אינטל מקימה חטיבת בינה מלאכותית

25 מרץ, 2017

תרכז את כל פעילויות הבינה המלאכותית בכל העולם. האסטרטגיה של אינטל כוללת גם פיתוח ארכיטקטורות חומרה חדשות שיהיו ייעודיות למשימות בינה מלאכותית, כמו למשל הפעלת רשתות נוירוניות. השבב הראשון ייחשף באמצע 2017

חברת אינטל מקימה קבוצה גלובלית חדשה אשר תתמקד בתחום הבינה המלאכותית (Intel Artificial Intelligence). הקבוצה החדשה תנוהל על-ידי נאווין ראו, מייסד משותף ומנכ"ל חברת Nervana Systems מקליפורניה, שפיתחה חומרה ותוכנות לימוד מכונה (deep learning) המבוססות על רשתות נוירוניות. החברה נירכשה על-ידי אינטל באמצע שנת 2016 תמורת כ-400 מיליון דולר. בין השאר, החברה דיווחה בעבר שהיא מתכננת להוציא לשוק שבב ASIC משל עצמה בשם Nervana Engine, שישמש כמעבד ייעודי למשימות בינה מלאכותית.

מובילאיי ואלטרה

במהלך ארוע AI Day של אינטל, שנערך בנובמבר 2016 בסן פרנסיסקו, גילה מנכ"ל אינטל, בריאן קראזניץ', שחברת אינטל מגבשת אסטרטגיה חדשה הממוקדת בינה מלאכותית. הוא סיפר שאינטל מפתחת שבב חדש בשם Knights Crest (מושג המתאר את סמל משפחת האצולה, לעתים ציצית, על קסדת האבירים מימי הביניים) אשר ישלב את הטכנולוגיה של מעבדי  Intel Xeon ביחד עם הטכנולוגיה של נרוואנה, וצפוי להיות מוצג באמצע 2017.

קראזניץ' הסביר את אסטרטגיית הבינה המלאכותית של אינטל, והציג בפני המשתתפים בארוע שקף המתאר אותה במלואה (למטה). מעניין לציין שמי שמביט היטב בשקף, יכול לראות בו רמזים למעמדן המרכזי של שתי עסקאות רכישה אחרות של חברת אינטל: רכישת חברת Altera המייצרת רכיבים מיתכנתים (FPGA) תמורת 16 מיליארד דולר, ורכישת חברת Mobileye הישראלית תמורת 15.3 מיליארד דולר. במקביל, ניתן למצוא בו את טכנולוגיית המצלמה התלת-מימדית RealSense שפותחה בחיפה.

אסטרטגיית הבינה המלאכותית של אינטל

אולם רק בסוף השבוע התברר שהאסטרטגיה הזו כוללת גם ארגון מחדש. זאת כאשר נאווין ראו העלה פוסט אישי לבלוג החדשות של אינטל ובו דיווח שאינטל החליטה לרכז את כל הפעילות שלה בתחום הבינה המלאכותית בגוף חדש שיפעל לכל רוחב החברה: Artificial Intelligence Products Group – AIPG. "כמו שאינטל עשתה בעבר כאשר התמודדה עם גלים גואים אחרים של מגמות חדשות בעולם מיחשוב, כמו הופעת המחשוב האישי ומחשוב הענן, כיום היא מתכננת לקבץ את התעשייה מסביב לקבוצת תקני בינה מלאכותית", הוא כתב. "הם יביאו להפחתת עלויות ויהפכו את הבינה המלאכותית לזמינה לכל".

מעבדה חדשה לתחום הבינה המלאכותית

ראו: "אינטל היא חברת מידע, ולכן אנחנו מחוייבים להביא לשוק פתרונות המייצרים, מנתחים ומשתמשים בכמויות מידע גדולות מאוד. איתור תבניות או מידע מעשי בתוך כמויות הנתונים הגדולות הנוצרות כיום, הוא האתגר המחשובי הגדול ביותר – ולכן בינה מלאכותית היא כל-כך חשובה לאינטל". הוא הסביר שהארגון החדש יתאם את כל הפעילויות של אינטל בתחום הבינה המלאכותית וירכז את כל המשאבים: מהנדסים, מעבדות ופיתוח תוכנה. אנחנו בונים כעת פורטפוליו של מוצרים במסגרת פלטפורמת Intel Nervana, הכוללת פתרונות חומרה ותוכנה.

"אנחנו נבנה מעבדה לפיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית יישומית (applied AI research lab), אשר תדחוף את חזית המחשוב. נחקור ארכיטקטורות ואלגוריתמים חדשים בטווח גדול של יישומים, החל ממרכזי נתונים ועד לאבזרי הקצה". הוא כתב שמדובר במאמץ גדול מאוד: "כאשר חברה כמו אינטל מממקדת מאמץ בתחום מוגדר, היא משנה את העולם. אני בטוח שלארגון החדש תהיה השפעה עצומה על כל תחום הבינה המלאכותית".

מעבד Knights Crest

באתר האינטרנט אינטל ניתן היה למצוא רמזים ראשונים על חלק מהמאפיינים של מעבד הבינה המלאכותית Knights Crest. מדובר ככל הנראה ברכיב SoC ענק שישמש כמעבד ייעודי להרצת יישומי בינה מלאכותית. הוא יתבסס על ליבת עיבוד ממשפחת Xeon של אינטל ועל טכנולוגיית התקשורת בתוך שבב של נרוואנה.

היישום המרכזי של המעבד יהיה לבצע אימון של רשתות נוירוניות בעלות מספר שכבות (Training deep learning networks). המשימה הזו דורשת לבצע העברה של כמויות עצומות של נתונים, שכן הביצועים של הרשת הנוירונית תלויים בכמות המידע המשמש בתהליך האימון (לימוד).

המנוע של נרוואנה כולל טכנולוגיית High Bandwidth Memory עם זיכרון של 32GB בתוך השבב ושינוע מידע בתוך הסיליקון במהירות של 8Tera-bps, ב-12 ערוצים מקבילים. המעבד יכלול שני נתיבי נתונים נפרדים: אחד לפעולות העיבוד והשני לתעבורת המידע.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחשבים ומערכות משובצות , סמיקונדקטורס