נאט"ו בדקה את מערכת אלביט להגנת מטוסים מטילי-כתף

23 נובמבר, 2015

מערכת DIRCM מזהה טילי-כתף המתקרבים למטוס, ומנטרלת את ראש הביות התרמי שלהם. בחודש אוקטובר נאט"ו ביצעה 15 ניסויים באתר של חיל האוויר הגרמני, שהסתיימו בהצלחה

מערכת DIRCM מזהה טילי-כתף ומנטרלת את ראש הביות התרמי שלהם. בחודש אוקטובר נאט"ו ביצעה 15 ניסויים באתר של חיל האוויר הגרמני, שהסתיימו בהצלחה

מערכת ההגנה DIRCM מותקנת במטוס של חברת אל-על
מערכת ההגנה DIRCM מותקנת במטוס של חברת אל-על

חברת אלביט מערכות (Elbit) הודיעה היום שמערכת ההגנה מבוססת הלייזר מתוצרתה, המספקת הגנה על מטוסים מפני טילי כתף, השתתפה לאחרונה בניסוי מוטס מוצלח שהתקיים בארגון נאט"ו, במסגרת קבוצת עבודה של הארגון הבודקת טכנולוגיות חדשניות להגנה על מטוסים. אלביט מאמינה שהניסוי המוצלח במסגרת נאט"ו עשוי לקדם התקנה של מערכות מסוג זה גם במטוסי מדינות החברות בארגון.

הניסוי התבצע בשיתוף פעולה עם קונצרן התעופה איירבאס על-גבי מטוס C295, ועם מפא"ת במשרד הביטחון הישראלי. ראוי לציין שלפני כשנתיים השלימו משרד הביטחון, רשות התעופה האזרחית ואלביט, סדרה של ניסויים מסכמים של המערכת, לאחר שהיא נבחרה על-ידי משרד התחבורה הישראלי להגן על מטוסי חברות התעופה הישראליות.

הניסוי בוצע בחודש אוקטובר, ובמסגרתו הותקנה מערכת MUSIC, המשתייכת למשפחת מערכות Directed Infrared Countermeasure – DIRCM, במטוס Airbus C295 של חיל האוויר הגרמני (בונדסוור). במהלכו נערכו 15 מבחנים שבמהלכם המערכת הצליחה לזהות את האיום, לעקוב אחריו, ולנטרל את מערכת מערכת ההדגמה המדמה את הטיל. למעשה, "לעוור" את ראש הביות התרמי של הטיל.

ניתוח התוצאות הוכיח שהמערכת הצליחה לשבש את הפעילות של טילי כתף מונחי-חום (MANPAD) מהדור הראשון השני והשלישי, תוך שימוש בקוד שיבוש סטנדרטי של נאט"ו.

ניטרול בפעולה: מימין: מטוס איירבאס ניקלט לע-ידי המערכת המדמה טיל-כתף. משמאל: המערכת מסונוורת על-ידי מנגנון ההגנה
מימין: מטוס איירבאס ניקלט על-ידי מערכת המדמה טיל-כתף. משמאל: המערכת מסונוורת על-ידי מנגנון ההגנה

בניסוי השתתפו גם חיל האוויר הספרדי וקבוצת NAFAG ACG3 SG/2, שהיא הגוף של נאט"ו אשר אחראי על פיתוח ואישור פתרונות הגנה על פלטפורמות אוויריות. מערכות DIRCM כוללות מכשיר לייזר מבוסס סיב אופטי, מצלמת מעקב מסוג אינפרא-אדום (IR), צריח המכיל מראת כיוון המאפשרת לכוון את קרן הלייזר אל ראש ביות של טיל הכתף.

מצלמת המעקב ממשפחת PAWS של אלביט, משמשת כמערכת זיהוי והתראה פאסיבית. היא מצלמת תמונות IR של הסביבה בקצב גבוה, מעבדת אותם, ומזהה איומים המתקרבים אל כלי הטיס. כיום אלביט מספקת אותה לעשרה לקוחות בעולם, אשר התקינו אותה במטוסי קרב, במסוקים ובמטוסים נוספים.

בסך הכל, עד היום נבחנה מערכת DIRCM במספר מדינות, והיא נמצאת כיום בייצור מלא לאספקה למספר לקוחות בגרמניה, איטליה, ברזיל, יש ראל ועוד. אלביט מסרה שיש לה חוזים לאספקת 110 מערכות עבור 10 לקוחות שישתמשו בה בכ-20 סוגים של כלי טיס.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית