מה עומד מאחורי שיתוף הפעולה בין אינטל ו-Altera?

24 נובמבר, 2010

יצרנית המעבדים הגדולה בעולם מחפשת דרכים חדשות להיכנס אל השוק החמקני מבחינתה של אבזרים ניידים, אלא שבהיסח הדעת היא מבצעת מהפיכת מחשוב: מעבדים המשנים את המבנה הפנימי שלהם תוך כדי ריצה

יצרנית המעבדים הגדולה בעולם מחפשת דרכים חדשות להיכנס אל השוק החמקני מבחינתה של אבזרים ניידים חכמים. אלא שבהיסח הדעת היא מבצעת מהפיכה בתחום המחשוב: מעבדים היכולים לשנות את המבנה הפנימי שלהם תוך כדי ריצה

מאת: רוני ליפשיץ

אינטלהשבוע השיקו החברות אינטל ו-Altera מוצר חדש ומפתיע: מעבד Atom מתוצרת אינטל אשר יוצא לשוק בתוך מארז יחיד ביחד עם רכיב FPGA של חברת אלטרה.

חברת אינטל הודיעה שמטרת הרכיב החדש היא להרחיב את השימוש בארכיטקטורת המחשוב שלה באבזרים חסכוניים באנרגיה והוא נועד לסייע ללקוחות לפתח מכשירים ולבצע בהם שינויים ללא צור בשינויי חומרה יקרים.

השוק בורח לאינטל

אלא שהשילוב בין מוצר מיתכנת, הניתן לשינוי באמצעות תוכנה בלבד, לבין מעבד בארכיטקטורה הוותיקה של אינטל, מרמז על מגמות נוספות. אינטל ניתפסה לא מוכנה לשינוי הדרמטי המתחולל בשנה האחרונה בשוק הציוד האלקטרוני בעולם.

הופעתם של טלפונים חכמים ומחשבי טאבלט עתירי עוצמה מעבירה את הדגש ממחשבי PC קלאסיים לפרדיגמה חדשה של אבזרי מחשוב ניידים. מגמה זו נתמכת בעקיפין על-ידי ההתפתחות המהירה של תשתיות הענן, אשר מספקות ללקוח הקצה את תשתיות המידע להן הוא זקוק. השילוב של שתי המגמות הופך את אבזרי המחשוב הניידים לשוק הטכנולוגי הלוהט ביותר כיום.

התוצאה היא ששוק הסמיקונדקטורס זז החוצה: להערכת חברת Forward Concepts יצמח שוק השבבים לתעשייה הסלולרית בעולם להיקף של 71 מיליון דולר עד לשנת 2014 – פי שלושה מאשר ב-2009. אלא שבשוק הצומח הזה מעמדה של אינטל רחוק מאוד ממעמדה הדומיננטי בתחום המחשבים האישיים. הגמישות, היעילות, החסכוניות והמחיר הדרושים בשוק החדש אינם מוכרים לאינטל.

מדובר גם ברמה חדשה של פתיחות. יש להודות שאינטל מכירה במגבלותיה, ולכן מחפשת כיוונים חדשים. לא לחינם היא פתחה את קווי הייצור שלה בפני חברות טכנולוגיות, ומוכנה לספק שירותי ייצור במיקור-חוץ לחברות חדשניות כמו יצרנית רכיבי ה-FPGA של חברת Achronix.

בעקבות יבמ

בניגוד לשוק ה-PC, שוק האבזרים הניידים והחכמים הוא שוק עתיר תקנים. בממוצע מדי 6 חודשים יוצא לשוק תקן חדש להפעלת יישומים מסוג חדש או לקישור פנימי בתוך המערכות. כניסה לשוק הזה דורשת גמישות המאפיינת רכיבים מיתכנתים, ומתחרים כמו ARM, המספקת ליבות עיבוד על-בסיס קניין רוחני (IP).

השילוב המפתיע בין מעבד לבין FPGA נועד לספק את הגמישות הזו, ולפתוח בפני אינטל את השוק שבמידה רבה היה חסוםבפניה עד כה. אלא שבדרך אל השוק ייתכן ייתכן ואינטל מבצעת בהיסח הדעת מהפיכה עמוקה מאוד: חברת יבמ מבצעת בשנים האחרונות מחקרים שנועדו להגדיר ארכיטקטורת מחשוב חדשה.

ארכיטקטורה שבה המעבד יכול לזהות אלגוריתמים החוזרים על עצמם, ולבצע אותם ברמת החומרה ולא ברמת התוכנה – על-מנת להשיג מהירויות עיבוד המאפיינות רכיבי DSP.  הדבר דורש מהמעבדים יכולת לבדוק את התוכנה שהם מריצים, ויכולת לבצע תכנות מחדש ברמת החומרה של מרכיבים מוגדרים בתוכנות. כלומר, לשלב בין מעבד כללי לבין מעבד המוטמע בתוך FPGA.

עקרונית, משפחת רכיבי E600C החדשה של אינטל ואלטרה נראית כמועמדת לנסות את הרעיון החדש. במידה והוא יוכיח את עצמו, הדבר יכול להביא למהפיכה גם באופן פיתוח התוכנות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דעות , חדשות , מחשבים ומערכות משובצות , סמיקונדקטורס