יצא הטכנולוג, נכנס הפיננסייר: מה הן האופציות העומדות בפני AMD לאחר החלפת המנכ"ל?

12 ינואר, 2011

הדירקטוריון של AMD מסר שהחלפתו של דירק מאייר בתומס סייפרט נועדה "להביא ערך לבעלי המניות". לאור העובדה שבשבוע שעבר הכריזו גם אינטל וגם AMD על משפחות מעבדים חדשות בעלות תכונות מאוד דומות אחת לשנייה, ניתן לצפות שהמהלך הבא יהיה עסקי - רכישה אסטרטגית או פיצול - ולאו דווקא טכנולוגי

מאת: רוני ליפשיץ

אלקטרוניקה והייטק מנכ"ל AMD
תומס סייפרט, המנכ"ל החדש של AMD

ההודעה הלאקונית של חברת AMD, אשר פיטרה בפתאומיות את דירק מאייר שניהל את החברה בשנתיים האחרונות, לא מבהירה מה היו הגורמים שדחפו את הדירקטוריון לבצע פעולה כל-כך דרסטית. אולם ברור שהדירקטוריון מצפה מתומס סייפרט, המנכ"ל החדש של AMD, לזעזע את השוק ולהוציא את החברה ממלחמת החפירות המתישה מול אינטל.

קיפאון מתיש

שתי ענקיות מעבדי ה-x86, תקועות כמעט ללא תזוזה בחלוקת שוק מובהקת: אינטל מחזיקה בכ-80% משוק המעבדים, ו-AMD מחזיקה בכ-11% מהשוק. למרות שינויים מזעריים בשנה האחרונה – תמונת המצב הכוללת לא השתנתה. אגב, AMD צופה גידול של 2% במכירות ברבעון האחרון של 2010, ל-1.65 מיליארד דולר.

בתקופתו של דירק מאייר, ביצעה AMD את אחד מהמהלכים הגדולים ביותר שלה: היא נפרדה ממתקני ייצור השבבים והשתתפה בהקמת חברת GlobalFoundies, שהפכה ליצרנית שבבים בהזמנה מהגדולות בעולם.

מנגד, גם אינטל וגם AMD משיקות משפחות חדשות של מעבדים: חברת אינטל חשפה בשבוע שעבר את משפחת מעבדי Sandy Bridge המאופיינים בריבוי ליבות ובמנוע גרפי חזק משולב בתוך השבב. בדיוק באותו שבוע הציגה חברת AMD את משפחת המעבדים החדשה שלה, AMD Fusion, הכוללת CPU ו-GPU (מנוע מחשוב גרפי) בשבב יחיד.

טכנולוגיות דומות

גם במפרטים הטכניים הפנימיים, שתי החברות מציגות פתרונות דומים: ייצור המעבדים החדשים בגיאומטריה של 32 ננומטר, שימוש בטכנולוגיות האצה והתאמת תדר העבודה לעומס, שימוש בזיכרון מטמון מוגדל (L3) והתבססות על ריבוי-ליבות. כל אלה מרמזים ככל הנראה שהתחרות הטכנולוגית לא תהיה המנוף לשבירת הקיפאון בתחרות בין שתי הענקיות.

למרות זאת, אינטל מחזיקה בידה קלף חזק: משפחת מעבדי Atom אשר מצליחה דווקא בזכות חולשתה, ומעניקה לאינטל דריסת רגל בשוק הנטבוקים והטלפונים החכמים. ל-AMD אין עדיין פיתרון בתחום המעבדים החלשים והחסכוניים. פער זה קיבל הדגשה מיוחדת לאור השמועות שנפוצו בימים האחרונים, לפיהן הדירקטוריון פיטר את מאייר בגלל סירובו להיכנס לתחום האבזרים הניידים.

רמז לעתיד ניתן למצוא בביוגרפיה של שני המנהלים: דירק מאייר הוא איש טכנולוגיה. במשך שנים רבות ניהל את תחום הסמיקונדקטורס בחברה, ובאמצע שנות ה-90 עמד בראש צוות הפיתוח של המעבד Athelon של AMD. הרקע של סייפרט כמעט הפוך: הוא למד מתימטיקה וכלכלה, והגיע מהתחום הפיננסי. לפני ששימש מנהל הכספים של AMD, הוא היה אחראי להנפקת Qimonda בבורסה.

עסקים במקום טכנולוגיה

בהודעה הרשמית על חילופי התפקידים, מסר דירקטוריון החברה שהחלפתו של מאייר בסייפרט "נועדה להביא ערך לבעלי המניות". אומנם זהו ניסוח כמעט שגרתי בקרב חברות בורסאיות, אולם הוא עשוי לרמז שמאחורי חילופי הגברי עומדת אסטרטגיה פיננסית ולאו דווא טכנולוגית. מכאן שייתכן והתחרות תעבור מפסים טכנולוגיים טהורים לפסים עסקיים: רכישה אסטרטגית, פיצול החברה, או הגדרת מגזרי שוק חדשים לגמרי.

אלקטרוניקה והייטק AMD

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דעות , חדשות , מחשבים ומערכות משובצות , סמיקונדקטורס