בעולם, אחרי ארצות הברית וסין. בנוסף, לישראל יש מאזן מסחרי חיובי במסחר עם בריטניה.

הבריטים קונים טכנולוגיות ישראליות

בשנת 2017 הסתכם היקף הסחר בין ישראל ובריטניה בכ-9.5 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-57 מיליארד דולר עם כלל האיחוד האירופי (כולל בריטניה). בעוד שייבוא הסחורות מבריטניה הסתכם בכ-15.3 מיליארד שקל,  הייצוא אליה הסתכם בכ-17.4 מיליארד שקל. עבור תעשיית ההייטק הישראלית, הסכם עם בריטניה הוא חיוני ביותר. להערכת הלשכה המרכזית לססטיסטיקה, בשנת 2017 תפסה תעשיית ההייטק יותר מ-81% מהיקף הייצוא הישראלי לבריטניה (בגרף למעלה), והגיעה להיקף של כ-1.3 מיליארד דולר.

ראוי לזכור שחוסר הוודאות בין בריטניה והאחוד האירופי צפוי להשפיע גם על תהליך חתימת ההסכמים החדשים בין ישראל ובריטניה. לדברי יריב בכר, ההסכם בין בריטניה והאיחוד האירופי (אם ייחתם) יקבע את גבולות הגזרה של הבריטים במדיניות הסחר הבינלאומי שלהם. "מכל מקום, עד לשנת 2020 יישמר הסכם איחוד המכסים הנוכחי בין באיחוד האירופי ובין בריטניה. אנחנו נערכים כעת לתרחיש הקיצוני שבו בריטניה יוצאת מהאיחוד האירופי ללא הסכם ב-29 במרץ 2019, מתוך מטרה שעד אז תהיה תשתית של הסכמים בין ישראל ובריטניה, שתאפשר את המשך ההסכמים הקיימים היום".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעשייה ישראלית