ה-Wi-Fi וה-Ethernet מסתערות על תעשיית הרכב
6 פברואר, 2014
טכנולוגיית התקשורת תשפיע לא רק על המכוניות, אלא גם על יצרניות השבבים. להערכת ABI, שתי טכנולוגיות התקשורת החשובות יהיו Wi-Fi ו-Ethernet
עד לשנת 2020 יצויידו 40% מהמכוניות החדשות ברשתות Ethernet מהירות

אחת מזירות התחרות המתלהטות בשוק רכיבי התקשורת מתמקדת בתעשיית הרכב. ליתר דיוק, בשאלה כיצד תיראה רשת התקשורת בתוך המכונית. הגידול במספר החיישנים והמיקרו-בקרים בתוך המכונית, לצד התפתחות ממשקי ניהוג חדשים האוספים מידע מהרכב ומהכביש, הופכים את המכונית למעין אגד ממונע (Cluster) של רשתות תקשורת.
התשובה לשאלה מה תהיה טכנולוגיית התקשורת שתשלוט בשוק הרכב תשפיע לא רק על המכוניות, אלא גם על גורלן של יצרניות שבבים רבות. בתעשיית הרכב מעריכים שהרשת העתיית צריכה להיות אלחוטית, מכיוון שכבר משקל כבלי החשמל בתוך מכונית מתקרב למשקל הגלגלים. היצרניות חייבות למצוא פתרון קל משקל.
להערכת חברת המחקר ABI Research, שתי טכנולוגיות תקשורת מרכזיות יתמודדו בשנים הקרובות על שוק הרכב העולמי: Ethernet ו-Wi-Fi. החברה סבורה שעד לשנת 2020 יצויידו 40% מהמכוניות החדשות ברשתות איתרנט 100Mbps לפי תקן BroadR-Reach שגובש עבור תעשיית הרכב בשנת 2011. הן ישמשו להפעלת מערכות רכב בשיטת drive-by-wire, שהיא המקבילה לשיטת fly-by-wire התעופתית.
מי הן המרוויחות והמפסידות?
"היצרניות מתחילות להתייחס אל האיתרנט כאל הטכנולוגיה שתחליף את ערוצי התקשורת הממונעים מהדור הנוכחי, כמו MOST ו-FlexRay", הסבירה האנליסטית דומיניק בון מחברת ABI. היא סבורה שהמגמה הזו מסכנת חברות כמו Freescale, Renesas ו-NXP, הנחשבות לספקיות מסורתיות של תעשיית הרכב, ומעניקה הזדמנות ליצרניות של ערכות שבבים מלאות כמו אינטל, קואלקום ו-Broadcom, שהן שחקניות חדשות בתחום.

אותן דילמות מלוות את רשת המידע והבידור (Infotainment) בתוך הרכב. היצרניות מחפשות דרכים להחליף את תשתית הכבילה המקשרת את מערכות הבידור ברכב, כמו למשל נגני ה-DVD היקרים במושבים האחוריים, בפתרונות אלחוטיים זולים וקלים יותר.
טלפון על גלגלים
להערכת ABI, הפרוטוקול המוביל צפוי להיות 802.11ac, מכיוון שבהשוואה לפרוטוקולי Wi-Fi הוותיקים, הוא בעל רוחב פס גדול והשהייה נמוכה. הדבר מייצר מגמה מעניינת, שאותה מובילה כעת חברת GM: בתוך המכוניות יהיו תחנות קליטת LTE המקושרות למשדר Wi-Fi פנימי.
המשדר הזה יאפשר לנוסעים לצרוך תכנים באמצעות סמארטפונים וטאבלטים אישיים, וגם להפעיל את אבזרי המידע והבידור בתצורה המסורתית: מסך הטלוויזיה במושב האחורי, למשל, יהיה מקושר אלחוטית אל משדר מרכזי הנישלט על-ידי הנהג.
מכל מקום, היצרניות הגדולות כבר מתחילות להתנהג כאילו השוק הזה מצוי ידן: במהלך תערוכת CES-2014 האחרונה הקפידו גם קואלקום וגם אינטל למצב את עצמן כיצרניות מרכזיות של שבבים לתעשיית הרכב.
חברת קואלקום (Qualcomm) הכריזה על מעבד היישומים Snapdragon 602A המיועד לנהל את כל מערך המידע והבידור (Infotainment) ברכב. הוא כולל את מעבד ה-CPU מרובע הליבות Krait, המעבד הגרפי Adreno 320, מעבד ה-DSP מסוג Hexagon ומערכת ניווט לוויינית מובנית.
המעבד הוסמך לתקן הממונע AEC-Q100 ועבר התאמה ואופטימיזציה לעבודה מול הפתרונות של קואלקום לתקשורת אלחוטית סלולרית 3G/4G-LTE ולתקשורת אלחוטית מקומית 802.11ac Wi-Fi ו-Bluetooth LE 4.0. החברה מסרה שהתיכנון ניצל הרבה מהלקחים שנלמדו בעת השילוב של המודמים האלחוטיים ממשפחת Gobi בכלי-רכב. עד היום הם הותקנו להערכתה בכ-10 מיליון מכוניות.
חברת אינטל פירסמה מסמך רקע מיוחד שבו היא מתארת את שיתופי הפעולה שלה עם יצרניות רכב גדולות, דוגמת BMW, Kia, לנדרובר וטויוטה בפיתוח מערכות מידע ובידור ממנועות. המטרה של אינטל היא להטמיע את הססמא: Intel is Inside Your Car .
פורסם בקטגוריות: חדשות , מחקרים ונתוני שוק , סמיקונדקטורס


