הנשק החדש נגד תביעות קניין רוחני יקרות: עידכוני תוכנה מיידיים

28 נובמבר, 2012

אחת מהדרכים הטובות ביותר להיערך לתביעה אפשרית היא להבטיח יכולת עידכון לתוכנת המכשיר גם לאחר מכירת המכשיר הסלולרי לצרכן הסופי. הטכנולוגיה לביצוע עדכונים אלה מרחוק מכונה "עדכון קושחה דרך האויר" (FOTA)

אפל הציתה מלחמת עולם בתחום הקניין הרוחני, וסמסונג הגיבה בעידכוני תוכנה

סמארטפון רד בנדמאת: יורם ברכולץ, מנהל תחום Market Adoption, רד בנד תוכנה*

רד בנדתעשיית הסלולר פועלת באחד מהשווקים התחרותיים ביותר בעולם. בתחום הסלולר, להיות חזק פירושו להחזיק בנתח שוק. לאחרונה דיווחה חברת   IDC כי מערכות ההפעלה אנדרואיד של גוגל ו-iOS של אפל פועלות בכ-85% מהטלפונים החכמים שנמכרו ברבעון השני של 2012. מדובר בשיא של דומיננטיות בתחום מערכות ההפעלה הסלולריות.

מערכת iOS של אפל שינתה את הדרך שבה פועלים טלפונים חכמים ואת האינטראקציה בין אנשים למכשירים ניידים. אולם אפל אינה רואה בעין יפה כניסה של חברות אחרות לשוק הטלפונים החכמים.

המלחמות יקרות מדי

סטיב ג'ובס, כפי שפורסם בביוגרפיה שלו, נשבע "להרוס את אנדרואיד" מכיוון שכעס על מה שנראה בעיניו כהעתקה בוטה של הרעיונות של אפל ושילובם במכשירי האנדרואיד שנחשפו בתחילת שנת 2010. ואכן אפל, החלה לתבוע חברות המשתמשות באנדרואיד כמערכת ההפעלה המועדפת שלהן, והציתה מלחמת קניין רוחני גלובלית בענף הסלולר. גם מיקרוסופט הצטרפה למלחמה והחלה לתבוע חברות המשתמשות באנדרואי, בטענה שהמערכת פוגעת בקניין הרוחני שלה. מדובר במלחמה יקרה מאוד. HTC משלמת למיקרוסופט 5 דולר על כל טלפון אנדרואיד שהיא מוכרת וסמסונג נאלצת להפסיק למכור מכשירים בשווקים מסוימים.

אפל סמסונג סמארטפוןסביבה לא יציבה זו מחייבת את יצרני המכשירים הסלולריים לשנות את אופן הפיתוח של המכשירים וליצור תהליכים ונהלים חדשים המיועדים לצמצם את חשיפתן לתביעות. בשנת 2007 פרסמה חברת Chetan Sahrma Consulting נייר עמדה בכותרת: What is your Patent Portfolio Quotient , ובו המלצה לחברות לאמץ אסטרטגיית מוצר בגישה מוכוונת קניין רוחני על מנת להגן עליו טוב יותר.

להתכונן לתביעה

אחת מהדרכים הטובות ביותר להיערך לתביעה אפשרית היא להבטיח יכולת עידכון לתוכנת המכשיר גם לאחר שהיא הותקנה בו, וגם לאחר שהוא נימכר לצרכן הסופי. הטכנולוגיה לביצוע עדכונים אלה מרחוק מכונה "עדכון קושחה דרך האויר" (FOTA). באמצעותה יכולים יצרני הטלפונים החכמים (OEM) לנהל את המכשירים הנמצאים בשוק ולהבטיח עדכון תוכנה לפי הצורך, מבלי לדרוש מהצרכנים להגיע לחנויות או להוריד את הגרסה החדשה מאתר האינטרנט.

מפעילים סלולרים ויצרני מכשירים כבר משתמשים בטכנולוגיית FOTA מאמצע שנת 2000, אולם לאחרונה הם החלו להשתמש ב-FOTA גם במקרים של חשש להפרת זכויות קניין רוחני. דוגמא טובה לכך היא המקרה של אפל וסמסונג. אפל תבעה את סמסונג על השימוש שלה בחיפוש המקומי. בחודש יולי זכתה אפל בהטלת איסור זמני על מכירת גלקסי נקסוס וגלקסי טאב 10.1 של סמסונג. בתגובה, סמסונג השתמשה בטכנולוגית FOTA על מנת לשחרר גרסת תוכנה חדשה שהסירה את אפשרות החיפוש המקומי מהמכשירים.

כיצד להתחמק מהתביעה

חברת ABI Research פרסמה דוח  על "גמישות התוכנה של סמסונג להתחמקות מבעיות פטנטים", המסכם באופן מדויק את המצב. "בתחום החומרה, צו מניעה עלול להיות הרה-אסון. בשוק התזזיתי שבו מרבית המכשירים שהושקו לפני שלושה חודשים הם החדשות של אתמול, צו מניעה פירושו להתחיל הכל מחדש כמעט משלב אפס.

"זה עשוי לכלול שינוי של העיצוב, החומרה, הרכיבים, או כל דבר אחר, ועלול להביא לעיכוב של חודשים רבים. בתחום פטנטים על תוכנה שבו עדכונים דרך האוויר (OTA) הם נפוצים, ניתן 'לדחוף' עדכון תוכנה במהירות יחסית. למעשה, בכל סימן לבעיה, חברות כמו סמסונג מוכנות לשינויי תוכנה או לפחות מוכנות להתחיל את התהליך – במקרה הצורך".

לסיכום, יצרני הסלולר שישרדו יהיו אלו שתהיה להם שליטה על המכשירים שלהם והיכולת לשפר אותם בהתמדה תוך שימוש בטכנולוגיית FOTA אמינה.

* רד בנד תוכנה (www.redbend.com) הישראלית, היא מובילה בשוק ניהול התוכנה הסלולרית (Mobile Software Management). התוכנה שלה מותקנת ביותר מ-1.6 מיליארד מכשירים ניידים בעולם.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דעות , חדשות , טאבלט וסמארטפון , תוכנה ותכנון אלקטרוני