חברת ARM פורצת לשוק השרתים: אתמול היא חשפה בארץ את המעבד מרובע הליבות Cortex-A15 MPCore

7 אוקטובר, 2010

המעבד מהווה שלב חדש בכניסה האסטרטגית של ARM לשוק השרתים. עד היום חתמה ARM על 25 הסכמי רישוי בישראל, ועובדת בשיתוף פעולה עם טאואר ו-CEVA להבטחת תאימות טכנולוגית הדדית

המעבד מהווה שלב חדש בכניסה האסטרטגית של ARM לשוק השרתים. עד היום חתמה ARM על 25 הסכמי רישוי בישראל, ועובדת בשיתוף פעולה עם טאואר ו-CEVA להבטחת תאימות טכנולוגית הדדית

Cortex A15 MPCore
Cortex A15 MPCore

חברת ARM חשפה אתמול בישראל את המעבד החדש Cortex-A15 MPCore, שהוא המעבד החזק ביותר שלה. המעבד עובד במהירות של עד 2.5GHz ומיועד לייצור בטכנולוגיות סיליקון של 32nm, 28nm ובטכנולוגיות עתידיות. המעבד מיועד לשמש במגוון יישומים עתירי ביצועים הדורשים חסכון באנרגיה: טלפונים חכמים, מחשבי לוח, אבזרי מחשוב ניידים בעלי צג רחב, תחנות בסיס סלולריות ואילו תשתיות מחשוב ארגוניות דוגמת שרתים.

מבחינת ARM מדובר בקפיצת מדרגה. המעבד מספק את עוצמת המחשוב הנדרשת לווירטואליזציה של מערכות הפעלה, התאוששות מונחית-תוכנה מתקלות וטיפול במערכי זיכרון גדולים. המעבד שומר על תאימות ליישומים המורצים בשאר מעבדי החברה, ולכן ניתן להפעילו באמצעות התוכנות (ומערך התמיכה בתוכנות) המוכרות למשתמשי ARM, כמו Android, JavaFX, Linux, Windows Embedded, Symbian, Ubuntu ועוד. בפיתוח המעבד והשקתו השתתפו החברות Samsung, ST-Ericsson ו-Texas Instruments, אשר כבר רכשו רשיונות שימוש בו.

ה-A15 מיוצר בארכיטקטורת ARMv7-A Cortex ומופיע בתצורות של 1-4 ליבות SMP, עם יכולת חיבור אשכול של מספר מעבדים בשבב SoC יחיד. המעבד ניתמך על-ידי טכנולוגיית NEON להאצת הטיפול במשימות עיבוד גרפיות וטיפול בקבצי וידאו, כולל הרחבותDSP  עבור יישומים כמו VoIP ומפענחי וידאו. זהו המעבד הראשון של ARM הכולל תמיכת חומרה בניהול נתונים לצורך הפעלה סימולטנית בטוחה של מספר יישומים בו-זמנית. הדבר מאפשר להשיג יכולות וירטואליזציה, שבהן כל סביבה וירטואלית מבודדת היטב מהסביבה האחרת הפועלת על-גבי המעבד.

טכנולוגיית ARM MPCore multicore מאפשרת לשמור על תאימות בין רמת צריכת ההספק של המעבד לבין המשימות המוטלות עליו. הדבר מתבצע באמצעות יכולת כיבוי בנפרד של כל אחת מארבעת הליבות במעבד, במידה ואינן פעילות ברגע נתון. גם כאשר נדרשים ביצועים גבוהים יותר, הטכנולוגיה מפעילה אסטרטגיית חסכון המבוססת על הפעלת הליבות בתהליך שיתוף משימות, כדי שכל אחת מהן תפעל ברמת צריכת הספק מינימלית.

לקראת 64 ביט

במפגש עם עיתונאים אתמול, במסגרת ארוע ARM Executive Forum השנתי בישראל, סיפר סיימון סיגרס, מנהל חטיבת ה-Physical IP ב-ARM, שהמעבד החדש מתאים מאוד לדרישות משרתים חסכוניים בשוק הצומח של מיחשוב ענן (Cloud Computing). "בחודש שעבר השתתפנו בגיוס ההון של חברת  Smooth-Stone מאוסטין, טקסס, שהשלימה גיוס הון של 48 מיליון דולר. זו חברה המתכננת לבצע מהפיכה בשוק תשתיות המחשוב על-ידי פיתוח מעבד שיאפשר לייצר שרתים חסכוניים באנרגיה". לצד ARM, השקיעו בחברה גם חברת Texas Instruments, קרן ATIC מאבו-דאבי (הבעלים של גלובל פאונדריז) וקרנות הון סיכון. העניין של ARM בשוק השרתים מתבטא גם בכך שתום לאנץ', סגן-נשיא לפיתוח ב-ARM, נבחר לדירקטור ב-Smooth-Stone.

מדוע אתם לא נכנסים לתחום ה-PC?

סיגרס: "הצלחת המעבדים שלנו תלויה רבות בהתאמה לתוכנות אשר רצות על המעבדים. מהבחינה הזו ההתאמה של המעבדים למערכת ההפעלה חלונות אינה כדאית עבורנו. הרבה יותר קל להיכנס לשוק מתפתח מאשר לשוק בוגר, ולכן אנחנו מקדישים מאמצים רבים בשוק המערכות המשובצות (Embedded) הנמצא בשלבי התפתחות מהירים. במפת הדרכים שלנו קיימת תוכנית להוציא לשוק מעבדים חזקים מאוד של 64 ביט". לדבריו, כל מעבדי ARM מאורגנים לפי שלושה מגזרי שוק מרכזיים: משפחת A מיועדת למעבדי יישומים (Applications), משפחת R מיועדת למערכות זמן אמת (Real Time) ומשפחת M מיועדת למיקרו-בקרים (MCU).

חברת ARM נחשבת לחזקה מאוד בשוק הסלולרי. מתוך 4 מיליארד מכשירים שבהם מוטמעים כיום מעבדי ARM, שני-שלישים הם מכשירים אלחוטיים. השליש הנותר מוטמע בשווקים שאותרו על-ידי החברה כשוקי יעד, כדוגמת שוק כונני הדיסקים, השוק הביתי והצרכני ושוק המיקרו-בקרים, במיוחד ליישומי בקרת וחיסכון באנרגיה.

10 שנים בישראל

לדברי שלמה רוזנברג, מנכ"ל ARM ישראל, ב-10 השנים שבהן החברה פעילה בארץ, היא חתמה על 25 הסכמי רישוי עם 15 חברות ישראליות. "רוב הלקוחות שלנו בארץ הם חברות פאבלס (Fabless) המפתחות רכיבי SoC, כמו למשל חברת DSP Group שהטמיעה מעבד ARM במשפחת מעבדי המולטימדיה האלחוטיים שלה, XpandR. עם לקוחות אחרים יש לנו קשרי שיתוף פעולה הדדיים. אנחנו עובדים עם טאואר סמיקונדקטורס על שימוש בספרייה הפיסיקלית שלנו בתהליך שלה. אנחנו בונים ספריות התומכות בתהליך של טאואר, שאותן היא מספקת ללקוחות שלה. אנחנו גם עובדים עם חברת סיווה (CEVA) כדי להבטיח תאימות בין מעבדי ה-DSP שלה לבין מעבדי ה-RISC שלנו. רבים מהלקוחות מעוניינים ב-DSP של סיווה ובמעבד של ARM, ולכן אנחנו מוודאים שהפעולה ההדדית ביניהם היא חלקה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: MCU/MPU , חדשות , כללי , מחשבים ומערכות משובצות , סמיקונדקטורס