סטיקספיי מפתחת מטעד דילוג-אלומה עבור הלוויין הבריטי

24 מאי, 2021

הטכנולוגיה צפויה לייצר דור חדש של לווייני תקשורת, בעלי ביצועים טובים יותר מלווייני HTS הקיימים היום. הפרוייקט מובל על-ידי חברת OneWeb, וקיבל מימון ממשלתי בהיקף של 32 מיליון אירו

בתמונה למעלה: הדמיית אמן של וויין נמוך מסלול דיגיטלי עתידי עבור מערך הלוויינים של חברת OneWeb

חברת סטיקספיי מרחובות (SatixFy) תפתח את המטעד עבור לוויין תקשורת מהפכני המבוסס על טכנולוגיית דילוג-אלומה (Beam Hopping), אשר מפותח בבריטניה. הפרוייקט מובל על-ידי חברת OneWeb וקונסורציום של תעשיות חלל בריטיות. החודש הוא נכנס לשלבים המעשיים בעקבות בקבלת מענק בהיקף של 32 מיליון פאונד מסוכנות החלל הבריטית. חברת OneWeb נמצאת בבעלות משותפת של ממשלת בריטניה ושל המיליארדר ההודי בהרטי מיטל (Bharti Mittal) ונמצאת כעת בתהליכי הקמת רשת תקשורת לוויינית המבוססת על 648 לוויינים אשר מקיפים את כדור הארץ במסלול נמוך (LEO).

החברה מובילה קונסורציום של חברות הכולל את Satixfy הישראלית ואת החברות הבריטיות Celestia UK ו-Astroscale UK. הקבוצה הזאת בונות לוויין הדגמה טכנולוגי שקיבל את הכינוי Joey-Sat, ששיגורו מתוכנן לשנת 2022. הוא ידגים את השימוש בטכנולוגיה החדשה, אשר מיועדת לשמש כתשתית לווייני הדור הבא, שבה בריטניה מעוניינת להוביל.

אלומת תקשורת גמישה בכל תא-שטח

טכנולוגיית דילוג-אלומה נועדה לשפר את קיבולת התעבורה של לווייני תקשורת ולהוריד את עלותם באמצעות אספקת רוחב פס לפי דרישה בתאי שטח קטנים מאוד. ב-10 השנים האחרונות מתחוללת מהפיכה בתחום תקשורת הלוויינים באמצעות לווייני הספק גבוה (High Throughput Satellites) אשר פועלים בתדרים גבוהים מאוד ומסוגלים לספק רוחב פס לתאי שטח מוגדרים באמצעות חלוקת הספקטרום ל"צבעים" (שידורים השונים זה מזה בתדר ובפזה). באופן זה מקבל כל תא שטח "אלומת שידור" נפרדת.

אומנם לווייני HTS הגדילו פי כמה עשרות את קיבולת השידור של לווייני תקשורת, אולם הדבר לא מספיק כדי לעמוד בדרישות השוק בשנים הבאות, במיוחד לאור ההתפתחות של תקשתיות הדור החמישי אשר צפויות להגדיל מאוד את היקף התקשורת הלוויינית. טכנולוגיית דילוג-אלומה מיועדת להתמודד עם הבעיה הזאת. באמצעות חלוקה נוספת של התדר על בסיס זמן ולא רק על בסיס צבע, היא מאפשרת לקבל תאי שטח קטנים בהרבה, ולהעביר במהירות את רוחב הפס הנדרש מתא לתא, ועל-ידי כך להבטיח יכולת מענה לצרכים המשתנים של צריכת התקשורת, גם באמצעות לוויינים שיש להם רוחב פס גלובלי מצומצם יחסית.

סטיקספיי תספק תשתית טכנולוגית

המנהל הטכנולוגי של OneWeb, מסימיליאנו לדובאס, אמר שחברת SatixFy, הפועלת גם מפארנבורו, בריטניה, תהיה אחראית על פיתוח המטעד המבצע דילוג-אלומה, ועל המסוף הקרקעי שיידע לקבל מידע באמצעות הטכנולוגיה. המטעד מספק פתרון כולל ללוויינים ומבוסס על שבבים של סטיקספיי. הוא כולל מערך עיצוב אלומה (Digital Beam-Former), שבבים לניהול ערוץ ה-RF והמודמים ואנטנות עיצוב אלומה מסוג Phased Array.

לפרוייקט בהובלת OneWeb יש פוטנציאל מסחרי גדול מאוד, שכן אם הוא יצליח הוא עשוי להביא להזמנה עתידית של מאות מטעדים לווייניים ואלפי ערכות שבבים ואנטנות עבור המסופים הקרקעיים שיידעו לקבל שירות בטכנולוגיה החדשה. להערכת OneWeb, הניסויים הראשונים של מערך הלוויינים הנמצא בהקמה יתבצעו לקראת סוף 2021, והשירות המסחרי יתחיל להינתן בשנת 2022. ראוי לציין שהאימוץ של טכנולוגיות דילוג-אלומה צפוי להיות בעתיד הרחוק יותר.

הטכנולוגיה החדשה מיועדת ליישום בלווייני הדור השני (Gen2) שבשלב הזה מתוכננים להתחיל בשיגורים בשנת 2025. מכל מקום, סטיקספיי הודיעה שהשבבים שלה כבר תומכים בדילוג-אלומה. לאחרונה היא גם הכריזה על סימולטור המוודא את התיפקוד היעיל של מערכת דילוג אלומה. חברת סטיקספיי הוקמה על-ידי יואל גת, שייסד בעבר את גילת תקשורת לוויינית. בסוף חודש פברואר 2021 היא פירסמה תשקיף לקראת הנפקה צפויה בבורסה של תל-אביב, שבה היא מתכננת לגייס כ-325 מיליון שקל לפי שווי חברה צפוי של כ-1.4 מיליארד שקל.

מהתשקיף גם עולה שהכנסותיה בשנת ב-2019 צמחו ב-50% להיקף של כ-30 מיליון דולר. סטקיספיי צופה המשך בצמיחה על רקע השימוש הגובר בלוויינים נמוכי-מסלול (LEO) והתפתחות תחומים כמו IoT, קישוריות במטוסים אזרחיים (IFC), תקשורת לוויינית תוך כדי תנועה, תקשורת בין מכונות ועוד. שיתוף הפעולה שלה עם OneWeb כולל גם את הדור הנוכחי של לוויינים. בחודש מרץ השנה (2021) הן חתמו על הסכם שלפיו סטיקספיי תפתח את מסופי התקשורת המוטסים (In-Flight Connectivity) לרשת התקשורת של OneWeb.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית , תקשורת , תקשורת אלחוטית