אלתא חשפה מכ"ם פאסיבי לאיתור מטוסים

28 אוקטובר, 2020

המכ"ם מדגם ELK-7080 PCL, הוא ככל הנראה המכ"ם הפאסיבי הראשון של אלתא, ומשתמש בקרינת רקע קיימת של אותות FM ורדיו דיגיטלי. "המכ"ם מגלה ומסווג איומים אוויריים מבלי להתגלות"

התעשייה האווירית חשפה מכ"ם פאסיבי חדש שפותח בחברת אלתא (הנמצאת בבעלות התעשייה האווירית) אשר יכול לצייר תמונת מצב של השמיים בלא לפלוט קרינה, ובלא להתגלות על-ידי גורמים עוינים. המכ"ם משתמש במקורות קרינה קיימים שאינם קשורים אליו, כמו למשל מגדלי שידור של תחנות FM או של רדיו דיגיטלי. השידורים האלה מתפזרים באטמוספירה ופוגעים בכלי טיס המצויים בסביבה. המכ"ם קולט את ההחזרים האלה ומזהה מתוכם את מיקומו וצירי התנועה של המטוס שייצר את ההחזרים.

המכ"ם מדגם ELK-7080 PCL, הוא ככל הנראה המכ"ם הפאסיבי הראשון של אלתא. מדובר במכ"ם ניייד שניתן להציב באזורים נידחים ובסביבה אורבנית. הוא פועל במתכונת של יחידה עצמונית או של מרכיב במערך גלאים המשדרים את המידע אל מרכז שליטה ובקרה אשר משלב את כל מקורות המידע ומייצר תמונת שמיים מלאה. לדברי מנהל חטיבת המודיעין, תקשורת ולוחמה אלקטרונית באלתא, עדי דולברג, "המכ"ם מגלה ומסווג איומים אוויריים מבלי להתגלות".

היתרון השקט של "שמיים רועשים"

המכ"ם שייך לקטגוריית Passive coherent location – PCL, שהיא תת-קבוצה בתוך קבוצת מערכות מכ"ם מסוג Bi-static Radar. במערכות Bi-static קיימת הפרדה בין המשדר לבין המקלט, המצויים לעתים במרחקים גדולים מאוד האחד מהשני. בתת-הקבוצה PCL מוותרים לחלוטין על המשדר – המכ"ם מסתמך על קרינת רקע קיימת ומתמקד בפיענוח האותות החוזרים ממנה. השימוש בו מבוסס על התפיסה שריבוי השידורים בגלים קצרים מתחנות תקשורת סלולריות, שידורי טלוויזיה ורדיו, רשתות מקומיות אלחוטיות ואפילו אותות ניווט לווייני, מייצרים מספיק מקורות מהדהדים שניתן לקלוט אותם ולחלץ מהם מידע על גופים הנעים באוויר.

אנטנות הקליטה של מכ"ם ELK-7080 PCL החדש
אנטנות הקליטה של מכ"ם ELK-7080 PCL החדש

המכ"ם הפאסיבי גמיש יותר בהתקנה ושינוע, הוא יכול לעקוב אחר אובייקטים בצורה חשאית מבלי שהמטרה הנבדקת יודעת שמכ"ם בולש אחריה. הוא גם עוקף בעיה אחרת: הצפיפות הגוברת בספקטרום האלקטרומגנטי מגיעה לעתים למצב שבו קיימת חפיפה חלקית בין אותות מכ"ם לבין האותות של מערכות תקשורת אלחוטיות אחרות. להערכת חברת המחקר Visiongain מדובר בשוק הנמצא בתהליכי צמיחה: היא מעריכה את היקפו בכ-2.3 מיליארד דולר בשנת 2020, וצופה שהוא יצמח בקצב שנתי של 6.4% להיקף של כ-4.3 מיליארד דולר בשנת 2030.

מלחמת המכ"מים בין גרמניה ובריטניה

מעניין לציין שהמכ"ם המפורסם ביותר בעולם, מערכת Home Chain שהגנה על בריטניה מפני חיל האוויר הגרמני, היתה מבוססת על העקרון של מכ"ם Bi-static. תחנות שידור נייחות בחופה המזרחי של בריטניה שידרו אל השמיים קרינה אלקטרומגנטית רציפה בהספק גבוה מאוד, ועל-ידי כך הן "האירו" את השמיים. תחנות קליטה נפרדות חיפשו הדים חוזרים מהקרינה הזו, מתוך הנחה שהם מגיעים ממטוסים גרמניים המתקרבים לשטח בריטניה.

לקראת שלהי המלחמה הגרמנים ניצלו את המערכת כדי לייצר גרסה אפקטיבית של מכ"ם PCL. בסוף 1944 הם התקינו בחופי דנמרק מקלט חזק מאוד, אשר קלט את ההדים המוחזרים ממטוסים בריטיים ואמריקאים אשר נחשפו ל"הארה" של מערכת Home Chain, כאשר הם חצו את התעלה בדרך לגרמניה. למרבה המזל המכ"ם לא הביא להם הרבה תועלת: בתקופה הזו הופסקו הטיסות שחלפו מעל צפון אירופה, והן בוצעו מכיוון צרפת שהיתה כבר בידי בעלות הברית.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות