"Wireless LAN יהיה המתחרה העיקרי של LTE"

30 ינואר, 2011

בסמינר של חברת Agilent Technologies לעתיד התקשורת האלחוטית הועלו סימני שאלה מפתיעים על המגמות בשוק התקשורת

בסמינר של חברת Agilent Technologies לעתיד התקשורת האלחוטית לפני כשבוע, הוצגו מודולי תוכנה חדשים לתמיכה בפיתוח מערכות LTE, והועלו סימני שאלה מפתיעים על המגמות בשוק

אלקטרוניקה והייטק וויירלס
רינו דוברן. תחרות מפתיעה

חדירתו ההדרגתית של תקן LTE לשוק אינה נטולת קשיים.

במהלך סמינר בנושא "עתיד התקשורת הניידת" שערכה חברת Agilent Technologies לפני שבוע במלון דניאל בהרצליה, נחשפו פתרונות בדיקה חדשים למערכות LTE, אולם באותה מידה הוצגו האתגרים הבלתי צפויים הכרוכים באימוץ התקן החדש.

העובדה הבלתי מעורערת היא ש-LTE מתבסס בשוק. כבר כעת יש יותר מ-50 ספקי תקשורת בעולם אשר הכריזו על מחוייבות לתקן, וכ-70 רשתות LTE הנמצאות בשלבי בנייה שונים. אלא שאימוץ התקן המורכב דורש שימוש בערכות צב"ד בעלות יכולות חדשות.

כלי בדיקה חדשים

רינו דוברן (Renaud Duverne), מנהל אזור EMEA בתחום נתחים ומקורות אות בחברת Agilent, אמר שהסמינר נועד להציג כלים שלנו המאפשרים לחברות להיערך לקראת העתיד בתחום התקשורת האלחוטית. "הצגנו כלים המספקים תמיכה ב-LTE ואפילו כלים המספקים תמיכה ב-Advanced LTE, למרות שמדובר בתקן עתידי שעדיין לא פורסם.

"הדגש היה על פלטפורמות התוכנה. פתרונות החומרה שלנו כבר קיימים, וכעת אנחנו מנסים לתמוך בכמה שיותר תקנים אלחוטיים באמצעות פלטפורמת חומרה אחידה, הדורשת רק שינויים במודולי התוכנה. במהלך כנס MWC 2011 שייערך בחודש פברואר בברצלונה, נכריז גם על פתרונות חומרה חדשים, במיוחד מחוללי אותות ונתחי אותות חדשים".

לדבריו, למרות שישראל מוכרת בעולם בעיקר בתחום ה-WiMAX, יש בה פעילות LTE עניפה. "בישראל פועלים יצרני שבבים מקומיים וגלובליים, וגם בתי תכנון מובילים אשר זזים לכיוון ה-LTE, מכיוון שה-WiMAX לא תוס את השוק".

מה הן המגמות המעניינות בתחום התקשורת האלחוטית?

דוברן: "כרגע מעניין לראות מה קורה בתחום ה-Wireless LAN. אנחנו בודקים את האפשרויות שהוא יהיה יותר נייד ויאפשר דילוג חלק (Hopping) בין נקודות קשר שונות. במקרה כזה הוא עשוי להיות מתחרה של ה-LTE בחלק ממגזרי השוק. בשיחות שהיו לי עם מפתחים ישראלים, חלק סיפרו לי שכעת הם בודקים את האפשרויות של מיתוג אוטומטי בין תשתיות Wireless LAN לבין תשתיות תקשורת ניידת LTE, וזו התפתחות מעניינת".

הקיצוניות של Advanced LTE

אחד מהמרצים המרשימים בסמינר היה מוריי ראמני (Moray Rumney), הנושא בתואר "טכנולוג מוביל" של Agilent. ראמני מתמחה בתחום ה-LTE ותפקידו הוא לעקוב אחר המגמות בשוק.

להערכתו, כיום מתמודד ה-LTE עם תחרות ממספר כיוונים: WiMAX, HSPA, Wireless LAN ו-Femto-Cells. הוא גם מעלה מספר שאלות עקרוניות ביחס לעתידו של תקן Advanced LTE.

ראמני: "אחד מהאתגרים הגדולים כיום הוא ההתמודדות עם התקן העתידי Advanced LTE, מכיוון שהוא כולל יכולות Carrier Aggregation ו-Advanced MIMO הדורשים ריבוי משדרים ומקלטים.

"למעשה, התקן מאפשר התקנה של עד 40 מקמ"שים באבזר יחיד ועוד ערכה של מספר אנטנות. אף אחד עדיין לא בנה מכשיר כזה ולהערכתי גם לא ייבנה מכשיר כזה. בסופו של דבר אני סבור שהגישה הנפוצה תתבסס על שימוש בארבעה משדרים וארבעה מקלטים במכשיר נייד אחד.

"מבחינת יצרנית צב"ד, מדובר בדילמה מעניינת, מכיוון שדרישות הבדיקה יהיו בסופו של דבר תלויות במספר המקמ"שים שיהיו בשימוש באבזרים הניידים בשוק. לדעתי, היצרנים לא ייאמצו את האפשרויות הקצוניות הטמונות בתקן Advanced LTE, אולם קשה עדיין לדעת מה תהיה האפשרות הנבחרת על-ידי השוק".

ה-Wi-Fi מסרב להיכנע

במהלך הכנס, ניתח מוריי את המגמות המרכזיות בתחום התקשורת האלחוטית והציג מספר אפשרויות מרתקות בתחום החיזוי הטכנולוגי. תחילה, הוא הזהיר את השומעים שלא תמיד הטכנולוגיה "הטובה ביותר" מנצחת ("חלונות" גברה על יוניקס ואיתרנט הביסה את Token Ring) – ולכן הערכת מגמות שוק אינה יכולה להתבסס על הערכה טכנולוגית בלבד.

להערכתו, בטווח הרחוק מסתמת רווייה ביכולת של הרשתות הניידות לעמוד בצורכי המשתמשים, ועיקר העומס יעבור לרשתות קוויות. המסקנה אינה מובילה לכך שאנשים יפסיקו להשתמש בטלפונים ניידים, אלא שהרשתות הניידות יסתמכו על יכולת התחברות מהירה של האבזרים הניידים ל"נקודות חמות" רבות אשר יבצעו שידורים אלחוטיים ממקורות קוויים.

תופעה זו מאפיינת גם את המגמות בתחום התשתית הסלולרית עצמה, עם האימוץ הגובר של תאים זעירים המטפלים בעד 10 משתמשים, במקום התאים הנפוצים המטפלים כיום בכ-1,000 משתמשים. כדי להמחיש את המגמה, הציג מוריי תחזית משולבת של מספר חברות מחקר, ממנה עולה שכבר בשנת 2012 יימכרו בשוק יותר שבבים עבור מערכות Wi-Fi מאשר עבור טלפונים סלולריים. ואם מישהו חשב שהתחזית קיצונית, הוא הראה מה קרה למחשב שלו כאשר ניסה להתחבר לרשת Wi-Fi במסעדה אחת בסאן-פרנסיסקו: המחשב איתר 53 רשתות שונות שניתן היה להתחבר אליהן!

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , צב"ד , ציוד בדיקה