אינטל ו-Cray יבנו את המחשב-על החזק בעולם ממעבדים ישראלים

13 אפריל, 2015

המחשב אורורה יתבסס על מעבדי Intel Xeon Phi ויגיע לעוצמת מיחשוב 180Peta FLOPS. הממשל האמריקאי אסר על אינטל למכור את המעבדים לסין, המפעילה כיום את המחשב-על החזק בעולם

המחשב אורורה יתבסס על מעבדי Intel Xeon Phi ויגיע לעוצמת מיחשוב 180Peta FLOPS. הממשל האמריקאי אסר על אינטל למכור את המעבדים לסין, המפעילה כיום את המחשב-על החזק בעולם

AURORA

החברות אינטל (Intel) ו-Cray יספקו למשרד האנרגיה של ארה"ב (DOE) את מחשב העל החזק ביותר בעולם, שקיבל את הכינוי Aurora. המחשב יימסר לממשל האמריקני בשנת 2018 ויגיע לעוצמת מיחשוב 180Peta FLOPS. כלומר, 180 מיליון מיליארדים פעולות חישוב נקודה צפה בשנייה. חישוב נקודה צפה הינו שיטת חישוב לעיבוד מהיר מאוד ש כמויות גדולות של מידע. הטכניקה הזו הומצאה בשנות ה-70 על-ידי חברת Cray ונמצאת היום גם במחשבים קטנים ובמעבדים גרפיים.

המחשב יתבסס על מעבדי Intel Xeon processors ומעבדי Intel Xeon Phi, המוכרים גם בשם הקוד Knights Landing, ופותחו בישראל. מדובר בפרוייקט בהיקף של 200 מיליון דולר שבו אינטל משמשת כיצרן הראשי וחברת Cray משמשת כקבלן המשנה שלה לייצור המחשב. אינטל מסרה שמחשב אורורה יהיה חזק פי 18 מהמחשב האמריקאי החזק ביותר, Mira, אולם יצרוך חשמל בהספק של 13 מגה-ואט בלבד, שזה פי 2.7 מהאנרגיה הנדרשת להפעלת מירה.

משרד האנרגיה האמריקאי מתכנן להשתמש במחשב החדש לצורך מחקרים לפיתוח סוללות ופנלים סולריים יעילים יותר ובעלי אנרגיות גבוהות, שיפור דלקים ביולוגיים, שיפור תשתיות תחבורה, פיתוח מנועים יעילים ושקטים ופיתוח טורבינות שקטות ויעילות לייצור אנרגיה מהרוח.

תחרות מול סין

הפרוייקט החדש יחזיר לארצות הברית את עמדת ההובלה בתחום מחשבי-על. כיום מחשב העל החזק ביותר בעולם הוא המחשב Tianhe-2 ("שביל החלב") הסיני, אשר נבנה בשנת 2013 ומספק עוצמת עיבוד גולמית של עד 33.96 פטה-פלופ. המחשב הסיני מבוסס על 48,000 מעבדי Xeon Phi ו-32,000 מעבדי Xeon של חברת אינטל.

מחשב Tianhe-2 הסיני
מחשב Tianhe-2 הסיני

אלא שניסיון של הסינים להרחיב את המחשב על-בסיס המעבדים החדשים יותר של אינטל נתקלו בסירוב חד-משמעי של הממשל האמריקאי. בחודש פברואר 2015 קבע משרד המסחר האמריקאי שארבעת מוסדות המחקר בסין אשר אמורים להשתמש במחשב המשודרג, "עוסקים בפעילות המנוגדת לאינטרסים הלאומיים של ארצות הברית. יש בסיס להאמין שהמחשבים Tianhe-2 ו-Tianhe-1 משמשים לחקר פיצוצים גרעיניים".

לא קשה להאמין למשרד האנרגיה, לאור העובדה שהמחשב Tianhe-2 ממוקם ב"אוניברסיטה הלאומית לטכנולוגיות ביטחוניות" בעיר צ'נגשה במחוז הונאן בסין.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחשבים ומערכות משובצות