בלעדי ל-Techtime: הפרוייקט הבא של רספברי הוא ניקוי תוכנות סגורות

26 ספטמבר, 2016

שבוע לאחר חגיגת מכירת כרטיס המחשב ה-10 מיליון, מייסד רספברי, אבן אפטון, מגלה מהו השלב הבא: "בתוך כשנתיים נסיים את ההסרה של קודים סגורים ומחשבי Raspberry יהיו פתוחים לחלוטין"

שבוע לאחר חגיגת מכירת כרטיס המחשב ה-10 מיליון, מייסד רספברי, אבן אפטון, מגלה מהו השלב הבא: "בתוך כשנתיים נסיים את ההסרה של קודים סגורים ומחשבי Raspberry יהיו פתוחים לחלוטין"

raspberry-upton

ד"ר אבן אפטון, המייסד של קרן Raspberry אשר פיתחה ומייצרת את כרטיס המחשב הפופולרי Raspberry Pi, מצטער רק על דבר אחד: "יכולנו להשיק את הכרטיס כבר בשנת 2010, במקום להמתין לשנת 2011". אפטון נפגש עם Techtime במהלך כנס DevlopEX  השנתי שנערך בשבוע בעבר באולם אבניו בקרית שדה התעופה, וסיפר מהו השלב הבא בהתפתחות מוצר שנחשב לאבן דרך בתעשייה.

אפטון: "חוק מור שאיתו מתקדמת תעשיית השבבים מאפשר לבצע רק שני דברים: להוסיף פונצקיות במחיר נתון, או להוריד את המחיר של מוצר קיים. ב-Raspberry Pi 2 הורדנו את המחיר ל-25 דולר, וב-Raspberry Pi Zero הורדנו אותו ל-5 דולר בלבד. אנשים חשבו שזו תהיה מהדורה מוגבלת ושאין לה ערך כלכלי. אבל זהו מוצר ריווחי. כיום אנחנו מייצרים 20 אלף כרטיסים ונמצאים רק בתחילת הדרישה".

מהו בסיס הלקוחות שלכם?

"בעיקר מערכת החינוך ואנשים שאוהבים טכנולוגיה. בתי ספר והרבה מאוד אנשים מבוגרים. אנחנו מייעדים את המוצר להיכרות עם עולם המחשבים ולא במוצר המיועד לתעשייה".

מהו היקף המכירות שלכם?

"בשבוע שעבר חגגנו את המחשב ה-10 מיליון שמכרנו. אנחנו צומחים בשיעור של 40% בשנה, והשנה נמכור 4 מיליון מחשבים. מחציתם הם כרטיסים של Raspberry 1, והשאר הם כרטיסי Raspberry 2 ו-Raspberry 3. בחודש אוגוסט השנה מכרנו 320 אלף כרטיסי מחשב, ללא חישוב כרטיסי Raspberry Zero".

מחשב Raspberry Pi Zero
מחשב Raspberry Pi Zero

כרטיסי רספברי פותחו בשיתוף פעולה עם חברת ברודקום, אשר רכיב ה-SoC שלה משמש כשבב המרכזע של המחשב. לדברי אפטון שיתוף הפעולה הזה יימשך גם בעתיד. מהו האתגר המרכזי שלכם כיום?

"כרגע אנחנו מאוד ממוקדים בהסרת קודים סגורים מתוך המערכת שלנו. מדובר בתוכנות מסחריות שהגיעו ביחד עם השבבים המצויים בכרטיס. להערכתי, נוכל לסיים את המהלך הזה בתוך כשנתיים, ואז המערכת שלנו תהיה פתוחה לחלוטין".

כיצד אתם מנהלים את הקהילה שהתפתחה מסביב למחשבי רספברי?

אנחנו לא דוחפים להם פלטפורמות ומשאירים את העבודה לקהילה. אבל הגענו למצב שבו אנחנו צריכים לדחוף פלטפורמות מכיוון שהאקוסיסטם שלמו נעשתה גדולה מאוד. כרגע אנחנו שוכרים מנהל מוצר שיסייע לנו בניהול האקוסיסטם. מבחינתנו זהו מהלך דרמטי מאוד, מכיוון שעד עכשיו התמקדנו רק בהיבטים ההנדסיים של המחשב. כעת אנחנו צריכים לספק תמיכה גדולה יותר במשתמשים".

מה היתה ההשפעה של רספברי על שוק כרטיסי המחשב?

"אני חושב שלפני ש-Raspberry Pi יצא לשוק, אנשים מכרו הפתרונות לא יעילים ובמחירים גבוהים מאוד, של מאות דולרים. כרטיסי המחשב נחשב לנישה תעשייתית בלבד. אנחנו הוכנו שניתן לייצר משהו שהוא גם טוב יותר וגם זול יותר. למעשה, לייצר צעצוע שהוא יותר טוב מהפתרונות התעשייתים שהיו בשוק.

"לדבר הזה היתה השפעה גדולה על המחירים בשוק. בזכות רספרי אנשים מצפים מכרטיסי מחשב לספק להם יציבות גדולה בהרבה הן ברמת התוכנה והן ברמת החומרה. כיום, כאשר אתה רוצה למכור כרטיס מחשב בכמה מאות דולרים, אתה צריך שיהי בו משהו מיוחד מאוד המצדיק את המחיר".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחשבים ומערכות משובצות