EWP תקים בטורקיה את תחנת הכוח מגלי הים הגדולה בעולם

9 דצמבר, 2022

החברה חתמה על הסכם להקמת תחנת כוח בעיר הנמל אורדו, שתהיה בעלת תפוקה מקסימלית של 77 מגה-וואט. "שותפות חשובה בחיזוק היחסים בין המדינות"

חברת אקו ווייב פאוור (Eco Wave Power) דיווחה על פרויקט הפקת החשמל הגדול ביותר בתולדותיה, הסכם שהינו גם בעל משמעויות גיאו-פוליטיות. החברה חתמה על הסכם מסגרת עם חברת OREN Ordu Enerji, שבבעלות מלאה של עיריית עיר הנמל אודו (Ordu) לחופי הים השחור, להקמה של תחנת כוח להפקת חשמל מגלי הים בתפוקה פוטנציאלית כוללת של עד 77 מגה-וואט.

עלות הקמת תחנת הכוח מוערכת ב-150 מיליון דולר, ולכשתושלם הקמתה תהיה זו תחנת הכוח הגדולה בעולם, להערכת EWP, שמתבססת על הפקת חשמל מגלי הים – והראשונה המחוברת לרשת החשמל בטורקיה.

במסגרת ההסכם, עיריית אורדו תקצה ל-EWP תשעה אתרים פוטנציאליים להקמת תחנות הכוח ותחכיר לחברה את הקרקע לתקופה של 25 שנה, ואילו EWP תהיה אמונה על הקמת התחנות, תפעולן ומכירת החשמל לרשת המרכזית. בשלב ראשון תיבנה תחנת פיילוט בתפוקה של 4 מגה-וואט, ולאחר מכן, בהתאם לתוצאות, היא תורחב עד לתפוקה מקסימלית של 77 מגה-וואט.

סממן של התחממות היחסים בין המדינות

בחברה ציינו כי ההסכם התאפשר בין היתר הודות להתחממות ביחסים בין טורקיה לישראל בשנה האחרונה, ואף ציינו את שיחת הטלפון שנערכה לא מכבר בין ראש הממשלה המיועד בינימין נתניהו לנשיא טורקיה ארדואן. ההסכם בין שתי החברות נחתם במשרדיה של EWP, בהשתתפות מנכ"ל החברה העירונית של אורדו, שהגיע לביקור בישראל וביקר בתחנת הכוח של EWP בנמל יפו, ונציג משגרירות ישראל בטורקיה.

נציג השגרירות הטורקית אמר, "זו שותפות חשובה שאנחנו מקווים כי תסייע לחזק את הקשרים בין ישראל לטורקיה. אנחנו מקבלים בברכה את EWP והטכנולוגיה שלה לטורקיה." מייסדת ומנכ"לית EWP, אינה ברוורמן, אמרה: "ההסכם הוא ציון דרך, ויאפשר לנו להפיק חשמל נקי מגלי הים של טורקיה. הקירבה של טורקיה למטה שלנו, ויעדיה הסביבתיים של טורקיה, הופכים אותה ליעד מעניין להמשך פיתוח הטכנולוגיה שלנו."

לרתום את כוח הגלים

אקו ווייב, שהוקמה ב-2011, פיתחה מודל טכנולוגי של תחנות זולות ופשוטות לאורך החוף (On-Shore) המשתמשות בתנועת הגלים לצורך הפקת חשמל. המערכות של אקו ווייב מבוססות על מצופים המוצבים בצמוד למזח או אל קו החוף. הגלים מייצרים תנועת עלייה וירידה של המצופים המומרת לתנועה של נוזל הידראולי בבוכנה, המפעילה גנרטור הנמצא על החוף מחוץ למים. המערכת כוללת גם מנגנון להגנה מפני סופות, אשר נועל את המצופים ומצמידם למזח כשהגלים חזקים מדי ועלולים לפגוע בציוד.

ב-2017 הקימה החברה בגיברלטר את תחנת הכוח המסחרית הראשונה המחוברת לרשת החשמל המקומית. אחד הפרויקטים החשובים ביותר של החברה הוא הקמת תחנת גלי-הים הראשונה בישראל שתחובר לרשת החשמל. תחנת הכוח, המוקמת בימים אלה בנמל יפו, תספק קיבולת של 100 קילו-וואט, וצפויה להתחבר בעתיד הקרוב לרשת החשמל של העיר תל אביב-יפו. החברה מעורבת בשורה של מיזמים להקמת תחנות כוח על בסיס הטכנולוגיה שלה בפורטוגל, איטליה, ספרד, מקסיקו, בריטניה, סין ועוד. בחודש יולי הונפקה החברה בנסד”ק והיא נסחרת לפי שווי שוק נוכחי של 195 מיליון דולר.

האזינו לשיחה עם אינה ברוורמן מתוך תוכנית הפודקאסט שלנו ששודרה בספטמבר 2019:

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות , קלינטק

פורסם בתגיות: EWP , אינה ברוורמן , אקו ווייב פאואר , טורקיה