החששות ממשבר שינו את מדיניות ההשקעה של וולדן העולמית: ביטלה ההשקעה המתוכננת בחברת אקסס הישראלית-סינית

28 אוגוסט, 2011

וולדן אינטרנשיונל החליטה לוותר על השקעה בהיקף של 30 מיליון דולר בחברת אקסס הישראלית-סינית, "משיקולים מקרו-כלכליים עכשוויים". פריורטק הישראלית ופאונדר הסינית הגדילו את ההון המושקע בחברה, אשר הוקמה על בסיס טכנולוגיה ישראלית ומעסיקה 700 עובדים בסין

מדובר במפעל לייצור מצעים עבור מארזי BGA צפופים, שהוקם בסין על-ידי קבוצת פריורטק וחברת פאונדר הסינית, על-בסיס טכנולוגיה שפיתחה חברת אמיטק הישראלית

קרן ההשקעות וולדן אינטרנשיונל (Walden International) הודיעה שהיא מוותרת על ביצוע השקעה בהיקף של 30 מיליון דולר בחברת אקסס הישראלית-סינית. הקרן מסרה שהסיבה להחלטתה אינה נעוצה בביצועיה של אקסס, אלא באסטרטגיית ההשקעה של וולדן ומדיניות ניהול הכסף של הקרן, כמו גם בשיקולים מקרו-כלכליים עכשוויים.

BGA PACKAGE PCB
מפעל אמיטק במגדל העמק. נסגר ב-2009

חברת אקסס (Access) נמצאת בבעלות משותפת של אמיטק (Amitec) מקבוצת פריורטק ושל קבוצת פאונדר (Founder Group) הסינית.חברת אמיטק הוקמה כדי לעסוק בפיתוח, ייצור ושיווק מצעים לחצאי-מוליכים. המצע הוא מרכיב במארז (Package) של רכיבים מוליכים למחצה. הוא נועד לקשר בין הצפיפות הנמוכה של המעגל המודפס לבין הצפיפות הגבוהה של השבבים, ולהבטיח זרימה חלקה של אותות חשמליים, הגנה על השבב ולסייע בסילוק חום.

מצעי BGA מסוג חדש

בשנים האחרונות חלו התפתחויות רבות בתחום המצעים, שכן מתכנני השבבים צריכים לגדוש אותם בפונקציות רבות, אולם בהיעדר מקום על השבב הם מנסים להעביר חלק מהפונקציות אל המצע ולשלב מספר רכיבים על-גבי מצע משותף. המצעים שפותחו באמיטק מבוססים על סיבי זכוכית ספוגים בחומר אפוקסי. הם מאפשרים לחבר חצאי-מוליכים בעלות נמוכה אולם עם ביצועים גבוהים בהולכת אותות חשמליים, פיזור חום ועמידה בתנאי סביבה קשים (טמפרטורה, לחות וזעזועים).

שוק המצעים נישלט על-ידי תריסר חברות שרובן פועלות מקוריאה, יפן וטאיוואן, אולם בסין מתבצעות השקעות גדולות בתחום במימון פרטי וממשלתי. בשנת 2006 החליטה פריורטק להעביר את היצור של המצעים מישראל לסין. היא הקימה את חברת אקסס ביחד עם קבוצת פאונדר, והעבירה לסין את דרור הורביץ, מפתח הטכנולוגיה, כדי להקים את המפעל בעיר זוכאיי שבדרום סין (ליד מקאו). התהליך הושלם ב-2009, ובעקבותיו נסגר מתקן הייצור של אמיטק בישראל.

המפעל הסיני צומח

כיום מעסיק מפעל אקסס בסין קרוב ל-700 עובדים ובעל כושר ייצור של כ-30 אלף לוחות רב-שכבתיים בחודש, כאשר כל לוח מכיל מאות או אלפי מצעים בגדלים שונים. לאחרונה החליטה החברה להגדיל את כושר הייצור להיקף של כ-48 אלף לוחות בחודש, כושר הייצור המוגדל צפוי להביא את המפעל להיקף מכירות של 80-100 מיליון דולר בשנה בתפוקה מלאה. לאחרונה העריכה אמיטק שכבר השנה היא תגיע להיקף מכירות של 7-9 מיליון דולר בחודש.

הגיוס לא נעצר

במו"מ שנערך עם וולדן, היא הייתה אמורה להשקיע באקסס 30 מיליון דולר לפי שווי חברה של 210 מיליון דולר. למרות החלטת וולדן, פריורטק הודיעה היום שהיא ממשיכה בדיונים עם המשקיעים הפוטנציאליים. במקביל, ביצעו בעלי המניות באקסס את מהלך של הגדלת ההון של החברה ב-30 מליון דולר נוספים. במסגרת זאת העבירה אמיטק לאקסס את הבעלות על הטכנולוגיה הרלוונטית (שניתנה עד כה ברישיון), וחברת פאונדר הסינית ביצעה השקעה של 15 מיליון דולר באקסס.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: כללי