תעשיית השבבים מאיטה את הקצב; גל המיזוגים יימשך

21 דצמבר, 2016

סקר KPMG מגלה שמנהלי חברות השבבים סבורים שהתעשייה מצויה בסופו של מחזור צמיחה. הם מודאגים מקפאון ומשחיקה גוברת במחירי השבבים. התחומים הצומחים: חיישנים ו-MEMS

סקר של KPMG מגלה שמנהלי חברות הסמיקונדקטור סבורים שהתעשייה מצויה בסופו של מחזור צמיחה. הם מודאגים מקפאון ומשחיקה גוברת במחירי השבבים. התחומים הצומחים: חיישנים ו-MEMS

חברת הייעוץ הבינלאומית KPMG יצאה לשאול מנהלים בכירים בתעשיית השבבים מה דעתם על מצב התעשייה כיום וחזרה עם תשובות מעוררות דאגה. כ-50% מהמנהלים הבכירים בתעשיית בסמיקונדקטורס שהשתתפו במחקר סבורים כי התעשייה מצויה בשלבים האחרונים של תקופת התרחבות. במקביל, 20% נוספים רואים את המצב באור קיצוני יותר: לדעתם תעשיית השבבים נמצאת כיום בעיצומו של מהפך המתבטא במעבר מצמיחה להתכווצות. מחצית מהמנהלים מעריכים שבשלוש השנים הקרובות הם יתמודדו עם ירידה בהכנסות ועלייה בהוצאות המחקר והפיתוח.

"אלה הם סימני ההיכר המובהקים של תעשייה מתבגרת. קצב צמיחה איטי יותר עשוי להיות מוטיב חוזר בשנים הקרובות", אמר מנהל תחום השבבים ב-KPMG, לינקולן קלארק, כשהציג את התוצאות. "בעוד שכמה מהתחזיות בתעשייה חיוביות יותר בנוגע לשנה הקרובה, ישנו חשש גדול שהתעשייה מצויה בסופו של מעגל צמיחה. חששות אלה באים לידי ביטוי בתחזיות הזהירות מאוד של ראשי התעשייה בסקר שלנו לשלוש השנים הקרובות. הלחץ על המחיר הממוצע לשבב צפוי לפגוע ברווחים ובהוצאות על השקעות".

גל המיזוגים יימשך

הסקר מעלה כי במקום הראשון ברשימת הדאגות של בכירי תעשיית השבבים מצויה השחיקה הצפויה במחירי השבבים בשלוש השנים הקרובות. רוב התמנלהים אמרו שהם יתמודדו עם המגמה הזו על-ידי "כניסה לתחומים עסקיים חדשים באמצעות רכישות, מיזוגים, יוזמות משותפות", וגם פיתוח כישרונות ומנהלים.

"משמעותה של ההתמקדות בהגברת הגיוון העסקי היא, שכדי להצליח בתחומים החדשניים, החברות תהיינה חייבות להגדיל את הסכומים שהן מוציאות על מחקר ופיתוח, וכמובן, להשתמש בהם בתבונה" אמר קלארק. כמעט חצי מהמנהלים אמרו כי הוצאות המחקר והפיתוח שלהם אינן מתואמות באופן מיטבי עם מוצרי הליבה הנוכחיים, בעוד ש-40% ציינו כי הוצאות המחקר והפיתוח אינן תואמות גם את מגמות הצמיחה העתידיות.

רוב המנהלים סבורים שגל הרכישות והמיזוגים בתעשיית השבבים יימשך במלוא עוזו. כ-60% מהנשאלים סבורים שהיקף המיזוגים והרכישות בשנת 2017 יהיה גדול יותר מאשר ב-2016, שנערכו בה עיסקאות מיזוג גדולות מאוד. עם זאת, KMPG מסייגת את ההערכה ומסבירה שהבכירים השיבו לשאלה טרם פרסום ההודעות בדבר כמה מהמיזוגים הגדולים ברבעון השלישי. ייתכן שהם סברו כי רכישות אלה יתממשו במהלכה של 2017.

וייתכן שלא, מכיוון שהמניעים העיקריים למיזוגים והרכישות נותרו השאיפה להגדיל את המכירות ורכישת קניין רוחני. דאגה נוספת הטורדת את מנוחתם של בכירי התעשייה היא החשש מפני מתחרים חדשים ופיתוחים טכנולוגיים בלתי צפויים אשר עשויים לחולל מהפכה בתעשיית השבבים. אוקיי, אבל זה תמיד היה נכון.

ארה"ב חוזרת להוביל את שוק הסמיקונדקטורס

כאשר בוחנים את קטרי הצמיחה הצפויים ב-2017, ניתן לקבוע כי חיישנים ומערכות מיקור-אלקטרוניות-מכניות (MEMS) זינקו לראש טבלת הזדמנויות הצמיחה, בעוד שהתקשורת האלחוטית והאינטרנט של הדברים (IoT) ביצרו את מעמדן המוביל כשני מחוללי הרווחים המרכזיים של השוק. תחום הרכב אומנם נחשב מבטיח, אך מזנב בהם במקום השלישי.

המרואייניםצופים כי השוק האמריקני ישוב למקום הראשון, הן בהיקף המכירות המכירות והן בהיקף התעסוקה בחברות השבבים. בשנה שעברה סין תפסה את המקום הראשון. הסקר נערך בקרב 153 מנהלים בכירים בתעשיית השבבים המצויים בתפקידי מפתח בחברות המייצרות רכיבים, חברות פאבלס וקבלניות ייצור שבבים. מדובר בחברות גדולות מאוד: 82% מהחברות שהשתתפו בסקר הן בעלות מחזור מכירות שנתי גבוה מ-1 מיליארד דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: מחקרים ונתוני שוק , סמיקונדקטורס