Foxconn תטמיע מיליון רובוטים בקווי הייצור האלקטרוניים שלה

16 אוגוסט, 2011

קבלנית הייצור האלקטרוני הגדולה בעולם, ששמה ניקשר בשנה האחרונה להתאבדויות עובדים במפעליה בסין, החליטה להתקין יותר ממיליון רובוטים במפעליה בתוך שלוש שנים בלבד. מה משמעות המהלך לעתיד תעשיית האלקטרוניקה?

המהלך של פוקסקון עשוי לשנות את נוסחת הרווח של קבלניות הייצור הגדולות ולהפחית את משקלה של עלות העסקת העובדים

מאת: עמוס רדליך, יועץ עסקי. [email protected]

פוקסקון Foxconn ייצור אלקטרוני אוטומציהסוכנות הידיעות הסינית Xinhua פירסמה השבוע ידיעה שלפיה חברת Foxconn, קבלנית הייצור האלקטרוני הגדולה בעולם והיצרנית של מכשירי האייפון והאייפד של אפל (Apple), החליטה להחליף עובדים ברובוטים. על-פי התוכנית, ב-3 השנים הבאות תתקין פוקסקון כמיליון רובוטים בקווי הייצור שלה.

בשנה האחרונה עלתה פוקספון לכותרות בעולם עקב תלונות על התעמרות בעובדים במפעליה בסין, על התאבדויות של עובדים עקב תנאי התעסוקה הקשים, ועל אסונות שנגרמו עקב הזנחה בקווי הייצור, דוגמת הפיצוץ במפעל פוקסקון בסין.

אלא שהחלטתה של פוקסקון לא נובעת משיקולים הומניטריים. תעשיית ההרכבות האלקטרוניות היא עתירת אוטומציה בכל הנוגע להרכבת מעגלים אלקטרוניים. אולם ההרכבות הסופיות כרוכות בשילוב חלקים בעלי צורות לא שגרתיות והן נעשות על-ידי עובדים בשר ודם. חסם נוסף שעיכב את הכנסת הרובוטיקה לתעשיית הייצור האלקטרוני היה עלויות כוח האדם הזולות במזרח.

כניסה למהלך כזה משמעה שעלויות העבודה צפויות לעלות, בין אם באופן ישיר ובין אם בעקיפין, בעקבות חוזר שביעות הרצון של הלקוחות הגדולים של פוקסקון, כמו HP ו-Apple, שההתאבדויות בקווי הייצור פגעו קשה במוניטין שלהן.

כלכלה חדשה

להחלטת פוקסקון עשויה להיות גם משמעות מקרו-כלכליות. גידול בתוצר המקומי נשען מאז ומתמיד על ייצור מקומי. תעשיית הרכב הבינה זאת והשכילה להכניס רובוטיקה לתהליכי הייצור. האם משמעות המהלך הוא יכולת של המערב להחזיר למולדת כושר ייצור שאבד? שילוב רובוטים מחייב ניוד של עובדים מרמת מיומנות נמוכה לרמת מיומנות גבוהה, ועם זה המערב יכול בהחלט להתמודד. כלומר, הכנסת יותר אוטומציה שומטת את היתרון היחסי של התעשיות הנשענות על כוח עבודה זול.

המהלך עשוי להכפיל את מספר התקנות הרובוטים בעולם וגם לכך יש משמעות עצומה לתעשיית האלקטרוניקה ולתעשייה הרובוטים. בשנת 2009 מכרה תעשיית הרובוטים כ- 60,000 מערכות, ירידה של 47% בהשוואה לשנת 2008. החלטת Foxconn לשלב מיליון רובוטים במפעליה בשלוש השנים הבאות, תחולל מהפך דרמטי בענף ההרכבות האלקטרוניות. ייצור רובוטים מרוכז אמנם בידי כמה חברות ענק, אך שוק השירותים הנלווים והמוצרים המשלימים עבור המערכות הרובוטיות, עשוי לקבל תנופה מחודשת בעקבות המהלך.

למידע נוסף: Foxconn to deploy 1 million robots

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דעות , חדשות , ייצור וקבלנות משנה