ברחובות מפתחים מדפסת תלת-מימד לשתלי שד רגנרטיביים

10 אפריל, 2023

סטרטסיס וקולפלנט יפתחו מדפסת תלת-מימד המייצרת בקנה מידה תעשייתי שתלי שד, המושתלים על גבי שד האישה ומעודדים את הגוף לייצר רקמת שד חדשה וטבעית, בעוד השתל עצמו מתכלה

יצרנית מדפסות התלת-מימד סטרטסיס (Stratasys) וחברת הביוטק קולפלנט (CollPlant), שתיהן מפארק המדע ברחובות, הכריזו על הסכם לפיתוח ומסחור של מדפסת להדפסה בקנה מידה תעשייתי של שתלי שד רגנרטיביים, המשלבת בין הטכנולוגיות של שתי החברות. הפיתוח יתבסס על מדפסת P3‎ של סטרטסיס והדיו הביולוגי rhCollagen של קולפלנט המייצר קולגן סוג 1, אחד מאבני הבניין המרכזיים של רקמות ואיברים בגוף האדם.

קולגן סוג 1 הוא אחד החלבונים השכיחים בגוף, המצוי ברקמות חיבור, גידים ועצמות, והוא גם בעל תפקיד חשוב בתהליכי התחדשות של איברים ורקמות. כיום, מפיקים קולגן בעיקר מבעלי חיים, אך שיטה זו היא בעלת חסרונות רבים כגון סיכון לזיהומים או לתגובה חיסונית של הגוף. כמו כן, בתהליך ההפקה הקיים יש לבצע חיטוי ייסודי, אשר פוגע באיכות התוצר הסופי ובפונקציונאליות הביולוגית שלו. קולפלנט פיתחה פלטפורמה לייצור קולגן סוג 1 מצמחי טבק מהונדסים גנטית. הקולגן של קולפלנט זהה לקולגן האנושי בגוף האדם ועל כן אינו מעורר תגובה חיסונית.

שתל המעודד את הגוף להצמיח רקמת שד

החברה מייעדת את הטכנולוגיה שלה לתחום הרפואה הרגנרטיבית והרפואה האסתטית. אחד ממוצרי הדגל שלה הוא שתלי שד רגנרטיביים, שנועדו להחליף את שתלי הסיליקון המקובלים, שגם הם כרוכים בסיכונים בריאותיים. שתלי השד של קולפלנט מתבססים על הקולגן המתורבת של החברה, תאי שומן וחומרים נוספים. הם מיוצרים במדפסת, המאפשרת לתכנן בצורה מדויקת את המבנה הפנימי והחיצוני הרצוי. השתל מושתל בשד האישה ולמעשה מעודד תהליך התחדשות וצמיחת תאים עצמית של הגוף, בהתאם למבנה של השתל. בסופו של התהליך השתל עצמו מתכלה והגדלת השד מתבססת כולה על רקמה שיצר הגוף.

בינואר 2023, הודיעה קולפלנט כי השלימה בהצלחה מחקר פרה-קליני שהדגים את היתכנות הפיתוח. שוק השתלות החזה מגלגל כיום כ-2.6 מיליארד דולר בשנה, כאשר פרוצדורות שחזור והגדלת חזה מייצגות את הניתוח הפלסטי השני בשכיחותו המבוצע כיום בעולםמדפסת P3 של סטרטסיס מתבססת על הטכנולוגיה של חברת אוריג’ין (Origin) האמריקאית, שרכשה סטרטסיס ב-2020 ב-100 מיליון דולר.

אוריג'ין פיתחה טכנולוגיית ייצור בשם פולימריזציה מיתכנתת (Programmable PhotoPolymerization), שבה ממצקים את החומר באמצעות קרינת אור, ועל-ידי כך ניתן לייצר מבנים מורכבים במתכונת של שכבה על-גבי שכבה. המערכת שולטת על פרמטרים רבים, כמו התאורה והחום, ומקבלת משוב רציף באמצעות תוכנה המאפשרים לייצר חלקים ברמת גימור ודיוק גבוהים.

מנכ"ל סטרטסיס, ד"ר יואב זייף, אמר כי שיתוף הפעולה עם קולפלנט, "תואם לאסטרטגיה שלנו לספק פתרונות מלאים ליישומי תעשייה בעלי צמיחה גבוהה. אנו מאמינים שהשותפות עם קולפלנט תאפשר לנו להאיץ את התיעוש של הדפסה ביולוגית לרפואה רגנרטיבית, ואנו מצפים לשתף פעולה לקראת מסחור מוצלח של שתלי החזה הרגנרטיביים החדשניים של קולפלנט ומעבר לכך".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , חדשות

פורסם בתגיות: השתלת שד , סטרטסיס , קולגן , קולפלנט