משבר השבבים חושף חולשה צבאית של ארה"ב

29 אוגוסט, 2021

משרד ההגנה האמריקאי גילה שהרכיבים הקריטיים שלו מיוצרים באסיה ולא בארה"ב. הממשל מקווה להישען על תשתית הייצור החדשה שאינטל מקימה, ולהיאבק בחסמים הפוליטיים המעכבים העברת 52 מיליארד דולר לתעשייה

בתמונה למעלה: פאב 42 של אינטל המוקם באריזונה. יעניק תשתית ייצור למשרד ההגנה

המאמצים של חברת אינטל (Intel) להקים תשתית אספקת שירותי ייצור שבבים דוגמת אלה של TSMC, קיבלו השבוע זריקת עידוד בעקבות צירוף מפעל הייצור החדש שהיא מקימה באריזונה, פאב 42, אל תוכנית RAMP-C של משרד ההגנה האמריקאי. במסגרת התוכנית, קבוצת חברות אמריקאיות הכוללת את אינטל, יבמ, קיידנס, סינופסיס ועוד, יקימו תשתית לתכנון וייצור שבבים עבור משרד ההגנה האמריקאי, אשר ייוצרו בפאב 42.

לאחרונה הודיעה אינטל על הקמת שני מפעלים באריזונה בהשקעה כוללת של כ-20 מיליארד דולר אשר יספקו שירותי ייצור שבבים (Foundry) בארה"ב. מאחורי ההסכם בין אינטל לבין משרד ההגנה עומדת בעיה שהחלה להטריד לאחרונה את משרד ההגנה האמריקאי, ואשר נחשפה במלוא היקפה בשנה האחרונה בעקבות המחסור בתעשיית השבבים: אין בארה"ב תשתית ייצור שבבים המתאימה לצורכי מערכת הביטחון האמריקאית.

"אין ייצור מתאים בארה"ב"

ההסכם נחתם עם NSTXL, שהוא גוף שהקים משרד ההגנה במטרה להבטיח שטכנולוגיות מתקדמות יעמדו לרשות מערכת הביטחון האמריקאית. באתר הארגון, מסביר משרד ההגנה האמריקאי שרוב חברות השבבים האמריקאיות הן חברות ללא מפעל ייצור (Fabless). "אין למשרד ההגנה גישה אל מפעלי ייצור בתוך ארה"ב אשר מייצרים שבבים בטכנולוגיות מתקדמות כמו 7 ננומטר ומטה, ולייצור מתקדם ברמת מיקרואלקטרוניקה.

"כיום אין לארה"ב אופציה לקבל שירותים מסחריים של ייצור מתקדם העונה לצורכי משרד ההגנה, מכיוון שרוב חברות הפאבלס האמריקאיות מייצרות את השבבים באסיה, בעיקר בדרום קוריאה ובטאיוואן. חברות הפאבלס יכולות למקד את משאביהן בפיתוח מוצרים המותאמים לשוק בלא להשקיע בתשתית ייצור, ולכן אין להן אינטרס כלכלי להיכנס לתחום הייצור עצמו. מטרת תוכנית RAMP-C היא לספק את התמריצים שיקדמו הקמת תשתית ייצור בארה"ב".

מדובר במצב מטריד במיוחד: לא רק שאין לארה"ב שליטה על הייצור והאספקה של רכיבים קריטיים למערכות הצבאיות שלה, אלא שהם מיוצרים באזור רגיש מאוד מבחינה פוליטית, המאויים על ידי סין אשר מקימה בעצמה תשתית ייצור מקומי בהשקעה ממשלתית גדולה מאוד. בטאיוואן, למשל, גובר החשש מאפשרות של פלישה סינית בשנים הקרובות. ראוי לציין שההשקעה הגדולה של סין בתעשיית השבבים החלה לפני כעשור, לאחר שהמפלגה הקומוניסטית הכריזה על יעד שאפתני: להפוך את הצבא הסיני למתקדם בעולם מבחינה טכנולוגית עד לשנת 2025.

47% מהמכירות – 12.5% מהייצור

אלא שמדובר במהלך שרק אם יושלם במלוא היקפו, יהיה מורגש בתוך כמה שנים. להערכת ארגון יצרני השבבים בארה"ב (SIA), בשנת 2020 היו חברות אמריקאיות אחראיות לכ-47% מהמכירות של תעשיית השבבים בעולם, אולם התעשייה האמריקאית מייצרת רק 12.5% מהם (בהשוואה לכ-37% בשנת 1990). כיום מיוצרים 80% מהשבבים באסיה. הארגון מזהיר שבעבר הובילה ארה"ב בתחום טכנולוגיות הייצור המתקדמות, אולם כיום היא נמצאת באותה רמה כמו המתחרות מקוריאה ומטאיוואן. "בשנת 2001 היו בארה"ב 30 חברות שייצרו שבבים בטכנולוגיה המתקדמת ביותר בשוק, בשנת 2018 ירד מספרן ל-5 חברות בלבד".

הבעיה היא שלא רק הייצור, אלא גם הייצור העתידי עובר לאסיה: "בשנת 2019 נפתחו בעולם 6 מפעלי ייצור שבבים. כולם מחוץ לארה"ב, כאשר ארבעה מהם בסין, שהוקמו בסיוע תקציבים ממשלתיים נדיבים מאוד. מקבלי ההחלטות בארה"ב צריכים לתת עדיפות גבוהה להקמת תשתית ייצור מקומית".

ממשל ביידן אימץ את ההמלצות של ה-SIA, והקציב 52 מיליארד דולר בתוכנית סיוע דחופה לעידוד הקמת מפעלי ייצור במדינה. אלא שכעת החוק הזה (CHIP) צריך לעבור משוכה פוליטית: לאחר שאושר בסנאט, הוא צריך לקבל גם את אישור בית הנבחרים, אבל המפלגה הרפובליקאית מעכבת את האישור. על הרקע הזה שלח האיגוד מכתב דחוף בחודש שעבר אל המחוקקים, וביקש מהם לאשר את החוק במהירות האפשרית. "הצורך הוא דחוף וזה הזמן לפעול במהירות".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות