הערכות: פוקסקון תשלים את ההשתלטות על שארפ
8 מרץ, 2016
לאחר עיכוב המפתיע בחתימה על הסכם ההשתלטות בשל חילוקי דעות על החובות של שארפ, נראה שהצדדים קרובים לסיכום. פוקסקון מעוניינת להשתלט על שארפ כדי לחזק את מעמדה כיצרנית צגים
לאחר עיכוב המפתיע בחתימה על הסכם ההשתלטות, נראה שהצדדים קרובים לסיכום. פוקסקון מעוניינת להשתלט על שארפ כדי לחזק את מעמדה כיצרנית צגים

נמשכת הסאגה סביב ההשתלטות של קבלנית הייצור האלקטרוני הטיוואנית פוקסקון (Foxconn) על יצרנית האלקטרוניקה היפנית שארפ (Sharp). ב-25 בפברואר כבר בירכה שארפ על המוגמר, ופרסמה הודעה שלפיה דירקטוריון החברה אישר את הצעת ההשתלטות של פוקסקון בהיקף של 6.24 מיליארד דולר, תמורת 66% ממניות החברה. כלומר רוב מוחלט בהצבעות.
אולם עוד באותו יום מיהרה פוקסקון להודיע שהיא מעכבת את החתימה על ההסכם, לאחר שבסמוך למועד החתימה על ההסכם הגישה שארפ מסמך ובו מידע חדש על התחייבויות עתידיות שלה בהיקף של 2.7 מיליארד דולר. מידע ששארפ הסתירה במהלך בדיקת הנאותות.
עם זאת, בימים האחרונים מדווחים כלי התקשורת בעולם שחלה התקדמות ממשית במשא ומתן ומצטטים מקורות יודעי דבר שלפיהם מתקדמים במהירות. אפילו שארפ הודתה באתר קשרי המשקיעים שהמגעים "מצויים במסלול הנכון" וכי המטרה היא להשלים את העסקה הסנסציונית עוד השבוע. אם בסופו של דבר, המשא ומתן עם פוקסקון יעלה על שרטון, שארפ תיאלץ להסכים להצעת הסיוע של קרן הממשלתי היפנית (INCJ).
הסיבות שמאחורי מהלך ההשתלטות

לאור מצבה הפיננסי הרעוע של שארפ, וירידת קרנו של המותג בעשור האחרון למול המתחרות ביפן ובעולם, נשאלת השאלה מדוע פוקסקון כה להוטה לרכוש את שארפ. למעשה, פוקסקון מנסה להשתלט על שארפ כבר מספר שנים. ב-2012 רכשה פוקסקון 10% ממניות החברה וכ-50% מהבעלות על המפעל לייצור מסכי LCD של שארפ בסאקאי.
בגילוי דעת שפרסמה חברת המחקר IHS, היא מנתחת את השיקולים שמאחורי העיקה: פוקסקון היא קבלנית הייצור האלקטרוני הגדולה בעולם, אולם היא עוסקת גם בייצור רכיבים, ומספקת מסכים וסוללות עבור מכשירים כגון אייפד ואיי-פון, קינדל, פלייסטיישן 3, Xbox ועוד.
לפי IHS, פוקסקון מעוניינת להשלים את ההשתלטות על שארפ כדי לבצר את מעמדה בתחום המסכים. שארפ עדיין נחשבת לאחת היצרניות המובילות בעולם של מסכי LCD, ומתמחה גם בתחום מסכי ה-LTPS (סיליקון פוליטי-קריסטלי בטמפרטורה נמוכה) לסמארטפונים. בשנת 2015 למשל, שארפ החזיקה בכ-22% מהשוק העולמי של מסכי LCD ו-LTPS לסמארטפונים.
מוצר הדגל של שארפ הינו מסך ה-LCD, כאשר החברה נחשבת למובילה בתחום מסכי הטלוויזיה הגדולים.
כמו-כן, פוקסקון היא מטמיעת מערכות מובילה בתחומים כגון כגון בית חכם, רובוטיקה ו-IoT. כוחה של שארפ בתחום טלוויזיות ה-LCD ומוצרי החשמל לבית, בעיקר ביפן, וכן שלל המכשירים והרכיבים האלקטרוניים שלה, יספקו לפוקסקון את הידע, הטכנולוגיה והתשתית כדי לחזק את מעמדה כמטמיעת מערכות.
עלייתה ונפילתה של שארפ
חברת שארפ, אשר נוסדה עוד ב-1913, הינה יצרנית אלקטרוניקה בינלאומית, אך למעשה עיקר כוחה בשוק היפני, וזו גם אחת הסיבות לנפילתה בעשור האחרון. בתחום הטלוויזיה, שארפ היא היצרנית בעלת נתח השוק הגדול ביפן, אך בעולם שארפ מדורגת במקום העשירי מבין יצרניות הטלוויזיה, עם נתח שוק של כ-10% בלבד. פער זה בא לידי ביטוי גם בתחום המובייל. בעוד שביפן שארפ נחשבת למותג השלישי בחשיבותו, בעולם אחראית שארפ לנתח שוק זניח למדי של 1%.
התלות בשוק המקומי היפני היא עקב אכילס של החברה: המשבר הפיננסי של 2008 שהביא לתיסוף חד בערך הין (הין נחשב למטבע "מקלט בטוח" ובדרך כלל מתחזק בזמן משבר פיננסי עולמי), פגעו מאוד בשארפ (ותעשיית האלקטרוניקה היפנית כולה). הדבר החליש את כושר התחרות שלה מול המתחרות מקוריאה וטאיוואן, מה שהתבטא הן בשולי הרווח והן בביקושים.
תהליך נוסף שפגע קשות בשארפ היה עלייתה של הטלוויזיה הדיגיטלית ביפן. הממשלה היפנית אף חילקה לאזרחים קופונים לרכישת טלוויזיות דיגיטליות, מה שפגע בביקוש למסכי ה-LCD של שארפ, שירד בחצי מ-2010. בשנת 2012, שבה חגגה החברה 100 שנה להיווסדה, רשמה שארפ את התוצאות הכספיות הגרועות ביותר בתולדותיה, והודיעה על הפסד של 4.7 מליארד דולר, מה שחייב את החברה לקצץ בכוח האדם ולמכור נכסים.
הירידה המתמדת בערך המניה בשנים האחרונות הפך את החברה למעשה לחשופה בפני כוונות השתלטות. פוקסקון הוכיחה שיש בידה גם את הרצון וגם את הממון לביצוע ההשתלטות.
פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון


