מחקר: "מדינת הסטארט-אפ" פועלת בסביבה של טכנולוגיית מידע מיושנת

16 יולי, 2013

מחקר שנעשה על-ידי חברת הייעוץ טריגר-פורסייט מקבוצת דלויט במימון חברת Google מגלה שטכנולוגיית מידע מיושנת מעכבת את התפתחות המשק הישראלי: כיתות הלימוד לא מתוקשבות, השירותים הממשלתיים מפגרים והעסקים לא משתמשים כראוי בטכנולוגיות מידע ואינטרנט

למרות שישראל וסינגפור בעלות מספר תושבים דומה, אין להן משאבי טבע ועד שנות ה-80' אפילו בעלות תמ"ג (תוצר מקומי גולמי) דומה, כיום סינגפור היא אחת מהמדינות העשירות ביותר בעולם, שבה התוצר הגולמי לנפש מסתכם בכ-60 אלף דולר. כפול מישראל. מה מבדיל בין שתי מדינות הנראות דומות כל-כך על הנייר?

מחקר שנעשה על-ידי חברת הייעוץ טריגר-פורסייט מקבוצת דלויט במימון חברת Google מעניק תשובה לשאלה: החברה בישראל מפגרת מבחינה טכנולוגית. בשנים שחלפו, סינגפור אימצה סדרה של תוכניות לאומיות שמטרתן להטמיע את השימוש בטכנולוגיות מידע ותקשורת (ICT) במשק. תוכניות אלה הביאו לצמיחת פריון העבודה לכ-4% בשנה, לעומת 2% בלבד בארץ. בישראל המצב כמעט הפוך: בחלק מבתי החולים בארץ נמצאה רמת תקשוב של שנות ה-90'. רק בשנת 2012 נוספה חשיבה טכנולוגית לתכנית האסטרטגית של משרד הבריאות. רק ל-38% מהעסקים הקטנים והבינוניים יש יכולות מסחר מקוונות, ורק 30% מהם מתכוונים להשקיע במיחשוב בשנה הקרובה. וכמובן, מערכת החינוך לא מעניקה פתרון: שיעור בתי הספר המתוקשבים בארץ הוא הנמוך ביותר מבין כל המדינות המפותחות.

GOOGLE ICT ISRAELהמחקר נעשה באמצעות ראיונות אישים עם כ-100 בעלי תפקידים בכירים ומובילי דעה בחברה הישראלית, זיהוי תוכניות ופרויקטים ממשלתיים שעושים שימוש בטכנולוגיה ואינטרנט לקידום חדשנות וצמיחה כלכלית והשוואת ישראל למדינות שונות בעולם בכדי להבין היכן היא ממוקמת בכל הקשור לחדשנות, צמיחה וטכנולוגיה.

על פי מחברי המחקר, תוכנית לאומית להטמעת השימוש בטכנולוגיות מידע ותקשורת יכולה לחסוך מיליונים למשק ולהביא לצמיחה בתוצר לנפש. ההערכות מדברות על תוספת שנתית של אחוז ל-2% הקיימים היום. כלומר, כי התל"ג יכול לצמוח בעוד כ-30 מיליארד דולר. מחברי המחקר גיבשו תוכנית פעולה למדינת ישראל הכוללת השבחת תשתיות פיזיות כמו סיבים אופטיים ומערכות מחשוב ענן, חיזוק המיומנות של העובדים בשימוש בכלים דיגיטלים והגברת החינוך הטכנולוגי והסדרת הליכי חקיקה לעידוד החדשנות והטמעת ה-ICT במשק ובחברה הישראלית.

פעולות כאלו נעשו כבר במספר מדינות בעולם ונהנו מהצלחה רבה. בבריטניה הקימו שירותי הבריאות פורטל בריאות אינטרנטי בשם NHS Direct, המאפשר לקבל מידע רפואי כללי, קביעת תורים ואיבחון עצמי בעזרת יישום שפותח עבורו. הוא החזיר את ההשקעה בו תוך ארבע שנים והוביל לחיסכון של כ-110 מיליון אירו ב-2008 בלבד. בשנת 1997 הקימה מדינת פלורידה בארה"ב  בית ספר תיכון וירטואלי המעניק דגש לפיתוח חשיבה ביקורתית ויכולת פתרון בעיות. מחקרים מצאו כי העלות לתלמיד בו נמוכה בכ-1,000 דולר מהעלות לתלמיד בבית ספר ציבורי במדינה.

בשנת 2008 השיקה הנציבות האירופית יוזמה לשילוב ICT בעסקים קטנים ובינוניים בענף הטקסטיל והאופנה תחת השם eBiz. פותחה שפה אלקטרונית אחידה וכלי ניהול ייעודי לענף. כבר בשנתו הראשונה של הפרויקט, צנחו עלויות ניהול ההזמנה של החברות בפרויקט בכ-65%. שנתיים לאחר תחילתו, חסכה בממוצע חברה בפרויקט 416 ימי עבודה וכ-130 אלף יורו.

שר הכלכלה נפתלי בנט קיבל לידיו את ממצאי המחקר ואמר שהיזמים והמגזר הפרטי דוהרים קדימה והממשלה נשארת הרחק מאחור. "הממשלה צריכה להרים את הכלכלה הוותיקה לכיוון החדשנות וכלכלת ההיי-טק, ולצרוך את החדשנות הנוצרת פה ולא לצרוך אותה ממדינות אחרות. הוריתי למנכ"ל משרד הכלכלה לגבש תוכנית חדשנות לכלל מדינת ישראל".

מנכ"ל Google ישראל, אפריקה ויוון, מאיר ברנד, תאר את הפרדוקס הישראלי: "סביר שבישראל ימציאו את מכשיר הרפואה מרחוק המדהים והחדשני בעולם – אבל ישתמשו בו רק בדנמרק, בסינגפור ופינלנד. כדי שמצב כזה לא יקרה, ישראל צריכה ללמוד מניסיונן של אותן מדינות מצליחות ולאמץ תכנית המטפלת בתחום ה-ICT בכלל והאינטרנט בפרט, באופן מקיף וחוצה תחומים".

בתמונה המצ"ב: שגריר דרום קוריאה, קים איל-סו; מנהל מדיניות ב-Google ישראל, דורון אבני; שר הכלכלה, ח"כ נפתלי בנט; ומנכ"ל Google ישראל, מאיר ברנד.

צילום: ניב קנטור.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טכנולוגיות מידע , מחקרים ונתוני שוק