על-פי מדד GDI, ישראל המובילה ביכולות טכנולוגיות ומדעיות

14 אוקטובר, 2015

חוקרי Grant Thornton: "בישראל יש יותר מדענים ואנשי טכנולוגיה לנפש ביחס לכל מדינה אחרת; ישראל הפכה לכוח גלובלי בהנדסה ובהייטק מאז שנות ה-90 וכוללת כעת את הריכוז הגבוה ביותר בעולם של חברות הייטק מחוץ לעמק הסיליקון"

חוקרי Grant Thornton: "בישראל יש יותר מדענים ואנשי טכנולוגיה לנפש ביחס לכל מדינה אחרת; ישראל הפכה לכוח גלובלי בהנדסה ובהייטק מאז שנות ה-90 וכוללת כעת את הריכוז הגבוה ביותר בעולם של חברות הייטק מחוץ לעמק הסיליקון"

אילנית הלפרין. למרות ההצלחה, חסרים בוגרי הנדסה
אילנית הלפרין. למרות ההצלחה, חסרים בוגרי הנדסה

ישראל מדורגת במקום הראשון בעולם בקטגוריית היכולת הטכנולוגית והמדעית. מדובר בעלייה של מקום אחד ביחס למדד של שנת 2012. כך עולה מתוצאות מדד הדינמיות העולמי (Global Dynamism Index) לשנת 2015, אשר פורסם על-ידי פירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel. 

עורכי המחקר של Grant Thornton העולמית כותבים: "ישראל הפכה לכוח גלובלי בהנדסה ובהייטק מאז שנות ה-90 וכוללת כעת את הריכוז הגבוה ביותר בעולם של חברות היי טק מחוץ לעמק הסיליקון. בישראל יש יותר מדענים ואנשי טכנולוגיה לנפש ביחס לכל מדינה אחרת".

שוק ה-IT מתאושש

שיעור ההשקעה הישראלי במחקר ופיתוח מתוך התוצר הלאומי הגולמי הוא השני בגובהו בעולם ועומד על 3.9%. המובילה העולמית היא דרום קוריאה, אשר משקיעה 4% מהתל"ג שלה במו"פ. במקומות השלישי, הרביעי והחמישי נמצאות פינלנד (3.6%), שבדיה ויפן (3.4%).

ישראל מדורגת במקום ה-11 בצמיחה בהוצאות על IT, עם שיעור צמיחה שנתי בהוצאות על IT של 5.4%. במדד הקודם (2012), דורגה ישראל במקום ה-59. זהו זינוק מדהים של 48 מקומות. בראש הדירוג בצמיחה בהוצאות על IT עומדת דווקא פקיסטן, עם צמיחה של כ-24%, ואחריה וייטנאם (16%), סין (13%), מצרים (12%) ואיחוד האמירויות (9%). ארצות הברית מדורגת במקום ה-16, עם צמיחה שנתית של 3.5% בהוצאות על IT.

בנושא שיעור החדירה של תקשורת בפס רחב מדורגת ישראל במקום ה-25 בלבד, עם 26 מנויים לתקשורת בפס רחב על כל 100 תושבים (26%). המובילות העולמיות בתחום זה הן שווייץ (41%), הולנד (40%), צרפת (40%), דנמרק (39%) ודרום קוריאה (38%). הצמיחה בתחום זה בישראל נמוכה מאוד, כ-2% בשנה, ומדרגת את ישראל במקום ה-49 מתוך 60 מדינות שנסקרו.

חמשת "המעצמות" העולמיות
חמשת "המעצמות" העולמיות

מדד GDI נערך על-ידי רשת International Grant Thornton בסיוע יחידת המחקר של המגזין אקונומיסט (EIU). הוא מבוסס על מחקר שנתי המעריך ומדרג את סביבת הצמיחה העסקית ב-60 הכלכלות הגדולות בעולם ב-12 החודשים האחרונים. לדברי רו"ח אילנית הלפרין, שותפה בפירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel ומנהלת מחלקת ההייטק של הפירמה, "טוב שמדד ה-GDI מדרג את היכולות הטכנולוגיות והמדעיות של ישראל במקום הראשון, אך כדי לשמר מעמד זה עלינו להזין את ההייטק בתשתית הראויה ובכמויות גדלות של כישרונות טכנולוגיים.

"רק כ-4,700 בוגרי הנדסה ומחשבים מסיימים את לימודיהם בשנה, אך הביקוש השנתי עומד על כ-7,000 עובדים. במובן זה התוכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה בבתי הספר היא צעד מצוין, אך חשוב שהיא תיושם באופן מלא בפועל ותקבל גיבוי רחב ומתמשך יותר".

מצב תשתיות התקשורת מדאיג אותה: "הדו"ח מדרג את ישראל במקום ה-49 בלבד בצמיחה במנויי פס רחב, והמשמעות היא שתשתיות התקשורת אינן מספקות. הממשלה חייבת לספק למשק תשתית תקשורת מעולה, על-ידי שחרור חסמים בפרויקטים כמו מיזם הסיבים האופטיים או על-ידי יצירת סביבה של תחרות אפקטיבית בין ספקי תקשורת".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מדע , מחקרים ונתוני שוק , תעשייה וניהול