ננו-דיימנשן תשקיע 750 מיליון דולר ברכישות

13 מרץ, 2021

מדובר במחצית מהסכום שגייסה החברה בחצי שנה האחרונה בשוק המניות, כ-1.5 מיליארד דולר. החברה מעוניינת לרכוש לפחות 3 חברות, וכבר חתמה על מזכרי הבנות. "אנחנו נחולל את המהפכה הדיגיטלית בתעשיית המעגלים המודפסים"

ננו-דיימנשן (Nano Dimension) מתכוונת לנצל את ההון הרב שגייסה בחודשים האחרונים בשוק ההון, כ-1.5 מיליארד דולר בסך הכול, כדי לבצע מספר רכישות אסטרטגיות. בשיחת הוועידה לאחר פרסום הדו"ח השנתי ביום חמישי שעבר, חשף מנכ"ל החברה, יואב שטרן, כי ננו-דיימנשן תקדיש למסע הרכש כמחצית, ואולי יותר, מההון שגויס, כלומר כ-750 מיליון דולר. זהו סכום עצום ביחס להיקף פעילותה המסחרית של החברה: הכנסותיה של ננו-דיימנשן ב-2020 הסתכמו ב-3.4 מיליון דולר בלבד.

עוד גילה המנכ"ל שטרן בשיחת הוועידה, כי החברה כבר חתמה על מספר מזכרי הבנות (LOI) עם מספר חברות, והיא ממשיכה לבצע במקביל בדיקות (due diligence) בעוד מספר חברות יעד נוספות. בסך הכול, ננו-דיימנשן בחנה עד כה כ-85 חברות בארצות הברית, אירופה וישראל. לדבריו של שטרן, שנכנס לתפקידו בסוף 2019 ומוביל את אסטרטגיית ה-M&A האגרסיבית, ננו-דיימנשן מעוניינת לרכוש לפחות חברה אחת בשלושה סקטורים אסטרטגיים: חברה אירופית או אמריקאית גדולה מתחומי ייצור המעגלים המודפסים, עם הכנסות של כמה מאות מיליוני דולרים, שתאפשר לננו-דיימנשן להחדיר את הטכנולוגיה החדשנית שלה אל לב תעשיית ה-PCB, חברה המפתחת טכנולוגיה מתחרה או משלימה מתחום הדפסת האלקטרוניקה בתלת-מימד, וחברה בתחום ייצור המכונות, ככל הנראה מגרמניה, כדי להאיץ את קצב ייצור המדפסות של החברה.

"מה שאנחנו עושים זה לסרוק את השוק. אנחנו בתהליך של שילוב כוחות עם חברות אחרות, מאחר שאנחנו השחקן החזק ברמה הטכנולוגית, וכעת יש לנו את היכולת לבלוע מתחרות, וזה מה שאנחנו עושים. אנחנו נרכוש כמה חברות, כדי למנף הן את הטכנולוגיה שלנו ואת יכולות היציאה-לשוק שלנו, כדי שנהיה ערוכים לנקודת המפנה בתעשייה."

המכירות צונחות – המניה מזנקת

שנת 2020 היתה שנה קשה עבור ננו-דיימנשן. משבר הקורונה שיתק כמעט לחלוטין את מכירות החברה. ברבעון השני, שיא הגל הראשון, הצטמקו הכנסותיה של החברה ל-288 אלף דולר בלבד. מלבד הסגרים ומגבלות התנועה, שהקשו על ביצוע התקנות מעבר לים, אי-הוודאות הכלכלית גרמה ללקוחות חדשים להימנע מאימוץ טכנולוגיה חדשנית כמו זו של ננו-דיימנשן, שנמצאת עוד בשלב האימוץ הראשוני בתעשיית ה-PCB. לחברה בינתיים כ-45 לקוחות, בעיקר מהתעשייה הביטחונית, מכוני מחקר ואוניברסיטאות. מלבד זאת, החברה מספקת עבודות פרוטוטייפינג בהזמנה, באמצעות לשכות שירות בישראל, ארצות הברית והונג קונג.

המנכ"ל יואב שטרן

עם זאת, בשוק ההון התמונה היתה הפוכה לחלוטין. הנסיקה של מניות הצמיחה הטכנולוגיות בשנה האחרונה הזניקה גם את ערך מנייתה של ננו-דיימנשן בנסד"ק ב-900% בין ספטמבר 2020 לשיא בתחילת פברואר השנה. ננו-דיימנשן מהרה לנצל את הגל וביצעה החל מחודש ספטמבר שמונה סבבי גיוס באמצעות הקצאת מניות פרטית, כאשר בכל סבב הגיוס התבצע לפי מחיר מניה גבוה יותר: הגיוס הראשון, בספטמבר, התבצע לפי 2.3 דולר למניה, והאחרון, בפברואר, לפי 12.8 דולר למניה. בסך הכול גייסה ננו-דיימנשן לא פחות מ-1.5 מיליארד דולר ברוטו, שאותם היא מתכוונת להקדיש לרכישות, מו"פ ופעילות שוטפת.

הזינוק בשוק המניות מצד אחד איפשר לננו-דיימנשן לגייס הון כה רב לפי שווי חברה אסטרונומי, אך מצד שני בסנטימנט הנוכחי גם חברות היעד שננו-דיימנשן מעוניינת לרכוש מנפחות את מחירן. בשיחת הוועידה הבהיר שטרן כי החברה לא תמהר לבצע רכישות במחירים מופרזים. "הצונמי של חברות SPAC יצר מצב שבו חברות 'חיות בסרט' בכל הנוגע למה שהן מאמינות שהן שוות. יתרה מזאת, יש אנשים שחושבים שבגלל שיש לנו את הכסף אנחנו בלחץ לבצע את הרכישות. התשובה היא, לא. מי שינהג בצורה הזו, אנחנו פשוט נוותר עליו ונמשיך הלאה. אנחנו לא מסתכלים מה שווי החברה בשוק, אלא מה השווי שלה עבורנו."

מדפסת חדשה תצא לשוק באמצע 2021

ננו-דיימנשן פיתחה מדפסת תלת-מימד המשמשת לבנייה מהירה של אבות טיפוס רב-שכבתיים של מעגלים אלקטרוניים מודפסים. הדפסת אלקטרוניקה בתלת-מימד היא ענף חדש בעולם התלת-מימד והפתרון של ננו-דיימנשן הוא יחיד מסוגו בשוק כיום. בחברה מעריכים שיש להם יתרון של לפחות כשנתיים על פני חברות מתחרות ברמת הבשלות הטכנולוגית.

החברה צפויה להשיק בקיץ הקרוב מדפסת חדשה, שתהווה שלב נוסף באבולציה מבניית אבות טיפוס לייצור סדרתי והמוני (תהליך שעובר כל שוק ההדפסה בתלת-מימד). לדברי שטרן, המדפסת החדשה תהיה מיועדת לבנייה מהירה של אבות טיפוס (rapid prototyping) וייצור ראשוני. המדפסת, שגם תכלול תוכנת עיצוב משודרגת, תציע שיפור משמעותי ברמת המוליכות, היציבות והחזרתיות של התוצר המוגמר. החברה כבר עובדת על הדור הבא, מדפסת המותאמת לייצור אשר תאפשר לייצר אלפי רכיבים אלקטרוניים ברמה גבוהה ליישומים מתקדמים כמו ננו-לוויינים, מערכות צבאיות, אוטומוטיב וומכשור רפואי זעיר. שטרן מעריך כי המדפסת תהיה מוכנה עוד כשנתיים.

"ננו-דיימנשן תשנה את תעשיית המעגלים המודפסים, שהיא כבר בת 70 שנה, והיא מאוד לא יעילה ולא ידידותית לסביבה. כיום כולה נדדה למזרח, מה שיוצר בעיות קשות בשרשרת האספקה. זו תעשייה שרק פלח ה-high-end שלה נאמד ב-30 מיליארד דולר. זו תעשייה שלא עברה את המהפכה הדיגיטלי, ואנחנו נעשה את זה."

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , גיוסי הון , דוחות רווח , חדשות , מיזוגים ורכישות

פורסם בתגיות: יואב שטרן , ננו-דיימנשן