השקיעו באינטל ובטאואר-ג'אז – אבל עדיף להתמקד בעסקים הקטנים

4 ינואר, 2011

מס החברות החדש מנסה לעודד חברות הייטק ריווחיות לעבור לפריפריה. אלא שהן לא רוצות לעבור לפריפריה. עדיף היה להתמקד בעסקים קטנים, העוברים בקלות ובמהירות לפריפריה ומייצרים מקומות עבודה רבים יותר ובעלות נמוכה יותר למדינה

מס החברות החדש מיועד לעודד חברות הייטק ריווחיות לעבור לפריפריה. אלא שהן לא רוצות. עדיף היה להתמקד בעסקים קטנים העוברים בקלות ובמהירות לפריפריה ומייצרים מקומות עבודה רבים יותר ובעלות נמוכה יותר למדינה

עמוס רדליך, יועץ עסקי

אלקטרוניקה הייטק מס חברותמס החברות החדש מציע הקלות מס לחברות המייצאות לחו"ל מעל 25% מתוצרתן, או שעוסקות בביוטכנולוגיה או ננוטכנולוגיה.

אולם תועלתו מוטלת בספק, מכיוון שהתקציב העומד לרשות מרכז ההשקעות הואכ-400 מיליון שקל בלבד. לשם השוואה: אינטל ישראל קיבלה מענק כפול מהתקציב המוצע.

חסרון נוסף בחוק טמון בכך שהוא מוכוון לתעשיות ייצוא בעלות ריווחיות ומחזורים גבוהים – אלא שחברות אלה אינן ממהרות להגיע לפריפריה.

תעשיינים ששוחחתי עימם טענו שהפער המוצע במס, של 4% בין הפריפריה למרכז, לא מצדיק את העתקת המפעל והעובדים לפריפריה. לדוגמא: אם יצרנית אלקטרוניקה מגיעה למחזור מכירות של 200 מיליון דולר בשנה ושיעור הרווח לפני מס הוא 5%-, אזי הטבת המס שתקבל תהיה כ-400 אלף דולר בשנה. סכום המכסה בקושי רק את עלויות השינוע העודפות לנתב"ג בשנה.

שכחו את הדיבידנד

בנוסף,  החוק אינו מקל על יחידים או זרים במשיכת דיבידנד על השקעתם. טוב היה עושה המחוקק אם היה מעניק פטור ממס על משיכת דיבידנד על השקעות בפריפריה. זהו תמריץ ממשי להשקיע בפריפריה. אלא שלחוק יש גם יתרונות, כמו החלת המס על כל רווחי החברה ולא רק על הרווחים הנובעים מההשקעה הנוספת, החלת המס ללא מגבלת זמן וללא תלות בגובה ההשקעה ותוכנית כפל הטבות, המאפשרת גם לנצל את הטבת מס החברות המופחת וגם לקבל מענק של עד 24% מגובה ההשקעה בציוד.

הדוגמא של AMS

לא במקרה החליטה לאחרונה קבלנית המשנה האלקטרונית AMS להעתיקה את מפעלה מערד לראש העין. החברה הוקמה על-ידי שלושה יזמים מקומיים ונמכרה מאוחר יותר לחברת גיבור סברינה. הנהלת החברה, שבוודאי הייתה מודעת לחוק החדש ולהטבות המוצעות בו, רשמה הפסדים בשנת 2009, וההקלה במס החברות בוודאי לא הייתה רלוונטית בעבורה.

אם החוק היה מתמקד בעסקים קטנים ולא בחברות הגדולות – הוא היה מסייע גם לעסקים וגם לפריפריה. עסקים קטנים רבים יכולים לשגשג ללא תלות במיקומם הגיאוגרפי (למשל בתחומי האינטרנט, העיצוב הגרפי, עריכת מעגלים מודפסים ועוד). יכולתו של עסק קטן להעתיק את פעילותו מהמרכז לפריפריה היא גדולה לאין שיעור מזו של חברה גדולה (בפרט אם היא בבעלות זרה). החלת החוק על עסקים קטנים ועידודם להעתיק את מרכז פעילותם לפריפריה, היא הגיונית, רצויה וחשובה לפיתוח הפריפריה.

עסקים קטנים – וגמישים

מאמץ נכון יכול להביא לפריפריה עשרות עסקים ולייצר מאות מקומות עבודה חדשים בהשקעה נמוכה בסדרי גודל מהיקף ההשקעה הדרוש להבאת חברות גדולות. יש לתת לעסקים קטנים פטור גדול יותר ממס חברות וממס על דיבידנד (גם אם העסק בבעלות יחיד) – בתנאי שיעברו לעבוד ולהתגורר בפריפריה. כמו-כן, יש לקבוע מסלול הגשה שיותאם לעסקים קטנים כדי להקל על תהליך הבקשה ולקבל את הכספים סמוך מאוד למועד ההשקעה.

בדרך זו גם המדינה וגם הפריפריה ייצאו נשכרות.

אלקטרוניקה והייטק פריפריהעמוס רדליך שימש במשך שנים רבות כמנהל טכנולוגי במפעל הייצור של מוטורולה בערד, וכמנהל תיקי לקוחות ומנהל פיתוח עסקי במוטורולה ישראל. בשנתיים האחרונות ניהל את מט"י ערד ועסק בסיוע ליזמים ובקידום פרויקטים כלכליים באזור.

לתגובות: [email protected]

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דעות , חדשות